SAS sitt reduserte sommerrutetilbud

AirbusTrond

ScanFlyer Mile High Club
Kjos var på Nyhetskanalen med sitt bredeste glis. Fortalte bl.a. om de nye setene, som skal gi bedre benplass. "Recaro-seter, slik som er i racerbiler".. Hehe. Han gledet seg spesielt over at de kunne starte opp nye ruter til Haugesund og Molde.

Selskapet som satser, tjener. Selskapet som kutter, taper (enda mer). Når man presterer å kutte sommertilbudet OSL-AES på lørdager til en (!) avgang om kvelden, skjønner man at det må være noe fundamentalt og skremmende galt. (Sorry for at jeg gjentar denne, forstår det bare ikke)
 
Last edited by a moderator:
Re: DY Q2 results

Når man presterer å kutte sommertilbudet OSL-AES på lørdager til en (!) avgang om kvelden, skjønner man at det må være noe fundamentalt og skremmende galt. (Sorry for at jeg gjentar denne, forstår det bare ikke)

"Presterer å kutte sommertilbudet OSL-AES på en lørdag"?? Kanskje litt drøyt å dømme SAS på bakgrunn av frekvens til Ålesund på lørdager i sommermånedene... Både Norwegian og SAS flyr alltid med begrenset innenriksprogram på lørdager, med noen få utvalgte avganger. Om sommeren halvveres i tillegg antallet avganger innenriks fordi etterspørselen er begrenset.

Norwegian har ikke mer enn en avgang selv - verken om sommeren eller resten av året - på OSL-AES på lørdager. Er det noe "fundamentalt og skremmende galt" med dem også?
 
Re: DY Q2 results

Hadde jeg hatt behov for å komme meg til Ålesund på en lørdag hadde jeg ikke valgt fly dersom det eneste alternativet var en kveldsavgang.
Mange som reiser til Ålesund skal videre med ferger, og da er det håpløst å ankomme på kvelden.
Virker jo litt rart av SAS dette.
 
Re: DY Q2 results

Norwegian har ikke mer enn en avgang selv - verken om sommeren eller resten av året - på OSL-AES på lørdager. Er det noe "fundamentalt og skremmende galt" med dem også?


Dårlig tilbud vil nok i lang tid være SAS sin skyld...
 
Re: DY Q2 results

"Presterer å kutte sommertilbudet OSL-AES på en lørdag"?? Kanskje litt drøyt å dømme SAS på bakgrunn av frekvens til Ålesund på lørdager i sommermånedene... Både Norwegian og SAS flyr alltid med begrenset innenriksprogram på lørdager, med noen få utvalgte avganger. Om sommeren halvveres i tillegg antallet avganger innenriks fordi etterspørselen er begrenset.

Norwegian har ikke mer enn en avgang selv - verken om sommeren eller resten av året - på OSL-AES på lørdager. Er det noe "fundamentalt og skremmende galt" med dem også?

Har flydd til AES hver sommer siste 13-14 år, og ikke opplevd noe lignende. Minst tre på lørdagen har vært det vanlige. Og 1930 lørdag kveld - som slankebrusmannen skriver, da er det mange som ikke kommer seg videre. Poenget mitt er at det er kuttet voldsomt og SAS tilbyr altså bare en avgang, til et svært lite kurant tidspunkt, og til en pris som ville gjort buss til et alternativ, selv for meg. Sikkert drøyt å dømme SAS for dette, men jeg tror at det vil være en del frustrasjon når man ser at tilbudet ikke er bedre, kanskje når man har behov for å plutselig reise en en dag - enten det er forretninger eller plutselige familære ærend.
 
Re: DY Q2 results

Er dette blitt en sannhet nå liksom? Vel, her er et par til:

1. Det var ikke så store rutekutt før.
2. Trafikken halveres ikke i sommermånedene.

Da SAS, Braathens og Color Air konkurrerte som verst på Oslo-Ålesund, kan jeg tenke meg at rutetilbudet var langt bedre enn i dag, ja ... Uansett, tiden for veldedighet er over - og alle selskaper som vil overleve må skape sammenheng mellom trafikkprogram og etterspørsel.

