SAS med nytt gebyr -Seteavgift

Dash

ScanFlyer Gold
Effective 02DEC13, SAS offers preferred preseating in SAS Go on long haul flights.
Preferred seats are e.g. window and aisle seats in first secton of the GO cabin, as well as bulkhead and extra leg room seats.

Reservation can be made until check-in opens.
Charge: 300 DKK, NOK, SEK, 35 EUR, 45 USD per seat and segment.
Exceptions: EBP and EBG members, including passengers in same PNR, and passengers requesting BSCT with confirmed COT-seat.

A limited amount of seats per flight are defined as Preferred seats and available for purchase. All other seats are free of charge at time of reservation.
When flight opens for check-in, all unreserved seats, including Preferred seats, are free for all passengers in SAS Go.

Only valid on SK/117 documents on SK operating flights.

Da kom gebyret som kanskje bare har vært et tidsspørsmål før kom. SAS vil nå ta betalt for bedre seter. Gratis for EBG/EBP. Høres ut som United Plus.
 
Last edited:
Helt greit og i tråd med markedet for øvrig. Naturlig og bra at EBG/EBP fritas, noe som på sikt gir de en liten statusfordel, ettersom jeg tviler på noe rush for å betale 300 kr for diverse seter.
 
Ikke uventet, ser det står "Only valid on SK/117 documents on SK operating flights. ", vil det si at de som ikke har 117-dokumument
a) kan reservere sete, men slipper avgift
b) ikke har mulighet til å reservere seter
 
Billetter skrevet ut på SAS billettkode, ikke på andre flyselskap som måtte ha co-flights på samme rute. 117 er SAS, men du kan reise med ren SAS flight som har en annen billettkode. Jeg tror Widerøe har mulighet til å skrive ut sine billetter med en annen billett kode ( Kode: Dvs at de tre første siffrene angir hvilket selskap billetten er skrevet på. Altså egentlig ingen kode ).
 
Jeg tror Widerøe har mulighet til å skrive ut sine billetter med en annen billett kode ( Kode: Dvs at de tre første siffrene angir hvilket selskap billetten er skrevet på. Altså egentlig ingen kode ).

WF skriver siden på WF-nummer, SAS på SAS-nummer. (Det kan være WF tidligere kunne skrive ut på SAS-nummer fordi de var i samme selskap eller evt utførte tjenester for hverandre, men det er heller et unntak enn regelen). Normalt vil et selskap alltid skrive ut billetter på sine numre.
 
Jeg tror Widerøe har mulighet til å skrive ut sine billetter med en annen billett kode ( Kode: Dvs at de tre første siffrene angir hvilket selskap billetten er skrevet på. Altså egentlig ingen kode ).

Det er en regnskapskode som styrer hvor penga går .. for å si det veldig enkelt. ;)

Nei, vi kan ikke skrive ut på annet enn vårt eget billettnumummer - desverre. Derfor er vi avskåret fra å kunne selge de billigste billettene på en del flyselskaper da de krever at disse skal være på deres egne billettnumre. Dette gjelder imidlertid ikke SAS, hvor vi ifølge avtalene skal kunne utstede alle regulære typer SAS-priser.

Reisebyråer har en annen type distribusjonsopplegg, hvor de kan skrive ut billetter på flere selskaper.
 
I bund og grund det jo ikke nogen større ting for almindelige rejsende.

Stadig mulighed for at vælge sæde på de billigste billetter - dog med lidt færre sæder at vælge imellem.

De bedste kunder får et bedre tilbud.

Og hvis det er meget vigtigt at sidde på et sæde med mere benplads eller i forreste kabine, så kan man betale.

Personligt synes jeg generelt ikke om at skulle betale gebyrer for alverdens ting - og vælger gerne selskab efter det. Senest blev det JetBlue i USA istedet for United - selvom jeg "mistede" 800 bonuspoint på det og prisen totalt blev det samme, men irritationsmomentet i at skulle betale ekstra gjorde altså at det blev JetBlue.

