SAS søker igjen etter flyvende personell

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
SAS søker igjen etter flyvende personell

Vi søker nå Cabin Crew på deltid til SAS rutenett i Norge og Europa. Vi kan tilby en spennende jobb hvor du er i aktivitet hele tiden og som gir deg mange flotte opplevelser med SAS kunder og kolleger. Vi tror at denne tjenesten vil passe for deg som enten studerer eller på annen måte har en fleksibel hverdag. Da du i denne stillingen kommer til å arbeide i sommerferier, helger og ellers på tider i året med stor trafikk.

http://sas.easycruit.com/vacancy/455393/12437?iso=gb
 
Re: SAS søker igjen etter flyvende personell

Ellers leste jeg på skjermen på flytoget i går ettermiddag at det internasjonale behovet for fygere og desser vil være på 1 million frem til 2020.
 
Re: SAS søker igjen etter flyvende personell

Ellers leste jeg på skjermen på flytoget i går ettermiddag at det internasjonale behovet for fygere og desser vil være på 1 million frem til 2020.

God lesing ... håper bare det ikke er estimater fra en samlet skolenæring som merker fraværet av nye elever....
 
Re: SAS søker igjen etter flyvende personell

Ellers leste jeg på skjermen på flytoget i går ettermiddag at det internasjonale behovet for fygere og desser vil være på 1 million frem til 2020.

Boeing: Pilots and maintenance workers will be needed soon
The strong demand for new commercial aircraft will necessitate 466,650 new pilots and 596,500 maintenance workers over the next two decades, Boeing said Thursday.

Fra denne ?

http://blog.seattlepi.com/aerospace/archives/221598.asp?source=rss
 
Re: SAS søker igjen etter flyvende personell

Vil påstå at dette er særs god lesing for en som forhåpentlgvis skal søke jobb som pilot om 5-6 år ;)
Veldig hyggelig å se at bransjen er på vei opp igjen!
 
Re: SAS søker igjen etter flyvende personell

Bra respons på utlysningen:

1000 søkere til kabin-jobber i SAS

"Alle" vi fly med SAS: Da selskapet nylig lyste ut stillinger som Cabin
Crew på deltid kom det inn 1000 søknader fra håpefulle over hele Norge.

SAS lyste nylig ut stillinger som Cabin Crew på deltid til selskapets
rutenett i Norge og Europa. De som får jobbene vil få fast ansettelse og
vil jobbe i maksimalt 40 prosents stilling i selskapets "Ressurspool".
Medarbeiderne i Ressurspoolen defineres som selskapets superreserver; De
jobber på tidspunkter med spesielt press i trafikkavviklingen, som
ferier, helger og andre tider på året med stor trafikk. Det er fjerde
gang siden 2006 at SAS ansetter medarbeidere i selskapets Ressurspool og
søkningen har økt jevnt siden starten. Fra 670 søkere i 2006 til i
underkant av 1000 søkere siste gang i 2008.

- Det er fantastisk moro å oppleve en slik respons. Det viser hvor
attraktiv SAS er som arbeidsgiver. Søkerne gir klart uttrykk for at SAS
spesielt og flybransjen generelt frister, sier sjef for SAS' Cabin Crew
i Norge, Svein Henriksen.

SAS gleder seg også over veldig mange flotte søkere. Mange har erfaring
fra andre flyselskaper, primært i Norge, men også fra utlandet, og
særlig Danmark og Sverige.

Søkerlisten bekrefter også at SAS er hele Norges flyselskap; I likhet
med selskapets eksisterende medarbeidermasse kommer også søkerne fra
hele Kongeriket. Alle hjørner, fra helt i sør til langt mot nord, og fra
vest til øst, er representert i søknadsbunken.

Prosessen med å ansette de 150- 200 som til slutt kommer gjennom nåløyet
er både krevende og morsom. Ca 570 kandidater fikk innkalling til trinn
1 i ansettelsesprosessen. Som ved tidligere tilfeller har selskapet
opprettet et internt rekrutteringsteam av høyt kvalifiserte medarbeidere
med erfaring fra både ansettelsesprosesser, og arbeid i kabin.

De som blir ansatt i SAS' Ressurspool gjennomgår samme grundige trening
som andre flygende før de slippes opp i luften. De går deretter inn i
selskapets ordinære treningsprogram med fast jevnlig trening i
sikkerhetsrutiner. I tillegg gjennomgår medarbeiderne i Ressurspoolen
opplæring i selskapets servicefilosofi, med fokus på å skape en maksimal
opplevelse for kundene i den tiden de er om bord i et SAS-fly.