Dette blir uansett OT - gratulerer til Norwegian med veldig bra Q2-resultat! Jeg regner med et godt Q3-resultat også, potensialet er enda større der, og totalt sett kan disse kvartalene gi et pent Norwegian-overskudd når året er omme. Som Norwegian-aksjonær gleder jeg meg over den stigende aksjekursen.
 
Re: DY Q2 results

Sikkert drøyt å dømme SAS for dette, men jeg tror at det vil være en del frustrasjon når man ser at tilbudet ikke er bedre,

Folk bør vel bli mest frustrerte når de skal reise med Norwegian og opplever at rutetilbudet systematisk er dårligere enn SAS' tilbud.
 
Re: DY Q2 results

Det er vel ikke en tilfeldighet at SAS kutter antall avganger til AES samtidig med at WF har økt til Ørsta/Volda?
For de som skal til de sørlige delene av Møre og Romsdal må det da være mye bedre å lande på Hovden enn på Vigra. Slippe å være avhengig av ferger nå når Eiksund-tunnelen er ferdig.
 
For og si det slik, rutetilbudet mellom OSL-CPH-ARN-trianglet er skremmende dårlig hos "business' mans airline" denne måneden.... Skremmende...
 
Rart at folk "skriker" opp Sas kutter, er det et krav at Sas skal fly x-antall ganger pr. dag på strekningene de flyr?
Hvorfor skriker ikke folk opp om manglende frekvenser hos Dy, er de fornøyd med 1 billig avgang pr. dag og så kan SK fly resten av dagen?

Virker litt provoserende dette kanskje, MEN, når er fantes noe som het monopol i sin tid kunne jeg forstå at der ble ramaskrik når selskapet, enten BU eller SK, reduserte i hytt og vær, jfr. BU sin SVG-KRS-SVG rute i de dager.

Nå er nå engang monopolet over, konkuransen er fri og det medfører da at ingen selskap igrunnen vel er forpliktet til noe som helst, utover selvfølgelig, tjene de plassene de flyr, og tjene penger der de flyr.

Hvorfor flyr DY kun 1 t/r AES på lørdag, for mye penger å tjene, eller...
 
Det er SAS som har hatt hegemoniet på AES-ruten i mange år, etter å ha konkurrert ut bl.a Color Air i sin tid. Inkluderer man BU-tiden har SAS en stolt og ærerik historie på AES. OG det er SAS som KUTTER. DY har imidlertid tilført AES nye ruter, og ikke minst gjort det billigere å fly på strekningen. Da er det vel ikke så rart at man reagerer negativt på SAS sine kutt, men er fornøyd med at DY kan fly til halve prisen og til en gunstigere tid (0820 vs 1930) for mange.
 
Jeg har inntrykk av at SAS nå bare "overlater" markedet til Norwegian.
En tilfeldig Onsdag i sommermåneden viser følgende avganger fra OSL mellom kl 0600-0800.:
SAS 6 avganger til CPH/FCO/SVG/KSU( mellom 0615-0745 ingen avganger !)
DY 15 avganger til "hele" Europa og litt Norge
Andre selskaper 7 avganger ( OS/LH/KL/AF osv).
Jeg har ikke tatt med charteravganger.


Det blir liksom å legge markedet åpent for DY ved å kanselere/ikke sette opp ruter i denne perioden. På Søndager er det enda verre""
 
Jeg har inntrykk av at SAS nå bare "overlater" markedet til Norwegian.
En tilfeldig Onsdag i sommermåneden viser følgende avganger fra OSL mellom kl 0600-0800.:
SAS 6 avganger til CPH/FCO/SVG/KSU( mellom 0615-0745 ingen avganger !)
DY 15 avganger til "hele" Europa og litt Norge
Andre selskaper 7 avganger ( OS/LH/KL/AF osv).
Jeg har ikke tatt med charteravganger.


