SAS med direkterute Fra ARN til Birmingham og SVG

Dash

ScanFlyer Gold
http://www.cisionwire.se/sas/r/sas-lanserar-direktflyg-till-birmingham-och-stavanger,c9265200

SAS lanserar två nya linjer den 28 oktober från Stockholm-Arlanda, till Birmingham och Stavanger. De tillhör de 36 nya linjer som SAS lanserar under 2012. I och med detta fortsätter Skandinaviens största flygbolag att erbjuda nordiska resenärer ett brett utbud av populära och eftersökta resmål.

- Vi kan nu erbjuda våra kunder direktlinjer till två efterfrågade destinationer, Birmingham och Stavanger. Vi öppnar åtta nya direktlinjer från Arlanda under 2012, och fler är planerade för 2013. Vårt fokus är att erbjuda ett attraktivt nätverk för båda affärsresenärer och fritidsresenärer, säger Joakim Landholm, kommersiell chef på SAS.

Från och med 28 oktober kommer SAS erbjuda direktflyg till Birmingham alla dagar utom lördagar. På vardagarna är avgångstiden från Arlanda 11:15 och söndagar 11:25. Returen från Birmingham avgår under vardagar kl 13:30 och söndagar kl 13:40. Avgångar till Stavanger är måndagar, torsdagar och fredagar, samt söndagar kl 11:15, med retur från Stavanger kl 13.05.

De två direktlinjerna kommer att trafikeras med en Boeing 737NG. När man reser med SAS ingår alltid ett bagage på 23 kg helt utan avgift och man kan checka in och välja sittplats redan 22 timmar innan avresa. Ombord så bjuder SAS på kaffe eller te under flygresan.

För ytterligare information, kontakta:
Anders Lindström
PR chef, SAS
Telefon: +46 70997 3394
E-mail: anders.lindstrom@sas.se

Så 6x ukentlig til BHX og 4x ukentlig til SVG

SVG har vært prøvd før, så får se om det lykkes bedre denne gangen

Har ARN-BHX gått før eller er denne helt ny?

Har ARN-BHX gått før eller er denne helt ny?

Såvidt jeg husker fra den perioden jeg fløy til Birmingham første gang (2001 var det vel) og til nå, er det kun København som har vært betjent av SAS. Da de startet ruten på slutten av 90-tallet(?) mener jeg å huske det var tre daglige rundturer, uansett, en av dem var nattstopp og som regel en B737-600.

Med disse ankomsttidene på ARN fra SVG så er det vel mest for folk som ikke skal videre.

Det kan jo kanskje være interessant å reise ORD/EWR-ARN-SVG. Men ikke motsatt vei.

Åpner dette for noen andre connections som kan være interessante?

Hmm, ARN-SVG hadde SK för alrede uten at de ble en stor suksess.

Vi far hape at de klarer seg denne gang... Jeg for min del frykter at SK rett og slett mangler den rette flytype i ARN for dette ruta...

Vi far hape at de klarer seg denne gang... Jeg for min del frykter at SK rett og slett mangler den rette flytype i ARN for dette ruta...

ARN-BGO og TRD går vel greit? Hvordan skiller SVG seg fra dem? Sågar ARN-TOS går jo i sommersesongen.

SAS har flugit ARN-BHX tidigare under 2000-talet med Embraer 145(operated by Skyways)
SVG har prövats tidigare. Spännande att se om det funkar bättre den här gången. Senast flögs väl ARN-SVG som sommarlinje av SAS? Kul att bolaget öppnar nya linjer från ARN.

SAS har flugit ARN-BHX tidigare under 2000-talet med Embraer 145(operated by Skyways)

Ble plassert på den en gang de kansellerte en av flygingene jeg hadde men mener å huske det var et Skyways rutenummer (men kanskje codeshare)? Det var vel samme arrangement som med City Airline fra Göteborg?

Hyggelig med nye ruter - og særlig bra at det også satses på nye ruter utover flyvninger til Middelhavet.

Hmm, ARN-SVG hadde SK för alrede uten at de ble en stor suksess.

Hva er rett flytype på en slik rute ideelt sett, tror du?

Hyggelig med nye ruter - og særlig bra at det også satses på nye ruter utover flyvninger til Middelhavet.

Hva er rett flytype på en slik rute ideelt sett, tror du?

The smaller the better.

En typisk tynn rute hvor man kan bruke en CRJ200 pa, dersom man har en sma antall reisende som er villige a betale en premium for a unnga flybytte ved OSL.

Men, dersom du bruker en 737 pa denne ruten, sa ma du ned i antall frekvenser og i prisen, fordi du ma forsöke a kapre de leisure-reisende, som er alltid villige a bytte fly ved OSL dersom de kan spare noen kroner...

Skyways fløy jo denne ruta med Fokker 50, Embraer 145 og Saab 2000, men la nettopp ned. De hadde passende materiell for ruta og to daglige avganger og codeshare med SAS. De holdt ut ett år. SAS har prøvd dette før med 737 et par ganger i uka, uten hell. Gardermoen ligger mitt i leia med 8-10 daglige avganger med flybytte som tar mindre enn 3 timer. SAS konkurerer mot seg selv her. Det er selvfølgelig bra om de får ruta til å gå, men den er prøvd før.

