SAS øker på store svenske innenlandsruter

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
SAS øker på store svenske innenlandsruter

En ny daglig avgang i hver retning fra Stockholm til Göteborg, Malmö, Luleå og Umeå.

SAS ökar antalet avgångar mellan Stockholm och Göteborg

Med start i november 2011 ökar SAS antalet flygningar mellan Stockholm och Göteborg. Detta innebär att SAS (http://www.sas.se) kommer att flyga upp till 24 flygningar dagligen mellan orterna.

SAS flyger redan idag upp till 22 dagliga turer till och från Göteborg (http://www.sas.se/sv/resmal/Goteborg/flyg/?WT.mc_id=X6153). Med start nu i november ökar SAS antalet flygningar upp till 24 dagliga turer under vardagarna. De nya avgångarna avgår kl 17:00 från Stockholm samt kl 18:25 från Göteborg.

- Tack vare att vi nu kan erbjuda fler avgångar till och från Göteborg så kan våra kunder vara mer flexibla i sitt resande. Till exempel erbjuder vi på torsdagar hela tre flygningar att välja bland mellan kl 16:00 och 18:30 från Stockholm till Göteborg, säger Peter Nilsson, Inrikeschef.

För information om SAS tidtabell (https://ibp2.scandinavian.net/ibp/timetable/TimeTabSelectView.aspx?MKT=SE&lng=sv&id=3662) till och från Göteborg se www.sas.se (http://www.sas.se/). För ytterligare information, kontakta:

Malin Selander
Pressansvarig Sverige
SAS
Telefon: 070 997 4065
Email: Malin.selander@sas.se

SAS ökar antalet avgångar mellan Stockholm och Malmö

Med start i november 2011 ökar SAS (http://www.sas.se) antalet flygningar mellan Stockholm och Malmö. Detta innebär att SAS kommer att flyga upp till 21 flygningar dagligen mellan orterna.

Med start i november ökar nu SAS antalet flygningar med kvällsavgångar onsdagar och torsdagar från Stockholm kl 18:40 samt avgång kl 20:15 från Malmö (http://www.sas.se/sv/resmal/Malmo/flyg/?WT.mc_id=X6157).

- Vi har många kunder som efterfrågat fler flyg till och från Malmö under den här tiden på dygnet och vi är verkligen glada över att kan möta deras behov, säger Peter Nilsson, Inrikeschef.

Ökningen betyder att SAS ökar valmöjligheterna och för sina kunder, i och med fler avgångar att välja mellan under vardagarna. För information om SAS tidtabell (https://ibp2.scandinavian.net/ibp/timetable/TimeTabSelectView.aspx?MKT=SE&lng=sv&id=3662) till och från Malmö se www.sas.se (http://www.sas.se/).

För ytterligare information, kontakta:

Malin Selander
Pressansvarig Sverige
SAS
Telefon: 070 997 4065
Email: Malin.selander@sas.se

SAS ökar antalet avgångar mellan Stockholm och Umeå

Med start i november 2011 ökar SAS (http://www.sas.se) antalet flygningar mellan Stockholm och Umeå. Detta innebär att SAS kommer att flyga upp till 16 flygningar dagligen mellan orterna.

SAS flyger redan idag upp till 14 dagliga turer till och från Umeå (http://www.sas.se/sv/resmal/Umea/flyg/?WT.mc_id=X6162). Med start nu i november kommer SAS att öka antalet flygningar upp till 16 dagliga turer under vardagarna. De nya flygningarna avgår kl 15:35 från Stockholm samt kl 17:05 från Umeå.

- Vi har många kunder som efterfrågat fler flyg till och från Umeå under den här tiden på dygnet och vi är verkligen glada över att kan möta deras behov, säger Peter Nilsson, Inrikeschef.

Ökningen betyder att SAS ökar valmöjligheterna och för sina kunder, i och med fler avgångar att välja mellan under tisdagar och torsdagar. För information om SAS tidtabell (https://ibp2.scandinavian.net/ibp/timetable/TimeTabSelectView.aspx?MKT=SE&lng=sv&id=3662) till och från Umeå se www.sas.se (http://www.sas.se/).

