sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
SAS-sjefen lover at selskapet skal bli streikefritt innen to år
Er ikke flyselskapet streikefritt i løpet av to år anser konsernsjefen Mats Jansson at han har halve skylden. Den andre halvdelen er det fagorganisasjonene som bærer, sier han i et intervju med dagensnyheter.se.
- Vi må forstå hvem vi er til for. Vi er til for kundene, og ingen andre, sier konsernsjefen.
Bare de to streikene i 2007 skal ha kostet konsernet 200-250 millioner kroner, ifølge avisen.
Mislykket
Samtidig kommer nye besparelser for å klare resultatmålet på fire milliarder kroner. Hvis ikke SAS klarer det, er selskapet ille ute, mener Jansson.
- Om jeg etter to til to og et halvt år fortsatt leder et ustabilt selskap med mange streiker, da er vi ikke tilstrekkelig kundeorienterte og da er det mislykket fra vår side, sier Jansson.
Feil metode
- Jeg har forståelse for våre medarbeidere når det gjelder arbeidsvilkår, deres lønn, behov for utvikling, behov for rotasjon - hva du vil. Mitt poeng er at man ikke løser denne typen problemer gjennom streik. Det er unødvendig, feil og uproduktivt, sier Jansson.
Han utelukker ikke at det kan bli oppsigelser i løpet av disse årene:
- Det går jeg ikke inn på nå. Det er ikke sånn at man kjører et spareprogram og så er det rolig i 12 år - man må rasjonalisere driften hele veien, sier Jansson til den svenske avisen.
Torsdag skal han lansere en ny strategiplan. Denne omfatter også et "offensivt medarbeiderprogram". Om dette innebærer at han vil invitere de ansatte til eierskap, vil han forelpig ikke kommentere.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1112639.ece?WT.svl=sistenyheter
Er ikke flyselskapet streikefritt i løpet av to år anser konsernsjefen Mats Jansson at han har halve skylden. Den andre halvdelen er det fagorganisasjonene som bærer, sier han i et intervju med dagensnyheter.se.
- Vi må forstå hvem vi er til for. Vi er til for kundene, og ingen andre, sier konsernsjefen.
Bare de to streikene i 2007 skal ha kostet konsernet 200-250 millioner kroner, ifølge avisen.
Mislykket
Samtidig kommer nye besparelser for å klare resultatmålet på fire milliarder kroner. Hvis ikke SAS klarer det, er selskapet ille ute, mener Jansson.
- Om jeg etter to til to og et halvt år fortsatt leder et ustabilt selskap med mange streiker, da er vi ikke tilstrekkelig kundeorienterte og da er det mislykket fra vår side, sier Jansson.
Feil metode
- Jeg har forståelse for våre medarbeidere når det gjelder arbeidsvilkår, deres lønn, behov for utvikling, behov for rotasjon - hva du vil. Mitt poeng er at man ikke løser denne typen problemer gjennom streik. Det er unødvendig, feil og uproduktivt, sier Jansson.
Han utelukker ikke at det kan bli oppsigelser i løpet av disse årene:
- Det går jeg ikke inn på nå. Det er ikke sånn at man kjører et spareprogram og så er det rolig i 12 år - man må rasjonalisere driften hele veien, sier Jansson til den svenske avisen.
Torsdag skal han lansere en ny strategiplan. Denne omfatter også et "offensivt medarbeiderprogram". Om dette innebærer at han vil invitere de ansatte til eierskap, vil han forelpig ikke kommentere.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1112639.ece?WT.svl=sistenyheter