• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS "nye" Business tried and tested

MD90

ScanFlyer Blue
Etter å ha fløyet OSL-LON-OSL i C-klasse er det en overdrivelse å si at SAS Business ("Class" heter det ikke lenger) er blitt oppgradert som det heter i annonsene. Bortsett fra at midtsetet nå er "reserved for comfort", er alt ved det gamle: Utrolig lite mat (kun hot item på salat, to ostebiter og liten kake), ikke meny, ingen internasjonale aviser tilbudt i kabin fra OSL, masse virvar med plastglass vs. skikkelige glass etc. Fløy siste maskin både ut og hjem, men fikk ikke tilbud om pute (hva er da meningen med å reklamere for økt komfort). Man får fortsatt varm klut imidlertid og så mye sjampis og gin/tonic man orker. Bak gardinen så Economy Flax-folket ut til å få helt grei mat.
Kan godt være at Business-produktet på Europa står seg godt mot konkurrentene, men de gode tider er definitivt over.

Replying to Topic 'SAS

Du får kanskje fortsatt en sånn fin liten "mini-klesklipe" - det er en fin gave å gi til sine små barn....;) :D

jy

Replying to Topic 'SAS

Jag måste hålla med, jag flög BRU-CPH den 31:e Oktober och CPH-AMS i söndags i Biz
Har också hunnit med ett par legs i Economy Flex och måste säga att jag finner inte riktigt skillnaden...OK du har tillgång till lounge, men det har du ändå när du har guldkort samt ett säte ledigt...maten är ingen större skillnad...alla flighter har haft 1-2 personer i biz class men väldigt många i economy flex. Tror att biz har spelat ut sin roll även om jag tror att det är viktigt för ett "fullservice" sällskap som SAS för att behållla det för sin image osv...

Per

Replying to Topic 'SAS

Jeg lurer på om noen har kalkulert kostnaden ved å fjerne ett sete i business, kontra å fjerne mufinnsen og juicen samt tapt renome blandt folk flest på det nye konseptet?

Replying to Topic 'SAS

En sak som påverkar i alla flighter till UK är att man måste ha plastbestick.
Jag tycker det ger en billig bild.
Men tyvärr är det krav på detta.:(

Replying to Topic 'SAS

I alle priseksempler jeg har sett er forskjellen mellom Economy Flex og Business veldig liten (kanskje 10% av billettprisen), så da blir det vel ikke råd til så mye service. Det koster å la midtsetene stå tomme, mer enn prisforskjellen skulle tilsi.

Replying to Topic 'SAS

Originally posted by Ludde

Men tyvärr är det krav på detta.:(

Hvordan er de forskjellige lands regler på dette? Har vært litt som hipp som happ, hvordan det har vært synes jeg.

Replying to Topic 'SAS

Sk bruker plats til USA og UK. Fløy BU på business til DUB i fjor, og da var det stålbestikk og LH/SK bruker stårl til Tyskland. Tror det er UK og US som fremdeles tvihlder på kravet om plastbestikk - selv på Concorde var det plastkniv - pax'en fikk beholde den potensielt DØDELIGE [:wow: ] gaffelen!!!

Replying to Topic 'SAS

Heisann!

Mener også å ha hørt at det er fly til USA som har krav om plastkniv. Har flydd noen ganger til Østen det siste året, med forskjellige selskaper, og da har det alltid vært metall.

Festlig det med den plastkniven. Ingen som har tenkt på hvilket formidabelt våpen en flaske med knust ende vil være i forhold til den butt og sløv bestikk-kniv? Forstå det den som kan.

Forskjellen på Business og EcoFlex ligger etter hva jeg har kunnet se på rundt 1500 kroner. I dagens sparesamfunn vil det i de fleste bedrifter være vanskelig å argumentere selv for å bruke 1500 kroner mer på en flytur på 1-2 timer. Dessuten er ekstraverdien så som så. Du kan spise og drikke mye på flyplassen for 1500 kroner tross alt! Men det er jo litt stas å fly business da! :D :D :D

BF

Replying to Topic 'SAS

...ikke krav om plast til USA lengre...de siste gangene med Air France til/fra SFO har vaert staalbestikk baade paa Business og Turistklasse..

Replying to Topic 'SAS

Fløy også AF til Miami nå for noen uker siden og da var det stål, inkludert kniven. Men på QF var det stål på alt unntatt kniven som var i plast. Men er reglene ombord ikke avhengig av landet flyet er registrert i da?

Replying to Topic 'SAS

Originally posted by Bizflyer
Forskjellen på Business og EcoFlex ligger etter hva jeg har kunnet se på rundt 1500 kroner. I dagens sparesamfunn vil det i de fleste bedrifter være vanskelig å argumentere selv for å bruke 1500 kroner mer på en flytur på 1-2 timer. Dessuten er ekstraverdien så som så. Du kan spise og drikke mye på flyplassen for 1500 kroner tross alt! Men det er jo litt stas å fly business da! :D :D :D

De penge på shorthaul er det vanskelig å argumentere fornuftig, men det som nok ofte skjer at man skal fly longhaul forran gardinen (eller dass, som det ofte blir istedet ;) ), og da blir jo cvonneciton i biz class og. Sånn for en time eller to har jeg lite problem med å fly bak, og koser meg godt om jeg får nappet et sete ved en nødutgang.

Replying to Topic 'SAS

For noen uker siden var det plast med SK til USA, ihvertfall på turist.

Back