SAS Q400 tilbake i luften?

PerJen

ScanFlyer Silver
Heisann! Satt å så gjennom Airframes.org sin oversikt over SAS maskiner og så at LN-RDD ble observert på ACARS 12 April som flight -----

Søkte opp LN-RDD på Libhomeradar og der ser viser det seg at den har vært ute på et par flighter i Mars og April.

2010/04/12 11:21 -------- -------- - LN-RDD DH8D
2010/04/12 11:18 @@@@@@@@ @@@@@@@@ - LN-RDD DH8D

Et søk på google etter LN-RDD viste til en måendsrapport i Februar fra Luftfartstilsynet, hvor dette står:

LN-RDD SAS Norge AS
0080 OSLO
Operator
Scandinavian Airlines System DK-NO-SE
SE-195 87 Stockholm, Sverige
Bombardier Aerospace Inc.
DHC-8-402
4009
28998 14.10.2010 18.02.2010

18.02.2010 er dato for registrering, og 14.10.2010 er datoen Certificate of Airworthiness går ut.

Noen som kan forklare dette? Dvs, skal den over til Widerøe eller hva skjer med RDD?
 
Sikkert en annen kunde/flyselskap som vurderer å kjøpe maskinen som tester.
Den skal ikke til WF, ei heller tilbake i SAS trafikk.
 
Forsikringsselskabet har nu solgt den Q400 der havarerede i AAL og har stået der siden. Så billeder af den idag - både inde og ude - trist syn at se en Q400 i den stand. Kommer nok ikke til at vælge et sæde ved propellerne næste gang jeg skal ombord i sådan en. Der var ganske stor skade på kabinen indvendigt i området omkring propellerne.

For dem der har adgang til AAL er det altså ved at bare sidste chance for at se den...
 
Mig bekendt stå den på den militære del af AAL,,,altså off limits, men jeg tror jeg næsten gang jeg er i AAL på job vil høre om de vil køre mig derover
Hilsen
Ole
 
De til en hver tid gjenværende Q400 i SAS har fløyet med jevne mellomrom helt siden groundingen for snart 3 år siden; tekniske test-turer, ferry til teknisk i Exeter, og ferry flights til kunder. Q400 er fremdeles en fullverdig flytype under SAS AOC, med egen chief-pilot, teknisk avdeling, og 4-5 piloter som er current på typen. Men ingen cabin... :-)

Og Q400en i AAL står i den nord-østlige delen av flyplassen: Take-off mot vest så ser du den i en "rusegrop" ned til høyre, og ved landing mot øst ned til venstre rett før landing. Den har stått til "tørking", med ukentlig vedlikehold av mekaniker siden hendelsen, slik at alle verdifulle instrument er bevart, og salgsprisen overstiger faktisk en godt brukt MD87...

I Vilnius står den litt bedre gjemt; bak noen hangarar til venstre ved landing mot nord...

K
 
Back
Top