För ytterligare information, kontakta:

Malin Selander
Pressansvarig Sverige
SAS
Telefon: 070 997 4065
Email: Malin.selander@sas.se


2011-11-11

SAS ökar antalet avgångar mellan Stockholm och Luleå

Med start i november 2011 ökar SAS (http://www.sas.se) antalet flygningar mellan Stockholm och Luleå. Detta innebär att SAS kommer att flyga upp till 21 flygningar dagligen.

Under måndagar till fredagar flyger SAS upp till 19 flygningar dagligen till och från Luleå (http://www.sas.se/sv/resmal/Lulea/flyg/?WT.mc_id=X6156). Med start i november ökar nu SAS antalet flygningar upp till 21 stycken per dag. De nya avgångarna går kl 16:50 från Stockholm samt kl 18:35 från Luleå.

- Våra kunder i Luleå efterfrågar fler avgångar under just den här tiden på dygnet och vi är glada över att kunna möta deras behov, säger Peter Nilsson, Inrikeschef.

Ökningen betyder att SAS ökar valmöjligheterna och för sina kunder, i och med fler avgångar att välja mellan under vardagarna. För information om SAS tidtabell (https://ibp2.scandinavian.net/ibp/timetable/TimeTabSelectView.aspx?MKT=SE&lng=sv&id=3662) till och från Luleå se www.sas.se (http://www.sas.se/).

För ytterligare information, kontakta:

Malin Selander
Pressansvarig Sverige
SAS
Telefon: 070 997 4065
 
Re: SAS øker på store svenske innenlandsruter

Det ligger for øvrig også inne noen nye frekvenser på norsk innenriks i vinterprogrammet - blant annet har det blitt en ny daglig avgang mellom Oslo og Bergen sammenliknet med sommerprogrammet. Det er to mer enn fjorårets vinterprogram.
 
Re: SAS øker på store svenske innenlandsruter

Det ligger for øvrig også inne noen nye frekvenser på norsk innenriks i vinterprogrammet - blant annet har det blitt en ny daglig avgang mellom Oslo og Bergen sammenliknet med sommerprogrammet. Det er to mer enn fjorårets vinterprogram.

Er disse rutene lønnsomt med 737? Burde de ikke sette noen CRJ900 (som er på tilbud akkurat nå :), ref lav antall ordre av flytypen og derfor tilgjengelig produksjonskapasitet)?
 
Re: SAS øker på store svenske innenlandsruter

Er disse rutene lønnsomt med 737? Burde de ikke sette noen CRJ900 (som er på tilbud akkurat nå :), ref lav antall ordre av flytypen og derfor tilgjengelig produksjonskapasitet)?

Hvorfor skulle CRJ900 være mer lønnsom enn 73G og 738 når man har så stort volum som på OSL-BGO?

Forøvrig imponerende frekvens mellom ARN og vestkysten.
 
Re: SAS øker på store svenske innenlandsruter

Hvorfor skulle CRJ900 være mer lønnsom enn 73G og 738 når man har så stort volum som på OSL-BGO?

Forøvrig imponerende frekvens mellom ARN og vestkysten.

Fordi jeg viste nemlig ikke at det var så stor volum som på OSL-BGO. Feil inntrykk basert på mine erfaring sikkert! Tok disse rutene et par ganger midt på dagen og da var det kanskje bare 20% av setene opptatt.

Det er vel sannsynligvis også en grunn til det lave antall orde av flytypen også?

Sikkert det men bedre med en full CRJ enn en halv tom 737.

Men flott om SAS klarer å fylle opp sine 737 på disse rutene, jo flere jo bedre :)
 
Re: SAS øker på store svenske innenlandsruter

Oslo-Bergen er vel såvidt inne på topp-10 lista over travleste innenriksruter i Europa. hvis jeg husker rett ...
 