For ytterligere informasjon, vennligst kontakt Knut Morten Johansen,
informasjonssjef, telefon 95 71 92 11
 
Re: SAS søker igjen etter flyvende personell

Det er alltid god respons på utlysninger i kabinen, uansett selskap. Dette viser at yrket fortsatt er populært og tiltrekker seg mange søkere. :D
 
Re: SAS søker igjen etter flyvende personell

SAS DK fick in 1188 ansökningar till deras vikariepool. Intervjuer påbörjas nu i dagarna.
 
Re: SAS søker igjen etter flyvende personell

"Det viser hvor attraktiv SAS er som arbeidsgiver"
Jaha? Eller at SAS er et av få alternativer om man vil ha jobb som kabinpersonal i Norge?
 
Re: SAS søker igjen etter flyvende personell

Og i disse dager får de beskjed om de fikk jobb eller ikke - mange som får glade meldinger i inboksen sin om dagen!
 
Re: SAS søker igjen etter flyvende personell

Så; ca. 5 søkere per ledig stillling? Min arbeidsgiver har vel ca. 20, uten å være en særlig attraktiv arbeidsplass, så jeg kan vel ikke helt se hva som er så oppsiktsvekkende ved disse tallene.
 
Re: SAS søker igjen etter flyvende personell

Så; ca. 5 søkere per ledig stillling? Min arbeidsgiver har vel ca. 20, uten å være en særlig attraktiv arbeidsplass, så jeg kan vel ikke helt se hva som er så oppsiktsvekkende ved disse tallene.

Det er snakk om en deltidsjobbing (mindre enn 40% stillinger) i ressurspoolen, og poenget var vel at det har vært en god økning på antallet søkere.

Ellers vil jeg tro at har du 20 søkere per ledige stilling, så er det per definisjon en attraktiv arbeidsplass. Eller hvor mange søkere må det være før regnes som attraktivt? Uattraktivt er det vel først når det er problemer å dekke de stillingene man søker.
 
Re: SAS søker igjen etter flyvende personell

Så; ca. 5 søkere per ledig stillling? Min arbeidsgiver har vel ca. 20, uten å være en særlig attraktiv arbeidsplass, så jeg kan vel ikke helt se hva som er så oppsiktsvekkende ved disse tallene.
------
Tanken slo meg også, ca. fem søkere pr. plass er vel ikke spesielt oppsiktsvekkende høyt.

Luftfarten har vært gjennom noen harde år, og mange kjenner til at spesielt SAS har slitt hardt, og vært nær skifteretten. Selv om både dette og andre selskaper har fått litt vind i seilene nå, er det vel sånn at en kabinjobb for mange ikke er det mest attraktive. Selv om det er bedre betalt enn hotell, restaurant og generelle service-jobber, er det vel et faktum at det ikke lenger er lønnen som er drivende for å søke. Den nye trenden ( spesielt hos LCC) er t/r ut og inn av basen samme dag, og opplevelsene blir da begrenset til det man opplever inne i kabinen.

Med det økonomiske presset som er i luftfarten nå, kan man kanskje forestille seg at kabinjobbene fremover blir en type jobb for de unge, "keen'e" og for de som vil gjøre dette noen år. Fremtiden heter "lowcost", og da kan man kanskje ikke lenger forsvare at purseren henter inn 500.000 i årslønn. (som jo burde være en anstendig lønn for at man dedikerer seg til en full-service-jobb).

Tally-Ho
 
Last edited:
Re: SAS søker igjen etter flyvende personell

Det er snakk om en deltidsjobbing (mindre enn 40% stillinger) i ressurspoolen, og poenget var vel at det har vært en god økning på antallet søkere.

Ellers vil jeg tro at har du 20 søkere per ledige stilling, så er det per definisjon en attraktiv arbeidsplass. Eller hvor mange søkere må det være før regnes som attraktivt? Uattraktivt er det vel først når det er problemer å dekke de stillingene man søker.

Med ikke særlig attraktiv mener jeg at den ikke er spesielt godt betalt eller gir noen særlig status, dvs. ikke fremstår som en mer attraktiv enn sammenlignbare arbeidsplasser.
 
