SAS med CPH-LCJ (Lodz, PL) fra vinter 12/13

Stoarn

ScanFlyer Silver
Pasazer.com melder at SAS apner nye ruten til Lodz (LCJ), den annen storste polske staden ca. 120 km vest fra Warszawa, med oppstart den 29 oktober. (fant ikke ennu denne nyheten her)

Tidtabell:

12345-7 CPHLCJCPH 12:20-13:35 / 14:15-15:30

Opereret med ex-QI CRJ-200.

Velkommen!
 
Er det egentlig noe for SAS å tjene på en slik rute? Dette er ikke akkurat noe high yield marked, og Łódź ligger bare ca 135 km fra WAW. Har en følelse av at dette markedet er best egnet for LCC.
 
Har et inntrykk (basert på synsing) av at SAS står relativt sterkt i Polen, og at det er en god del polakker som bruker CPH som transittflyplass, så kan vel være det fungerer.
 
Jeg var egentlig lidt overrasket over at se, at Lodz kun har et par Wizzair-ruter, 9 FR-ruter og lidt fremtidig satsning fra OLT.

Her er i øvrigt pressemeddelelsen fra SAS:

SAS said:
SAS launches eighth route to Poland

Scandinavian Airlines is continuing to expand into the Polish market as it will open another direct route on October 29 between Copenhagen and Lodz. SAS will offer more than 70 weekly direct flights between Scandinavia and Poland, with smooth transfers to the rest of Europe.

SAS will be the first network carrier to operate flights to Lodz, Poland's third biggest city with a population of 1.2 million in the greater area of Lodz.

"Poland is an extremely important market to us, considering its proximity to Copenhagen. We can offer a quick direct flight or an easy transfer to all our Polish destinations. Earlier this year, SAS opened Copenhagen-Katowice and last fall also Stockholm-Gdansk. SAS will now fly to six destinations in Poland, offering eight direct routes from Scandinavia," says Joakim Landholm, Chief Commercial Officer, SAS.

The new route, SK773/SK774, will operate daily except Saturdays with a CRJ200, comprising 50 seats and offer Business, Economy Extra and Economy classes. SK773 will depart Copenhagen at 12.20, arriving in Lodz at 13.35, whilst SK774 will depart Lodz at 14.15 and arrive in Copenhagen at 15.30. The flights will have great connections in both directions primarily to/from all of Scandinavia, the Baltic and European destinations.

SAS will offer eight routes between Scandinavia and Poland as of October 29:

Stockholm-Gdansk, Oslo-Gdansk, Copenhagen-Gdansk, Copenhagen-Lodz, Copenhagen-Katowice, Copenhagen-Poznan, Copenhagen-Warsaw and Copenhagen-Wroclaw.
http://se.yhp.waymaker.net/sasgroup/release.asp?id=252870
 
SAS har i det siste vist at de satser veldig på Polen. Vist jeg husker riktig så åpnet de akkurat to andre ruter til Polen fra CPH. Dessuten har de endret prisen på bonusbilletter til 20000 for reiser mellom de nordiske landene, baltiske landene og Polen og Tyskland. Det viser vel bare at SAS er veldig intressert i feed fra disse stedene. Dessuten er det mange polakker som bor i Norge og pendler frem og tilbake i mer eller mindre grad.

Og Polen vil kanskje få en oppsving som turistland når EM nå skal holdes der. Så bra satsning SAS.
 
Polen er sammen med Tyskland og Litauen en del av SAS' utvidede hjemmemarked, og SAS har etter hvert fått et godt merkenavn i Polen. Det siste året har det kommet nye ruter fra København til Katowice og Wroclaw, samt fra Stockholm til Gdansk. Ellers har SAS også økt på rutene fra København til Gdansk, Warszawa og Poznan, mens Oslo-Gdansk har ligget mer eller mindre stabilt.
 
Jeg læste i en artikel forleden at Polen skulle være en af Europas stærkeste økonomier - og dem der klarer sig bedst i krisen, dog kan jeg heller ikke få ind i mit hovede at det skulle være rentabelt at flyve til Lodz, 135 km. fra WAW.
 