Re: SAS øker på store svenske innenlandsruter

Litt gamle data, men EU og Norge under ett så kommer OSL-TRD på 10. plass. OSL-BGO på en 14. plass, og OSL-SVG på en 19. plass. Men det er meget sannsynlig at ting har endret seg i og med at trafikken i Norge har økt, samt at tunge ruter som MAD-BCN har sett toget spise veldig store andeler av trafikk.

http://en.wikipedia.org/wiki/World's_busiest_passenger_air_routes
 
Re: SAS øker på store svenske innenlandsruter

Litt gamle data, men EU og Norge under ett så kommer OSL-TRD på 10. plass. OSL-BGO på en 14. plass, og OSL-SVG på en 19. plass. Men det er meget sannsynlig at ting har endret seg i og med at trafikken i Norge har økt, samt at tunge ruter som MAD-BCN har sett toget spise veldig store andeler av trafikk.

http://en.wikipedia.org/wiki/World's_busiest_passenger_air_routes

Akkurat det jeg tenkte, norske innenriks rutene er mye mer populære enn svenske innenriks som vi snakker om her.
 
Re: SAS øker på store svenske innenlandsruter

Merkelig at kommentarene til slike nyheter så ofte havner langt ut på viddene, noe det også har skjedd denne gang. Jeg har konsentrert meg mer om budskapene i de fire pressemeldingene - en økning i frekvenser på mellom 9% og 12,5% og dermed også trolig tilsvarende kapasitetsøkning. For letthetsskyld vil jeg konsenterere meg videre om GOT-Stockholm siden det er en så god illustrasjon også for de andre.

Økningen i antall innenlandspassasjerer på GOT hvis en sammenligner de 10 første månedene i år med tilsvarende måneder i fjor er +25%. Hvis en sammenligner denne veksten på GOT med Sverige innenriks (fra Swedavias flyplasser), så er GOT 10 prosentpoeng høyere enn gjennomsnittet. Med andre ord er det noe ekstraordinært som har skjedd på GOT i løpet av året, og siden 9 av 10 passasjerer enten kommer fra eller skal til Stockholm så er det her endringen har skjedd. Swedavia har nå fått ut relativt mye statistikk på sine websider, men noe er bare oppdatert kvartalsvis. Ut fra denne ser vi at det har vært en endring i forholdet mellom ARN og BMA - i 2010 hadde ARN 53% av trafikken, mens det i andre kvartal i år hadde ARNs andel øket til 61%. De to siste månedene har det ikke vært noen økning i det hele tatt på BMA, mens GOT har øket med 19%. Med andre ord fortsetter økningen i stort monn på ARN fra GOT.

SAS_SE_Dom_2011-10.jpg


Da var det på tide å vise denne grafen som viser endringer på 12 måneders rullerende passasjertall hvor 100% er satt til tallene for 2007 for de tre første kurvene, mens siste kurve viser andelen SAS sine innenrikspassasjerer utgjør sammenlignet med innenrikspassasjerene på ARN. For sistenevnte kurvene skjer det end endring i overgangen mellom sommerrutene 2010 og vinterrutene 2010/2011 og en videre knekk skjer i overgangen mellom februar og mars i år. Hva skjedde så i den siste knekken? Jo, da startet Norwegian å fly mellom GOT og ARN. Hvis vi fortsetter å se på SAS-kurven så skjer det også noe med den etter askekorreksjonen - den flater fullstendig ut. Med andre ord ser det ut det at det er bare er en av de tre aktørene mellom GOT og Stockholm, Norwegian, som står for hele økningen. Nå har Norwegian fire daglige rundturer på ukedagene, mens SAS nå øker fra 11 til 12 rundturer daglig i uken. Grunnen til SAS øker er vel opplagt - Norwegian begynner å bli for nærgående og "nå skal vi kjempe omhver bidige passasjer". Gøteborgerne kan med andre ord se frem til en skarp konkurranse mellom de to byene den nærmeste tiden.

Scenariene er klare for hva som kan skje i Sverige de neste årene. Det er bare å ta en titt på de to grafene under som viser hva som har skjedd i samme tidsperiode i henholdsvis Norge og Danmark.

SAS_NO_Dom_2011-10.jpg


SAS_DK_Dom_2011-10.jpg
 
Re: SAS øker på store svenske innenlandsruter

SAS øker også med 3 ukentlig rundturer mellom GOT og CPH
 
Back
Top