SAS-maskin med sikkerhetslanding i Chania

Re: SAS maskin med sikkerhetslanding i Chania

En maskin fra SAS foretok en sikkerhetslandingi Chania etter at en passasjer så at det lakk fuel fra en vinge.

Kapteinen valgte da å lande igjen og sjekke forholdet, som viste seg å være en ventil som regulerer fuelnivået i tanken som virket.

Flyet tok deretter av igjen 2-2,5 timer forsinket til Stavanger.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10152696

Vidar

Har du reg. Nr på denne maskinen ? :)

Ventil som regulerer fuel nivået - er det "hullet" under vingen et par meter fra vingetuppen? Kan noen forklare funksjonen og hvorfor det kommer fuel derfra under flyving?

Det har med at siden temperaturen kan variere stort på de forskjellige delene av en flyging så må man legge en ventil som sørger for at tanken ikke sprekker på grunn av fuel som utvider seg etterhvert som temperaturen på denne endrer seg.

"Regulerer fuelnivået"...? Det er vel en smule unøyaktig for å si det mildt.

Jeg regner med at det er fuel tank vent det er snakk om. Hensikten med dette er kort sagt at lufttrykket i tanken skal holdes så likt "ambient" som mulig, med unntak av et lite overtrykk under flyging som gir et lite, positivt fødetrykk. Derfor den aerodynamiske utformingen. (NACA-skop)
Det er faktisk åpent gjennom dette inn i den ytterste del av tanken (surge tank), bare en "flame arrestor" står i veien. Derfor vil det kunne skje at fuel fra en smekkfull tank kommer ut denne veien, men som regel bare under take off og initial climb. Mange har vel også sett at den automatiske shutoff ved full tank ikke virker og at fuel fosser ut den veien. Slik skal det ikke være....

Men at en skvett kommer ut som dette er vel ikke så uvanlig. Nevnte temperaturforskjeller kan ha noe å si, dersom man har fylt på iskald fuel, står en stund i solen før t/o slik at fuel kan utvides med oppvarming, og så tar av.

Det er jo naturlig med lufting, jeg har sett bilde av en 737-vinge med tett lufting etter fueling. Det var ikke noe vakkert syn, den var ikke tett lenger, for å si det slik...

Dette her er snakk om? ;)

Attachments

• DSC_8211 (2).jpg
    DSC_8211 (2).jpg
    80.7 KB · Views: 560
Last edited:

Det er jo naturlig med lufting, jeg har sett bilde av en 737-vinge med tett lufting etter fueling. Det var ikke noe vakkert syn, den var ikke tett lenger, for å si det slik...
Av en eller annen grunn ser nå for meg en kulefisk :8:

Neppe billig å reparere, hvis det ble reparert :drunk:

Det har med at siden temperaturen kan variere stort på de forskjellige delene av en flyging så må man legge en ventil som sørger for at tanken ikke sprekker på grunn av fuel som utvider seg etterhvert som temperaturen på denne endrer seg.

I dette tilfellet med denne maskinen vil vel ikke fuelen bli varmet opp, men kjølt ned. Flyet har kommet til Chania og etter en lang flytur vil vel den fuelen som er igjen i tankene være temmelig nedkjølt. Når ny fuel fylles vil jeg tro at den nedkjølte fuelen kjøler ned den fuelen som fylles på slik at temperaturen få fuelen som fylles vil bli lavere enn i tanken den fylles fra. Da skulle fuelen "krympe" og ikke utvide seg.

Men at en skvett kommer ut som dette er vel ikke så uvanlig. Nevnte temperaturforskjeller kan ha noe å si, dersom man har fylt på iskald fuel, står en stund i solen før t/o slik at fuel kan utvides med oppvarming, og så tar av.

