SAS med sale-leaseback på 6 737-600

SAS med sale-leaseback på 6 737-600

SAS har inngått en avtale som salg og tilbakeleie av 6 737-600. Salget frigjør 500 MSEK og flyene blir leiet tilbake på kontrakter mellom 4 og 5,5 år

http://feed.ne.cision.com/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=2535676&fn=wkr0006.pdf
As part of the recently launched plan to improve the financial position of SAS Group, 4 Excellence Next Generation, SAS has now finalized the sale and leaseback of six Boeing 737-600's to Deucalion Capital X Limited (advised by the German Bank DVB Bank SE) and the Irish based engine leasing company ELFC (Engine Lease Finance Cooperation) acting jointly.

Noen som vet hvilke individer det er snakk om?



Itillegg har SAS lånt MEUR 35 i det private markedet
 
Re: SAS med sale-leaseback på 6 737-600

Det er vel bare disse 737-600 SAS "eier" nå:
LN-RPE
LN-RPF
LN-RRC
LN-RRD
LN-RRO
LN-RRP
LN-RRR
SE-DOR
De fleste av disse eies gjennom SAS Struktur Gøta Kommanditbolag
 
Re: SAS med sale-leaseback på 6 737-600

SE-DNX har igår fått "ny" ägare enligt Luftfartsregistret: "Arlanda leasing Ltd".
SE-DOR ägs av SAS Sverige AB och
SE-DTH ägs av SAS Struktur Svea KB.

OY-KKS ägs av SAS Danmark A/S.
 
Last edited:
Re: SAS med sale-leaseback på 6 737-600

Blir dette en måte å fase ut 600-serien på? Leaseback varer 4-5 år og etter den tid kan SAS få inn andre mer moderne maskiner som erstatning.
 
Re: SAS med sale-leaseback på 6 737-600

Og Aftenposten skriver at det er -400 maskiner som er solgt, mens artikkelen faktisk har bilde av en -600...

Jeg lurer på hvor SAS skal finne seks 737-400-fly å selge:D
 
Re: SAS med sale-leaseback på 6 737-600

SAS kan vel ikke eie mange fly lenger nå?
De leaser vel snart alt som er.
 
Re: SAS med sale-leaseback på 6 737-600

SAS kan vel ikke eie mange fly lenger nå?
De leaser vel snart alt som er.

Per 30. april eide SAS-gruppen 100 fly og leide 104. Det hører med til historien at 29 av de eide flyene er Dash-fly og at 24 er MD-80/90-fly.
 
Re: SAS med sale-leaseback på 6 737-600

Blir dette en måte å fase ut 600-serien på? Leaseback varer 4-5 år og etter den tid kan SAS få inn andre mer moderne maskiner som erstatning.

Fordelen med -600 er vel at det er få av dem på markedet, og siden de heller ikke er så økonomisk gunstige er det billig å fornye leasingavtalen, fordi ingen er interesserte i dem. Tror nok det tar lenger tid 5 år før smågrisene er ute av flåten.
 
Re: SAS med sale-leaseback på 6 737-600

Per 30. april eide SAS-gruppen 100 fly og leide 104. Det hører med til historien at 29 av de eide flyene er Dash-fly og at 24 er MD-80/90-fly.

Se der ja da er det jo ikke mange igjen om man ser bort i fra wideroe sine og MD ene og de nå selger ut 6 stk 736.
 
Re: SAS med sale-leaseback på 6 737-600

I følge http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=79625#.Ufnxk3ZvmM8 eier SAS 65 fly og leaser 98.

Tror dette er en dyrkjøpt avtale. Disse flyene er neste umulig å få solgt. Men må skaffe inn penger for å betale lån. Fra salgene har ikke gitt nok klirr i kassa. Har også blitt uttalt at det kommer flere sale and leaseback. Leasing kostnaden kommer trolig være veldig høy. Antaklig kommer man å betale tilsvarende det man har fått for flyene i løpet av leasing perioden.

I tillegg har man fått inn rundt 35 mil euro via ”private placement”. Dette er nok heller ingen gullkantet avtel for SAS

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/sas-fyller-pa-kassan_8387668.svd
Det beror på villkoren, men vi har tidigare kommunicerat att vi behöver öka vår likviditet med tre miljarder kronor. Det här är en del för att få in de pengarna.

Den andra affären rör en ”private placement”, en investering i företagets obligationsprogram från en rad privata investerare, på 35 miljoner euro. Pengarna ska användas till att betala av andra lån som förfaller inom kort. Transaktionen skedde i går, enligt ett pressmeddelande från SAS. Vilka investerarna är vill inte bolaget avslöja.
 
Re: SAS med sale-leaseback på 6 737-600

Summen 3 milliard er vel lik den summen som ble kommunisert i november 2012. Da skulle man skaffe det ved salg av Widerøe, SGH og motorer og eiendom. Når man nå fortsetter å selge fly for å komme i mål med likviditeten, betyr det at man ikke har oppnådd de priser man så for seg for Widerøe, SGH og de eiendommer og motorer man solgte? Var da verdien av disse postene vurdert for høyt i regnskapet?




Vidar
 
Back
Top