• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS med bird-strike på TRD-TFS måtte lande på OSL.

Re: SAS med bird-strike på TRD-TFS måtte lande på OSL.

LN-RRU var maskinen for de som er interessert i individet.

Poenget mitt er at de på en eller annen måte ha visst at nesehjulet var truffet.. Siden de fløy medd dette nede, og ikke de andre hjulene f.eks.

Aha, de kan muligens ha hørt det eller det gikk ikke å ta inn hjulet?

Ikke vet jeg, men det kunne vært morsomt å hørt det fra noen som visste. Tenkte kanskje dem hadde noen slags sensorer som indikerte hva som var truffet?

Ingen sensorer nei, men jeg kan garantere at du hører det hvis du treffer en gråmåke med nesegearet etter liftoff.

Uten at jeg vet hva som skjedde, for jeg var (heller) ikke der...

Ingen sensorer nei, men jeg kan garantere at du hører det hvis du treffer en gråmåke med nesegearet etter liftoff.

Uten at jeg vet hva som skjedde, for jeg var (heller) ikke der...

Det val altså en måse, ikke en bevinga trønder?

Poenget mitt er at de på en eller annen måte ha visst at nesehjulet var truffet.. Siden de fløy medd dette nede, og ikke de andre hjulene f.eks.

Det står ikke noe om at det andre hjulene ikke var nede, kun at de fløy med nesehjulet ute. Nå er ikke jeg sjekket ut på 737, men du har kun et håndtak for gear, så normalt kommer alle hjulene opp eller ned sammen.

Mitt forslag er at det er en rutine som sier at hvis en birdstrike på nesehjulet mistenkes, så tar man ikke inn hjulene, men får de sjekket. Man vil vel ikke risikere å ta inn hjulene, for så å finne ut at de ikke kommer ut igjen..?

Flyet var nok over maks landingsvekt siden det var bunkret opp for en lang tur, og da flyr man med hjulene nede for å brenne drivstoff. Det kan ha vært tilfelle her.

Om dette er samme flyet, så fikk min sjef, som skulle blitt med på returen, opplyst at det var en fugl i motor. Siden det gikk litt tid for å sjekke ut på OSL, så gikk crewet tom for tid, og alle pax ble plassert på hotell, med avgang mandags morgen.

Back