Jeg læste i en artikel forleden at Polen skulle være en af Europas stærkeste økonomier - og dem der klarer sig bedst i krisen, dog kan jeg heller ikke få ind i mit hovede at det skulle være rentabelt at flyve til Lodz, 135 km. fra WAW.

Det er jo Polens tredje største by? Om lag 800.000 innbyggere.
 
Jeg læste i en artikel forleden at Polen skulle være en af Europas stærkeste økonomier - og dem der klarer sig bedst i krisen, dog kan jeg heller ikke få ind i mit hovede at det skulle være rentabelt at flyve til Lodz, 135 km. fra WAW.

Ja, selv om det kommer litt an på definisjonen av sterk. Polen har vært relativt lite rammet av finanskrisen og var et av få land som unngikk resesjon i 2009/10. Itilegg drar de godt av et sterkt Tyskland og har opplevd en sterk vekst siden de ble kvitt kommunistene. Dog er det mye strukturelt som fortsatt henger igjen og Polen er fortsatt land bak i forhold til Vest-Europa, men det går stadig oppover

Er det egentlig noe for SAS å tjene på en slik rute? Dette er ikke akkurat noe high yield marked, og Łódź ligger bare ca 135 km fra WAW. Har en følelse av at dette markedet er best egnet for LCC.

Ja og nei. Mye i Polen er low yield, men det betyr ikke at det finnes nisjer som dette kan være og som det virker SAS gjør det brukbart på når man etterhvert ser på deres nettverk mellom CPH og Polen
 
Men tredje daglige avgangen fra CPH til WAW (kveldstur), som skulle ha opererets med CRJ-200, er desverre kutt, kanskje pga Cimbers konkurs ;(
 
Selvom de 2 byer ligger tæt er der vel basdis for flyvning til begge, ellers havde SAS vel ikke planlagt at gøre det...
Der er jo andre byer i denne verden hvor der også er flyvninger til 2 lufthavne tæt på hinanden.
Hilsen Ole
 
SAS *A partner LOT flyr jo allerede ARN-WAW opptil 3x daglig, og Wizz Air flyr også NYO-WAW daglig, er ikke noe for SAS å hente der...
 
SAS *A partner LOT flyr jo allerede ARN-WAW opptil 3x daglig, og Wizz Air flyr også NYO-WAW daglig, er ikke noe for SAS å hente der...

Jo, det er det absolutt! Det er ikke slik at hvis det er kunkurranse så bør SAS trekke seg ut - da kan de like godt legge ned hele selskapet med det samme!

CPH-WAW er sannsynligvis den ruten hvor ihvertfall jeg hatt klart størst belegg når jeg fløy CRJ900. Nesten alltid full, og stor andel business og eco extra - og masse connections både til LH, intrascand og europa. Pax vil tydeligvis gjerne fly SAS istedenfor LOT og Wiss, og da er det etter min mening synd at ikke kapasiteten økes, og nattstop flyet kommer tilbake!
 
SAS er første nettverksselskap som åpner ruter til Lodz. Toppsak på Routesonline nå:

With capacity dominated by low-cost carriers, securing a first network carrier has been a major target for the airport and the arrival of SAS this winter will enable its one-stop network to be expanded significantly, including connection opportunities into the intercontinental market via Copenhagen. The SAS flight will be operated using a Bombardier CRJ200 flown by Cimber Air, part of a revised agreement with the new owners of the private entity.

http://www.routesonline.com/news/29...irst-network-carrier-to-land-at-aasup3daordm/
 
Pax vil tydeligvis gjerne fly SAS istedenfor LOT , og da er det etter min mening synd at ikke kapasiteten økes, og nattstop flyet kommer tilbake!

SAS og CRJ istedenfor LOT og E-Jet? Nei takk...
 
Jo, det er det absolutt! Det er ikke slik at hvis det er kunkurranse så bør SAS trekke seg ut - da kan de like godt legge ned hele selskapet med det samme!

SAS må jo være det flyselskapet i Europa som har høyest kostnader. Så det er smart å satse på ruter hvor de har minst mulig konkurranse.
 
Back
Top