Det blir liksom å legge markedet åpent for DY ved å kanselere/ikke sette opp ruter i denne perioden. På Søndager er det enda verre""

Kanskje de har en plan med å kjøre produksjonen til et minimum for så og kvitte seg med mest mulig ansatte, og deretter bygge seg opp gjennom å tilpasse seg markedet. Det er enklere å bygge opp enn å drive med kutt, år etter år.
 
Vi må huske på at SAS er i krise. Det er et være eller ikke være for SAS. Dersom selskapet skal klare å overleve, må kapasitet og kostnader resduseres. Derfor er flyene fullere enn tidligere og avgangene færre - og dermed er det også mer sammenheng mellom tilbud og etterspørsel. Husk at kabinfaktoren var nede på 50 prosent i januar - nå vil jeg tro den er på høyde med Norwegian (ca. 80 prosent), om ikke bedre. Prisstrukturen er mer differensiert og flere lavprisbilletter er tilgjengelig, men det er en stor utfordring for både SAS og Norwegian å få opp prisnivået på rutene de har potensiale til å tjene best på. Det beste for kundene er om SAS og Norwegian kan leve sammen som to jevnstore selskaper.
 
Vi må huske på at SAS er i krise. Det er et være eller ikke være for SAS. Dersom selskapet skal klare å overleve, må kapasitet og kostnader resduseres. Derfor er flyene fullere enn tidligere og avgangene færre - og dermed er det også mer sammenheng mellom tilbud og etterspørsel. Husk at kabinfaktoren var nede på 50 prosent i januar - nå vil jeg tro den er på høyde med Norwegian (ca. 80 prosent), om ikke bedre. Prisstrukturen er mer differensiert og flere lavprisbilletter er tilgjengelig, men det er en stor utfordring for både SAS og Norwegian å få opp prisnivået på rutene de har potensiale til å tjene best på. Det beste for kundene er om SAS og Norwegian kan leve sammen som to jevnstore selskaper.

Ikke fortell meg at SAS er i krise , jeg jobber der :D. Men jeg synes personlig at SAS er litt for mye på defensiven nå og dermed legger mye av markedet åpent for DY ( og likesinnende). Publikum har mange ganger ikke andre valg ann å fly med DY og dermed så kan det være en mistet kunde for oss i lang tid fremmover.
 
På en typisk lørdag i sommersesosongen har SAS 11 flygninger for Apollo fra OSL, 4 fra BGO, 4, fra TRD, 3 fra SVG, osv, osv. Det er ikke rart at et selskap i en krisetid velger å satse på sikre (men ikke veldig lønnsomme) charterflygninger foran ulønnsomme ruteflygninger.
 
På en typisk lørdag i sommersesosongen har SAS 11 flygninger for Apollo fra OSL, 4 fra BGO, 4, fra TRD, 3 fra SVG, osv, osv. Det er ikke rart at et selskap i en krisetid velger å satse på sikre (men ikke veldig lønnsomme) charterflygninger foran ulønnsomme ruteflygninger.

På lørdager i sommersesongen er det jo langt mer lønnsomt å disponere flyflåten til charter enn til ruteflygninger.
 
Re: DY Q2 results

Da SAS, Braathens og Color Air konkurrerte som verst på Oslo-Ålesund, kan jeg tenke meg at rutetilbudet var langt bedre enn i dag, ja ... Uansett, tiden for veldedighet er over - og alle selskaper som vil overleve må skape sammenheng mellom trafikkprogram og etterspørsel.

Mine observasjoner stammer fra Molde, og der har akkurat det der aldri vært en problemstilling. Likefullt er SAS sine kutt i ruteprogrammet i sommer dramatiske i forhold til tidligere og generelt på grensen til det latterlige. Også der flyr de i år - for første gang - bare én rundtur Oslo-Molde på et relativt ukurrant tidspunkt (om enn noe bedre), og bortsett fra en chartertur til Kreta, er det den eneste aktiviteten de gidder å opprettholde på en lørdag.

Dette blir uansett OT

Plutselig betydde O-en "on". ;)
 
Back
Top