Re: SAS søker igjen etter flyvende personell

Fremtiden heter "lowcost", og da kan man kanskje ikke lenger forsvare at purseren henter inn 500.000 i årslønn. (som jo burde være en anstendig lønn for at man dedikerer seg til en full-service-jobb).

Uten å begi meg for langt ut på en lønnsdiskusjon, så skjønner jeg at man er litt bortskjemt med lønn om det forventes at en anstendig lønn for en purser er 500.000,-....:) Dette er noget høyere enn mange folk med doktorgrad som jobber i faste stillinger på universitetene/høyskolene (og dette er folk med 5 + 4 år med høyere utdanning om man inkl. selve doktorgraden). Det er også høyere enn veldig mange lærere på skolene våre (4-5 års utdanning). Noe ekstra skal man riktignok ha for ubekvem arbeidstid, så direkte sammenliknbart er det kanskje ikke.
 
Re: SAS søker igjen etter flyvende personell

Sorry for OT, men: Skal man sammenligne lønn, må det gjøres innenfor samme yrkesgruppe. Dvs sammenligne purserlønnen i SAS med purserlønnen i sammenlignbare flyselskaper som opererer i samme eller et lignende marked. Og selvfølgelig ta med alle arbeidsvilkår i sammenligningen, da lønn bare er en del av totalbildet.

Å sammenligne lønn på tvers av yrkesgrupper er meningsløst og bortkastet tid. Her kan man argumentere endeløst hit og dit som det passer.
 
Re: SAS søker igjen etter flyvende personell

Å bruke antall søkere pr. stilling som et mål på hvor attraktiv en jobb er, blir tullete. I alle fall om man sammenligner "masseansettelser" som dette med stillinger som krever mer spissede kvalifikasjoner.

Om 5 søkere pr. stilling er et mål på hvor attraktiv sommerfugljobbene er, burde SAS da hatt 2500 søkere om man hadde hatt behov for 500 sommerfugler? Eller for å snu på det: Om SAS bare hadde lyst ut 20 ledige stillinger og de samme 1000 hadde søkt; ville da stillingene vært mer attraktive fordi man hadde 50 søknader pr. stilling?

Faktum er at 1000 mennesker ønsker å jobbe i en 40% stilling, med hovedvekt av arbeidstiden midt på sommeren, som kabinansatt i SAS. Og 1000 søkere er ganske mange mennesker, uansett hvor mange eller få stillinger som er lyst ut.
 
Re: SAS søker igjen etter flyvende personell

Som Nick skriver , en i en slik "masse"ansettelse så kan man vel ikke si det er rådlig med 'bare' 1000 søkere ? til en 40% stilling.

Og så var det dette evige gnålet fra enkelte om disse stakkars skiftarbeidere med særdeles ukurant arbeidstid og arbeidsplass , totalt ufaglærte skulle tjene bittelitte granne mer en oss andre som sitter og kjeder r.. av seg og får hemorider på et kjedelig kontor . Tror de fleste av dere hadde sykemeldt dere etter den første dagestur OSL-LPA-OSL turen. Noen har tydligvis valgt en laaang utdannelse på feil grunnalg/med feil mål og tåler ikke om noen andre skulle tjene noen øre mer en de selv. Jan E. Hansen har vel skrevet noe om det.
 
Re: SAS søker igjen etter flyvende personell

Tror de fleste av dere hadde sykemeldt dere etter den første dagestur OSL-LPA-OSL turen. Noen har tydligvis valgt en laaang utdannelse på feil grunnalg/med feil mål og tåler ikke om noen andre skulle tjene noen øre mer en de selv. Jan E. Hansen har vel skrevet noe om det.

Om du sikter til mine innlegg så tror jeg du legger litt vel mye inn i det jeg skriver. Jeg reagerte på utsagnet om at man måtte ha 500' i lønn for at det skulle regnes som anstendig i den jobben.

Edit: Det er kanskje også verdt å nevne at mitt utsagn ikke er et normativt utsagn (i.e., hva folk bør tjene). Det var rett og slett en casual observation om at det som oppfattes som anstendig (jeg tolker det som et minstekrav, men det er mulig jeg misforstår Tally-Ho) i en sektor nok oppfattes som god lønn i mange andre sektorer. Derav min konklusjon (med smiletegn...) at man da er godt vant.
 
Last edited:
Back
Top