SAS og utfasingen av 737-800

Someone

Moderator
Medlem
Nå er det ingen 737-800 som meg bekjent skal pensjoneres i 2019, men etterhvert som NEOene kommer inn så må jo også disse ut.

Er det stor sannsynlighet for at endel forlater flåten alt i 2020? Da spesielt de tre maskinene som vel ikke skal få nytt interiør?
 
Nå er det ingen 737-800 som meg bekjent skal pensjoneres i 2019, men etterhvert som NEOene kommer inn så må jo også disse ut.

Er det stor sannsynlighet for at endel forlater flåten alt i 2020? Da spesielt de tre maskinene som vel ikke skal få nytt interiør?

Det er vel -RCY, -RCX og -RPM som ikke skal oppgraderes?
 
LN-RRS kommer tilbake fra SNN på fredag, og blir den siste av SAS sine B738 som blir oppgradert. Som skrevet over, kun LN-RCX, -RCY og -RCZ som ikke blir oppgradert, disse tre får heller ikke ekstra sete 16A/F satt inn (Y183).
 
Är det någon fler 737-700 eller -800 som får WiFi ? Har någon fått "mood-light" enligt ursprunglig plan?
 
Men SAS har vel ikke bestilt nok Airbus til å erstatte hele B737 flåten?
 
Men SAS har vel ikke bestilt nok Airbus til å erstatte hele B737 flåten?



Det kommer helt an på hvordan du regner på det, men i praktisk har de omtrent det.

Tar man dagens aktive 737 maskiner og ser på antall A320neo i ordre så mangler det riktignok noen maskiner, men rent praktisk så er de ikke langt unna. Spesielt ikke kapasitetsmessig.

Tar man også med litt svensk flyskam, justerer for at en ny NEO bør tilbringe vesentlig mindre tid i hangaren enn en gammel 737, og fyller på med litt CRJ wetlease så er man i mål. Dessuten så har vel SAS også noen få opsjoner, for ikke snakke om det alltid er mulig å ringe rett til leasingselskapene, som sitter på mange gode leveringsposisjoner. Det var jo slik SAS får 15 av de 50 siste de bestilte, som de jo får på relativt kort varsel
 
På topp av dette kommer de 3 stk A321LR som blir leased og satt i trafikk 2020. Her er Rickard Gustafson tydelig på at de er åpne for å lease flere...og bare 3-10 slike vil jo gi en betydelig økt kapasitet for SAS både på long-haul og evt på short-haul.

https://e24.no/boers-og-finans/i/8mpozW/sas-sjefen-vurderer-aa-bestille-flere-mini-langdistansefly

Disse er jo litt long-haul/short-haul-hybrid der det er fult mulig å sette maskinene inn på Europa-nettet om det behøves, slik TAP Air Portugal av og til gjør med sine A321LR mellom LIS-OSL.

Kunne være interessant å se om SAS prøver seg på SVG-Houston med en av A321LR nå som det er ny vekst i offshore-sektoren eller om det prosjektet er gravlagt.
 
Last edited:
Är Houston inom range för A321LR? Den ligger på gränsen i alla fall, eller?

Var det inte sagt att den första maskinen sätter de in på CPH - Boston?
 
LN-RPL ser ut til å fly OSL-BGR-MZJ 10-11DES19..

I den anledning et lite tilbakeblikk fra mai 2003, da maskinen ble fotografert på Arlanda. Det mest interessante med bildet er maskinene i bakgrunnen; det har skjedd ett og annet siden den gang... :cool:

https://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines-SAS/Boeing-737-883/349646/L?qsp=eJwtjEEKwkAMRe%2BSta4KLrrTC9SFFwjJR4tjJ2QCOpTe3ZnS3fvvw1tJ8hL4xaMaaKQCdnnRiYydP4XGld6o3%2BzamNJydkvtLdnjVptRDlxFYAE9/OQK7xeK7KFnDw8d4fdjXdrUuVjivYLgOdG2/QGq1S82
 
Back
Top