Desværre er det jo nok en udvikling der ikke kan stoppes. Der er store summer at hente på det og konkurrencen fra lavserviceselskaberne gør at de "gamle" må følge med. Tydeligvis har passagererne ikke noget problem med det - det beviser lavserviceselskabernes vækst og regnskabstal.

Vi har nok kun set toppen af isbjerget og mon ikke der er gebyr for både bagage, sædevalg osv på alle billige economy billetter hos de fleste selskaber indenfor de næste år - hvis man ikke har status ihvertfald.

Det er desuden en fin måde for flyselskaberne - både at tjene penge på - og dernæst gøre det endnu mere attraktivt at være loyal kunde og opnå status.

I mine øjne en sørgelig udvikling, men vi må nok affinde os med at det er fremtiden - og set fra flyselskabernes side er det slet ikke så dumt.
 
Skuffende av SK...

Nei, bra av SAS.

Dette gir en fordel til deres beste kunder samt øker mulighetene for å dra inn ekstra inntekter fra andre. Akkurat slik det bør være.

Samtidig er også dette langt mindre "kjipt" enn hva f.eks LH og BA driver med hvor man må betale for alle typer setereservasjoner
 
Du kan sagtens vælge sæde i economy ved booking. Du kan blot vælge mellem lidt færre sæder end hidtil....

Tja, de bør nok tone den ned. "Null gebyr"-slagordet begynner å bli tynt.

Det andre er jo spørsmålet hva som skjer den dagen alle har valgt gratissetene, og det bare er dyre seter igjen å velge. Åpnes disse eller må man vente til innsjekk?
 
Tja, de bør nok tone den ned. "Null gebyr"-slagordet begynner å bli tynt.

Det andre er jo spørsmålet hva som skjer den dagen alle har valgt gratissetene, og det bare er dyre seter igjen å velge. Åpnes disse eller må man vente til innsjekk?

Sidstnævnte er ikke anderledes end på de mange afgange hvor economy er overbooket, så det tror jeg ikke er noget større problem. "Præmien" for ikke at kunne få sæde ved bestillings kan jo sagtens være at kunne vælge et bedre sæde ved check-in.

Og er forøvrigt helt enig i at det bør tone det ned med O gebyrer - og mon ikke også at vi kommer til at se det over tid.

Jeg er ikke i tvivl om at SAS (og de fleste andre selskaber) meget gerne ville lave en "Lufthansa" og tage gebyrer for alle reservationer. Der er trods alt store penge i det og mon ikke SAS begynder at forberede step 2 af dette "tilbud", så det kan komme om et års tid el.lign. ;)
 
Sidstnævnte er ikke anderledes end på de mange afgange hvor economy er overbooket, så det tror jeg ikke er noget større problem.

Nei, det er ikke det samme dersom man får opp et bilde der det kun er betalingsseter ledig, da har man nok brutt en eller annen forskrift.

Forøvrig kjører de samme pris i NOK/SEK/DKK så prisen varierer faktisk med NOK50 for å reservere et sete avhengig av valuta
 
Nei, det er ikke det samme dersom man får opp et bilde der det kun er betalingsseter ledig, da har man nok brutt en eller annen forskrift

Det har du selvfølgelig ret i, men tiden må vise om det reelt bliver et problem.

Normalt er der stadig en del pax som ikke vælger sæder ved bestilling (bestilling via onlinebureauer m.v.), så jeg er ikke sikker på det bliver et større problem. Men det må tiden vise.
 
Nei, det er ikke det samme dersom man får opp et bilde der det kun er betalingsseter ledig, da har man nok brutt en eller annen forskrift.

Det tror jeg ikke. Det står såvidt jeg vet ingen steder at man har krav på å kunne forhåndsvelge et sete ved bestilling. Så lenge du får et sete ved avgang, er alt kosher.

Men det blir sikkert mer trafikk for Sykes når folk ikke finner det de vil ha ... *ka-ching* ...
 
Synes de kunne vente med et slikt gebyr til de hadde fått på plass en ny og oppgradert flykabin på langdistanserutene.
 
Back
Top