SAS Öppnar AAL/GOT-EWR

Re: SAS Öppnar AAL/GOT-EWR

Sånn får ha dette i arkivet også:

Gothenburg - New York EWR
Frequency: 3x weekly
Outbound (OB): Wed/Fri/Sun
Homebound (HB): Tue/Thu/Sat
First flight date HB: 27 April
First flight date OB: 28 April

Aalborg - New York EWR
Frequency: 3x weekly
Outbound (OB): Mon/Thu/Sat
Homebound (HB): Wed/Fri/Sun
First flight date OB: 27 April
First flight date HB: 28 April

The flights will operate throughout the summer 2023 season and will return for the summer 2024 program.
 
Re: SAS Öppnar AAL/GOT-EWR

Ser at Norge trakk det korteste strået i denne sammhengen. Skjønner SAS med den økningen i passasjeravgiften på IC som kommer fra nyåret, så er det ikke spesielt attraktivt å starte en rute fra f.eks BGO.
 
Re: SAS Öppnar AAL/GOT-EWR

Som utflyttet bergenser synes jeg det er litt kjipt at Bergen ikke fikk ruten til New York. Men det var ikke helt uventet etter de nye avgiftene. Men det er litt kult at Aalborg får rute til New York. Jeg tror ikke de har hatt det gør, iallefall ikke I min tid som flyinteresset, dvs siste 45 årene.
 
Re: SAS Öppnar AAL/GOT-EWR

Bra for GOT, og det jeg trodde, men AAL var en overraskelse.
 
Re: SAS Öppnar AAL/GOT-EWR

Riktigt kul før Göteborg och Aalborg men jag måste fråga mig vad ær det 'føretagsmæssiga' bakom det? Var det en risk att någon annan skulle børja trafikera linjerna så det ær rent konkurrensmæssigt? SAS ville vara først. Jag tror inte det. Jag antar också att kannabiliserings-effekten ær relativt stor. Dvs hur många mindre kommer nu åka på deras befintliga linjer, eller omvænt hur många fler netto passagerare får de? Før att jæmføra med Lufthansa så har de inte ens direkt från Hamburg eller Berlin, och de ær "lite" større stæder.

Ær SAS ett bolag med en LH hub-strategi (och ær det då 1 eller 3 hubs?) eller ær det en LH P2P? Satsar de på business eller low cost?

Krasst, som aktieægare eller investerare vad ær det jag køper? Igen riktigt kul før Gøteborg och Allborg men ær den hær 'låt oss satsa på alla kort' stategi något som kommer att ge en bra avkastning? Ær det en vinnare? Kommer det rædda SAS?

Edit: Eller ær det hær inte ett føretagsmæssigt beslut? Det hær ær ett beslut før att tillfredsstælla de två størsta ægarna, svenska och danska staten. Visa att SAS gør något før de två lænderna? Och det førklarar varfør Bergen inte fick en linje? Det ær inte en fråga om ekonomi, det hær ær igen den politiska delen av SAS som tagit beslutet?
 
Last edited:
Re: SAS Öppnar AAL/GOT-EWR

Att JCCL. Var ikke noe av poenget med å få A321lr at en ikke trenger tenke Hub, men kan sikre point to point. Tipper det er både svensker og danske businessfolk som evner benytte disse rutene for å sikre aktivitet i områdene. København sikrer vel flere viktige regionkontorer nettopp fordi de har skjønt viktigheten av point to point.

Men hadde jo vært fint med direkterute fra bgo, det er jo gode connections til Oslo for oss som vil finne bonusreise.
 
Last edited:
Re: SAS Öppnar AAL/GOT-EWR

@Jccl, jeg regnet meg fram til at du stiller 13 spørsmål i innlegget ditt... ;-) Anyway, svenske staten har sagt tydlig at den ikke er å regne med i framtiden som eier i SAS, så det må vel bety at SAS ser GOT-EWR som "føretagsmessig".
 
Re: SAS Öppnar AAL/GOT-EWR

att Chriscross: Jo A321lr kræver ett mindre underlag. Men det gæller ju också "tunnare" linjer från en hub dvs. man kunde tex trafikera Johannesburg från CPH (A321lr når dit hoppas jag), væxla om och øka tætheten till NY och/eller frigøra kapacitet så de kan starta Houston, Seattle eller.... Allt i "andan" av en hub.

Jag ær så klart part och ønskar en CPH-hub så jag ær inte neutral. Min poæng var bara att jag såg inte det ekonomiska (antar att kannabiliseringen ær stor) + jag har svårt att lura om SAS satsar P2P eller på en Hub. Man kan inte båda, så många mænniskor bor det inte hær och SAS har lite problem med ekonomin.
 
Re: SAS Öppnar AAL/GOT-EWR

@Jccl, jeg regnet meg fram til at du stiller 13 spørsmål i innlegget ditt... ;-) Anyway, svenske staten har sagt tydlig at den ikke er å regne med i framtiden som eier i SAS, så det må vel bety at SAS ser GOT-EWR som "føretagsmessig".

