Re: SAS maskin med sikkerhetslanding i Chania
"Regulerer fuelnivået"...? Det er vel en smule unøyaktig for å si det mildt.
Jeg regner med at det er fuel tank vent det er snakk om. Hensikten med dette er kort sagt at lufttrykket i tanken skal holdes så likt "ambient" som mulig, med unntak av et lite overtrykk under flyging som gir et lite, positivt fødetrykk. Derfor den aerodynamiske utformingen. (NACA-skop)
Det er faktisk åpent gjennom dette inn i den ytterste del av tanken (surge tank), bare en "flame arrestor" står i veien. Derfor vil det kunne skje at fuel fra en smekkfull tank kommer ut denne veien, men som regel bare under take off og initial climb. Mange har vel også sett at den automatiske shutoff ved full tank ikke virker og at fuel fosser ut den veien. Slik skal det ikke være....
Men at en skvett kommer ut som dette er vel ikke så uvanlig. Nevnte temperaturforskjeller kan ha noe å si, dersom man har fylt på iskald fuel, står en stund i solen før t/o slik at fuel kan utvides med oppvarming, og så tar av.
Det er jo naturlig med lufting, jeg har sett bilde av en 737-vinge med tett lufting etter fueling. Det var ikke noe vakkert syn, den var ikke tett lenger, for å si det slik...