SAS sliter i motvind, mer underskudd forventet

Jeg begynner å lure på om alle disse sparepakkene til sas koster mere å utvikle en dem sparer inn. Noe må det være da de ikke klarer å tjene penger. Adminstarsjonen trur jeg må være alt for kostnadskrevnde i forhold til de intekter grupene som er i produksjonen klarer å få til. I produksjonen mener jeg dem som flyr og SGS og STS. Hele adminstrasjonen bør kuttes ned til et MINIMUM, og ALLE bonusutbetalinger/avtaler til adminstrasjon bør opphøre umidellbart fram til selskapet klarer å tjenne å penger, og leverer svarte tall framfør røde tall.

Hmm....hvorfor har da selskapet selv sagt at det ikke bare er Norwegian som vil levere okey resultater for 2.kvartal? Her tar noen fullstendig feil, så blir spennende å se hvem :)

Adminstarsjonen trur jeg må være alt for kostnadskrevnde i forhold til de intekter grupene som er i produksjonen klarer å få til. I produksjonen mener jeg dem som flyr og SGS og STS. Hele adminstrasjonen bør kuttes ned til et MINIMUM, og ALLE bonusutbetalinger/avtaler til adminstrasjon bør opphøre umidellbart fram til selskapet klarer å tjenne å penger, og leverer svarte tall framfør røde tall.

Helt enig med deg der! Et vanelig selskap har en bedriftstruktur bygd opp som en trekant. Altså ledelsen i toppen, og arbeidere i den største delen i bunnen av trekanten.. Men i SAS er jo trekanten opp ned. Det er jo flere ledere enn arbeidere..

og ALLE bonusutbetalinger/avtaler til adminstrasjon bør opphøre umidellbart fram til selskapet klarer å tjenne å penger, og leverer svarte tall framfør røde tall.

For 2009 ER alle slike bonuser borte, nettop av de årsaker du nevner der.

Jeg begynner å lure på om alle disse sparepakkene til sas koster mere å utvikle en dem sparer inn. Noe må det være da de ikke klarer å tjene penger. Adminstarsjonen trur jeg må være alt for kostnadskrevnde i forhold til de intekter grupene som er i produksjonen klarer å få til. I produksjonen mener jeg dem som flyr og SGS og STS. Hele adminstrasjonen bør kuttes ned til et MINIMUM, og ALLE bonusutbetalinger/avtaler til adminstrasjon bør opphøre umidellbart fram til selskapet klarer å tjenne å penger, og leverer svarte tall framfør røde tall.

Det var noen her på forumet som hadde gjort noe bra Excel-arbeide på hvor mange RK* som ble produsert nå om dagen sammenlignet med SAS før man begynte å selge ut alt mulig som Spanair og annet, og fant ut at selskapet er 40% mindre, og administrasjonen like stor. Det sier sitt.

-A

*) Rompe-Kilometer.

Det var noen her på forumet som hadde gjort noe bra Excel-arbeide på hvor mange RK* som ble produsert nå om dagen sammenlignet med SAS før man begynte å selge ut alt mulig som Spanair og annet, og fant ut at selskapet er 40% mindre, og administrasjonen like stor. Det sier sitt.

-A

*) Rompe-Kilometer.

Hei Alexander. Dette stemmer heller ikke. Det er i forbindelse med Core SAS foretatt betydelige bemanningsreduksjoner i administrasjonen. Har ikke rede tall her, men det er faktisk her de største nedbemanningene har skjedd så langt, slik at SAS er på rett vei!

Hei Alexander. Dette stemmer heller ikke. Det er i forbindelse med Core SAS foretatt betydelige bemanningsreduksjoner i administrasjonen. Har ikke rede tall her, men det er faktisk her de største nedbemanningene har skjedd så langt, slik at SAS er på rett vei!

Da gjør jeg som alle gode politikere (og dermed forståsegpåere), jeg legger meg langflat og skylder på dårlige evner til å sitere og finne kilder. :)

-A

Det spennende blir å se hvordan driften går og hvor mye som har gått med i restruktureringskostnader, ikke nødvendigvis hva nettoresultatet blir. Spareprogrammer og bemanningskutt koster ofte endel å gjennomføre, men har effekt først på litt sikt

Nå er det ikke slik at alle i "administrasjonen" sitter og tvinner tommeltotter og venter på lønn og bonus. Alle har et viktig arbeide å gjøre, og de siste 7-8 år har veldig mye blitt skjært inn til beinet både i SAS og i andre flyselskaper. Men skal man legge ned en avdeling eller redusere den, skal arbeidet overtas av andre som skal læres opp/sette seg inn i det i tillegg til sine vanlige oppgaver, og det er oppsigelsestider som skal overholdes.
Dertil er det viktig å beholde "de rette" medarbeiderne, og å hjelpe de som (traumatisk nok for de det gjelder) blir definert som overflødige videre i arbeidslivet. Utgiftene til "de overtallige" vil naturlig nok fortsette å løpe en tid etter at de har mottatt oppsigelsene, og derfor vil ikke en reduksjon i produksjon (antall flyvninger produsert) umiddelbart medføre en tilsvarende eller større reduksjon i overhead. Tvert i mot vil den i en periode være uforholdsmessig stor.

Både DN og andre aviser har tidvis en tendens til å overforenkle problemstillinger. Plass- eller tidshensyn gjør at "nyheten" ikke settes inn i et fullstendig perspektiv, og leseren/lytteren vil ikke få en helhetlig forståelse av temaet.

Nå er det også agurktid, ref meldinger i hver eneste Dagsnytt-sending i dag ettermiddag om Gripen-flyet som (slik det tilslutt fremstod) som hadde kollapset understell eller gear up på F17. Dette skjer med jagerfly over hele verden "all the time", men nå er det hovedoppslag i nabolandet Norge, og flygeren har det "etter forholdene bra". Fint for ham, men hvor interessant er dette egentlig for hele Norges befolkning?

Da gjør jeg som alle gode politikere (og dermed forståsegpåere), jeg legger meg langflat og skylder på dårlige evner til å sitere og finne kilder. :)

-A

Jeg kan bare snakke ut ifra det jeg vet av fakta fra STS OSL. Fakta fra STS OSL er at folk på gulvet blir sparket, mens det i administrasjonen i realiteten ennå ikke har blitt en reduksjon.

På papiret så kan det hende at det ser ut som det har blitt mindre administrative stillinger, men det er fortsatt like mange. Det er bare at mange i administrasjonen har fått nye stillinger, de har blitt flyttet rundt. Det finns flere eksempler på at ledelsen sier de har kuttet X antall stillinger, men det de ikke informerer om er at de har opprettet samme antall stillinger et annet sted på STS OSL. Det blir ikke noe total lønnsreduksjon av sånt. På produksjonsnivå har det altså blitt sparka folk. Det er har blitt enda mer topptungt.

Så isolert sett på STS OSL, så er ph-ndr sin påstand korrekt.

Jeg er rimelig sikker på at ledelsen på STS OSL har rapportert videre inn i konsernet at de har foretatt kutt i administrajonen, dessverre virker det ikke som om det er vanlig at konsernledelsen graver dypt nok i kortene til de under.

Back