:D du har rætt, men det gør jag før jag førstår inte varfør ;) Igen jag ær glad før både Alborg och Gøteborg.
 
Re: SAS Öppnar AAL/GOT-EWR

Jag tror absolut att Göteborg är ett företagsmässigt beslut och inte för att behaga någon. Det är en linje som har efterfrågats länge av lokalt näringsliv. Enligt rätt säkra källor var ett amerikanskt flygbolag (UA?) på vippen att komma med Göteborg innan pandemin. SAS har inte haft maskiner i flottan som har varit små/stora (beror på hur man ser det) nog för att serva annat än huvudstädernas hubar vilket man har nu. Kanske vi även får se fler linjer med Link/Cityjet i framtiden ut i Europa? SAS anklagas ju på detta och andra forum för att inte ha "balls" och detta är iaf lite utanför boxen.

Well, vi får se hur linjen tar sig. Sommaren på västkusten är också enormt populär hos personer från US of A så jag tror nog att trafiken kommer gå i bägge riktningar....
 
Re: SAS Öppnar AAL/GOT-EWR

att Chriscross: Jo A321lr kræver ett mindre underlag. Men det gæller ju också "tunnare" linjer från en hub dvs. man kunde tex trafikera Johannesburg från CPH (A321lr når dit hoppas jag), væxla om och øka tætheten till NY och/eller frigøra kapacitet så de kan starta Houston, Seattle eller.... Allt i "andan" av en hub.

Jag ær så klart part och ønskar en CPH-hub så jag ær inte neutral. Min poæng var bara att jag såg inte det ekonomiska (antar att kannabiliseringen ær stor) + jag har svårt att lura om SAS satsar P2P eller på en Hub. Man kan inte båda, så många mænniskor bor det inte hær och SAS har lite problem med ekonomin.

Nej, A321LR är inte ens i närheten att klara av CPH-Johannesburg med en flygtid på över 12 timmar.
Även en Airbus A330-300E klarar inte CPH-JNB-CPH non-stop utan kraftiga payload restriktioner.
A321LR har en praktisk räckvidd från CPH till Toronto som max räckvidd. Till New York är det något kortare flygtid.
Ethiopian Airlines kommer snart öppna CPH. ET kommer säkert fånga upp den begränsade efterfrågan på Afrika som finns i Danmark, främst bland etniska minoriteter.
 
Re: SAS Öppnar AAL/GOT-EWR

Feed fra Skandinavia er ikke noen spesiell faktor her. Men på Newark kommer du til og fra de fleste stater nonstop.
Til Bergens disfavør teller det at Widerøe stadig er sterkere der. Jeg tror ikke at SAS er villig til å ofre feed til Oslo for å la WF feede (litt) til Bergen.
De har sikkert også god intel på hvordan UA gjorde det, og det kan også være en faktor.
 
Re: SAS Öppnar AAL/GOT-EWR

KLM tar mye feed via AMS over Atlanteren, det kan være en faktor både for GOT og AAL.
 
Re: SAS Öppnar AAL/GOT-EWR

Syntes det hørtes kult ut det der. Synes sånn sett at Aalborg hørtes veldig smart ut. Det er vel et forsøk på å stagge KLM da?

Like interessant synes jeg tanken om strategi her er. Er det sååååå mange Jyder som skal på tur til NY at det lønner seg å konkurrere spesifikt på det. Hadde trodd at mange skulle videre og at de gjerne heller ville connecte her i Europa på et selskap som fløy til sluttdestinasjonen. Men klart, skal du til Cedar Rapids, så er det jo ikke noen som fly rett dit uansett så klart.

Men opprinnelig hadde jeg trodd at SAS skulle bruke 321'ene til å pepre Østkysten av USA fra F.eks CPH. YUL, YYZ, BOS, NYC, ORD, PHL, WAS, TPA, MIA + + +.
 
Re: SAS Öppnar AAL/GOT-EWR

Når det ikke ble noen suksess for Norwegian eller United fra Bergen før økte avgifter kan det jo ikke være noen stor overraskelse at SAS prøver andre byer.
 
Re: SAS Öppnar AAL/GOT-EWR

Men opprinnelig hadde jeg trodd at SAS skulle bruke 321'ene til å pepre Østkysten av USA fra F.eks CPH. YUL, YYZ, BOS, NYC, ORD, PHL, WAS, TPA, MIA + + +.

Med bare 3 maskiner blir den pepringen begrenset ...
 
Re: SAS Öppnar AAL/GOT-EWR

Men på Newark kommer du til og fra de fleste stater nonstop.

Ja, men siden den overtar rutetidene til SK901/902, er det lite tilgjengelig feed utgående på EWR siden


SK921 AAL18.35 - EWR 21.05 A321LR 146
SK922 EWR 23.30 - AAL 13.05 A321LR 357

SK917 GOT 18.30 - EWR 21.05 A321LR 357
SK918 EWR 23.20 - GOT 13.15 A321LR 246

Ser ut som de beholder 1x ukentlig SK901/902 for å kunne slynge flyet til CPH?
 
Back
Top