Hyggelig med en SVG-ARN rute. Håper at SAS lykkes meed den ruten. Oljebyen trenger en direkterute til Stockholm.

Fint at SAS, i motsetning til Norwegian, satser litt i Stavanger. Direkteruter til Paris og Stockholm er bra.

Fint at SAS, i motsetning til Norwegian, satser litt i Stavanger. Direkteruter til Paris og Stockholm er bra.
Må ikke glemme at det er så dyre hoteller i Stavanger at DY mener deres passasjerer ikke har råd til å reise dit ;)

Birmingham er en by som tiltrekker meg null, niks og nada, men det er jo betydelig næringsaktivitet i regionen. Blir interessant å se om ARN-SVG er liv laga.

Vel, a sette opp en ny rute er enkelt, men a faktisk tjener penger pa slik en rute, er en helt annen ting. Ingen er tjent dersom SK taper millioner pa dette ruta. Dette har de ikke rad til, og pa langt sikt er ogsa reisende darlig tjent dersom en SK taper sa mye penger som de gjör na.

Prisnivea for hotell og livshold er ikke sa veldig avgjörende dersom man lager en tynn business rute med 2 daglige turer. Fordi bedriften betaler uannsett. Har man derimot leisure-markeder, sa er prisen viktig. Fordi dersom en destinasjon blir for dyrt, sa reiser folk ikke, selv om flyprisen isolert sett er grise-billig (samme fenomen kan man vise for LYR, hvor det finnes seg rett og slett ikke nok hotell-kapasitaet, ergo er prisen skyhöy).

Det hva ble lansert som leisure-ruter utifra SVG fra bade SK og DY er outbound og intra-scandinavian traffik. Men til langt mindre grad inbound leisure traffik (jeg ikke regner polske bygge-arbeider med her). Dersom man vil betydelig opp i volumer, sa ma man skape inbound traffik.

En liten regn-stykke: Vi har 83 Mio innbyggers her i Tyskland. Teoretisk har man en potensial av 3 langhelg-turer per ar. Dersom man klarer a fa 20% av disse til Norden, sa kommer man opp til ca. 50 Mio turer.
Skulle man skape samme traffik med Nordmenn, sa ma hver Nordmann reise 10 ganger i aret, eller en langhelg tur hver maned (jeg trekker 2 maneder for felles-ferie og jul).

Tar man na ogsa de andre Europeiske land med i bildet, sa blir det en stor potensial som ligger der ute i Europa, mot en begrenset potensial som er til stede i Norge.

De fleste av de europeiske turister oppfatter Skandinavia som en dyr reise-destinasjon. Og dersom man na kikker pa pris-nivea for hoteller i Köbnhavn og Stockholm, sa finner man at det finnes seg flere rimmelige alternativer enn i OSL eller SVG eller BGO. Flyprisene er likevel nesten identisk og bare en sma del av den kostnad for ett hotell-overnattning.

Her nede i Berlin har man en low-cost andel av over 50% av alle flypassajerer, dersom man inkluderer AB sine tall. Ved siden av faktum at byen selv er interessant og tiltrekker seg turister sa er den relativ lave prisnivea generellt (dersom man forliker med andre europeiske hovedstader) en viktig grunn hvorfor sa mange flyr til Berlin for en langhelg. Du kan bo billig, du kan spise billig, du kan handle billig og du kan oppleve mye.

Ny avgangstid på Stockholm-Birmingham:

SAS förbättrar tidtabellen mellan Arlanda och Birmingham

Från och med den 8 April förbättrar SAS tidtabellen mellan Arlanda och Birmingham. Då erbjuder SAS nya avgångstider under eftermiddagarna, alla dagar utom på lördagar.

- Många av våra affärsresenärer föredrar att resa under eftermiddagarna istället för mitt på dagen och därför är vi glada över att vi kan justera tidtabellen mellan Arlanda och Birmingham enligt deras önskemål. De nya tiderna är ett bra komplement till flygningarna vi har från Köpenhamn, och därmed har våra kunder många olika avgångar att välja på, säger Joakim Landholm, Kommersiell Chef på SAS.

Med start den 8 April så flyger SAS mellan Arlanda och Birmingham alla dagar utom lördagar. På vardagarna avgår flygen från Arlanda kl 17:30, med en retur från Birmingham kl 19:45. På söndagarna är avgångstiden kl 18:20 från Arlanda och kl 20:35 från Birmingham. Flyglinjen kommer att flygas med en Boeing 737-600.

För mer information om SAS tidtabell se www.sas.se.

Closure of the route between ARN and BHX from 27JUN14
The last flight from ARN will be SK2553, and from BHX SK2554 27JUN14. Passengers will be rebooked via CPH by SAS.

Da var det slutt på ARN-BHX

Relativt uvanlig å lukke en rute med under en ukes varsel? Om ikke annet er det en form for handlekraft

Ser at også CPH-TKU lukker på en ukes varsel, selv om den uansett skulle være somemrstengt siden flyplassen er stengt

Back