Uten at jeg vet noe om temperaturene i Chania, vil jeg ikke tro den er iskald. Et annet spørsmål blir om fuelmålerne for tankene viser korrekt nivå? Jeg antar at fuelnivå er en del av sjekklistene som gjennomgåes før oppstart. Burde ikke et høyt nivå i tankene kunne avleses slik at kapteinen forsto hva som var skjedde når passasjeren meldte om fuellekkasje?

Vidar

I dette tilfellet med denne maskinen vil vel ikke fuelen bli varmet opp, men kjølt ned. Flyet har kommet til Chania og etter en lang flytur vil vel den fuelen som er igjen i tankene være temmelig nedkjølt. Når ny fuel fylles vil jeg tro at den nedkjølte fuelen kjøler ned den fuelen som fylles på slik at temperaturen få fuelen som fylles vil bli lavere enn i tanken den fylles fra. Da skulle fuelen "krympe" og ikke utvide seg.

Uten at jeg vet noe om temperaturene i Chania, vil jeg ikke tro den er iskald. Et annet spørsmål blir om fuelmålerne for tankene viser korrekt nivå? Jeg antar at fuelnivå er en del av sjekklistene som gjennomgåes før oppstart. Burde ikke et høyt nivå i tankene kunne avleses slik at kapteinen forsto hva som var skjedde når passasjeren meldte om fuellekkasje?

Vidar
Jeg legger til grunn at det er lite igjen i tankene ved landing. En 64-tonner som TUM har ikke så veldig mye å gå på etter SVG-CHQ. Det jeg også legger til grunn er tilfellet med at tankbilen er fylt opp med fuel fra underjordiske tanker, og da er den kaldere enn omgivelsene over bakken.

Men selvfølgelig, jeg kjenner ikke de reelle omstendighetene i dette tilfellet.

Hva gjelder Fuel Quantity Indicators viser disse vekten av fuel i tankene. Volumet vil da være avhengig av specific gravity og dermed temperaturen.

Og hvis passasjerens utrop ble tolket som "DET (B)RENNER" ser jeg lett bakgrunnen for å gå tilbake og lande.

Av en eller annen grunn ser nå for meg en kulefisk :8:
Det er vel en smule overdrevet, men jeg er enig i poenget ditt.:lol:

Men det er vel å foretrekke foran motorstopp på grunn av undertrykk i tankene. Eller en implodert vinge i luften..

Et eksempel på hva som kan skje hvis ventileringen ikke virker: http://defensetech.org/2012/01/27/a-basic-mistake-that-trashed-a-jstars/
Men disse gutta hadde flaks og kom seg ned i ett stykke, legg merke til de innvendige skadene vist på bildene.

Last edited:

Hva gjelder Fuel Quantity Indicators viser disse vekten av fuel i tankene. Volumet vil da være avhengig av specific gravity og dermed temperaturen.

Veier disse målerne fuelen, eller blir volumet fuel i tanken "regnet" om til vekt med en specific gravity? Fast eller aktuell specific gravity?

Vidar

Du klatrer -altså er ikke flyet level. Med fulle tanker vil fuel da finne veien ut av seg selv. Dette er intet uvanlig fenomen.

Veier disse målerne fuelen, eller blir volumet fuel i tanken "regnet" om til vekt med en specific gravity? Fast eller aktuell specific gravity?

Vidar
Aktuell specific gravity. Systemet måler faktisk kapasitansen, du kan tenke deg hele tanken som en stor kondensator, i prinsippet. Kapasitansen vil altså variere med hvor mye fuel det er på tanken, målt i vekt. Veldig forenklet..

Last edited:

Aktuell specific gravity. Systemet måler faktisk kapasitansen, du kan tenke deg hele tanken som en stor kondensator, i prinsippet. Kapasitansen vil altså variere med hvor mye fuel det er på tanken, målt i vekt.

Takk for informative svar.

Forstår godt at kapteinen lander uansett om det ropes "DET RENNER", "DET BRENNER" eller for den saks skyld "DET LEKKER".

Vidar

Back