• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Sas og egenkapitaø

EZA

Newcomer
Sas og egenkapitaø

Hei. Jeg kom i snakk med noen økonomer som følger norsk luftfart nøye. Disse hevdet at Sas er dårligere stilt en Norwegian Air med tanke på egenkapital. Sas hadde riktignok endel penger i banken, men disse var bundet opp i voldsomme forpliktelser både ovenfor pax og egne ansatte. Noen som mener noe om dette ? de snakket om en egenkapitals prosent på litt under 20%

EZA

Replying to Topic 'Sas og egenkapitaø'

Fysj......må ikke skrive sånt her :spin:

Uten å vite så veldig mye om saken, tror jeg at SAS har ganske store pensjonsforpliktelser til sine ansatte, ja.

Ifølge regnskapene til SAS og NAS kan det se ut til at SAS sine forplikelser er noe større i forhold til egenkapital og eiendeler enn det som er tilfellet for Norwegian (71% for SAS, uten "provisions" som jeg ikke har studert hva innebærer, mot 64% for NAS).

SAS har riktignok ganske mye cash - omlag 7.6 milliarder SEK - slik at SAS har tæret omlag 15% av sine cash reserver hittil i år. For NAS er burn raten høyere i forhold til cash reserver - NAS har brent opp omlag 36% av sine cash reserver hittil i år.

Jan Y

Så vidt jeg vet spurte jeg ikke om hva NAS hadde/gjorde/skal gjøre eller burde gjort. Jeg spurte om dere vet noe om egenkapital siuasjonen til SAS. Jeg gir egentlig blanke i hvordan det står til i NAS.

Noen som har noe relvant å tilføre for en gangs skyld ?

Originally posted by EZA

Så vidt jeg vet spurte jeg ikke om hva NAS hadde/gjorde/skal gjøre eller burde gjort. Jeg spurte om dere vet noe om egenkapital siuasjonen til SAS. Jeg gir egentlig blanke i hvordan det står til i NAS.

Noen som har noe relvant å tilføre for en gangs skyld ?

Hyggelig med slike meldinger....

Du nevner vel selv Norwegian i ditt første innlegg, og jeg siterer "Disse hevdet at Sas er dårligere stilt en Norwegian Air med tanke på egenkapital". Da er man vel ikke helt på jordet om man sammenlikner SAS og NAS..?

Edit: Om du ønsker tall for SAS så er det bare å hente ut års-/kvartalsrapporter selv, så kan du velge ut hvilken informasjon du vil ha.

Hyggelig eller ikke. Det er bare kvinnfolk som svarer på noe annet en det man spør om :(

La meg stille spørsmålet på ny for å tilfredstille alle kverulanter :

Hva tror dere om egenkapital situasjonen i SAS ?

:sarc

Så vidt meg bekjent kryper de såkalte eksperter inn i skallene sine uansett når det er snakk om negativ sas omtale likevel.

forventet vel egentlig ingenting:sarc

Originally posted by EZA
Så vidt meg bekjent kryper de såkalte eksperter inn i skallene sine uansett når det er snakk om negativ sas omtale likevel.

forventet vel egentlig ingenting:sarc

Du spør: "Disse hevdet at Sas er dårligere stilt en Norwegian Air med tanke på egenkapital. Sas hadde riktignok endel penger i banken, men disse var bundet opp i voldsomme forpliktelser både ovenfor pax og egne ansatte. Noen som mener noe om dette ? de snakket om en egenkapitals prosent på litt under 20%"'

Og får svar: "Ifølge regnskapene til SAS og NAS kan det se ut til at SAS sine forplikelser er noe større i forhold til egenkapital og eiendeler enn det som er tilfellet for Norwegian (71% for SAS, uten "provisions" som jeg ikke har studert hva innebærer, mot 64% for NAS).

SAS har riktignok ganske mye cash - omlag 7.6 milliarder SEK - slik at SAS har tæret omlag 15% av sine cash reserver hittil i år. For NAS er burn raten høyere i forhold til cash reserver - NAS har brent opp omlag 36% av sine cash reserver hittil i år."

Var ikke dette svar på spørsmålet ditt? Og hvis du allikevel ikke ønsket NAS sine opplysninger, var det et problem at de også ble oppgitt?

Back