SAS leier ut LHR slot til Aegean

Someone

Moderator
Medlem
SAS skal leie ut en 6x ukentlig slot på LHR til Aegean, som i dag har vært brukt på en ARN flight.

https://twitter.com/SeanM1997/status/1765349135647940677

GH_HrtfXQAEt_Aq
 
Det ser mer ut som en slotbytte mellom Aegean og SAS, for ser du nøyere på skjemaet så ser man at "Time after Swap" stemmer med dagens slot som den andre i dag har.

Eks:
SK1524 "Time after Swap" 23:05 stemmer med dagens A3-605 "Time held" 23:05.
A3-605 "Time after Swap" 18:00 stemmer med dagens SK1524 "Time held" 18:00.

Og avtalen gjelder for 4 år under sommersesongen (Mars-Oktober).
 
Last edited:
Ja, men samtidig øker Aegean med en daglig i sommer etter hva jeg leser. Så det må gå på bekostning av noen?
 
Ja, men samtidig øker Aegean med en daglig i sommer etter hva jeg leser. Så det må gå på bekostning av noen?
Det er nok noe mer som skjer her i bakgrunnen som enda ikke er offentliggjort pga den sene slotparet (23:00/23:05) her ikke går opp praktisk.
Med dette bytte vil jo SAS måtte ha et fly stående i LHR (hvis ikke noe mer skjer) i 24 timer pga den nye ARR sloten er kl 23:00, mens den nye DEP sloten er 5 min senere kl 23:05.
Og Aegean må vel finne en ny ARR slot for å få ut flyet som idag står overnatten. (Eller den de leier den ut siden jeg ikke finner noen Aegean fly som overnatter/ RON på LHR)

Så tipper muligens SAS og Aegean har noe mer byttehandel på gang.
 
Last edited:
Når jeg nå har fått tenke meg litt om her så virker SAS nye DEP slot litt merkelig, hvis de ikke har tenkt å videre utleie den til andre.
Avgang kl 23:05 (som vil bli et av de siste for dagen) vil jo ikke nå ARN før i 2-tiden om natten.

Så her utspiller det nok seg en stollek med slots blant flere selskaper tipper jeg.

Og et spm til slutt:
Vet noen om hvor strenge slotmyndighetene er Ift routing og om det er ARR/ DEP slot?
Kan en ansøkt ARR slot brukes til DEP, og må den være til søkte flyplasser/ destinasjoner?
 
Last edited:
Ang den 2300/2305, så er det potensielt "enkelt":
SK1527 som lander på LHR 2120 og går ut igjen som SK1530 0640 neste dag, går i stedet i retur 2305 (ankomst ARN 0230 er dog litt rart), og morgen-avgangen dekkes av ankomsten 2300.
 
Med mindre jeg ser feil så reduseres ARN-LHR fra 5x til 4x (noen ganger mindre) daglig fra 31/3? SK1523/1524 virker forsvinne.
 
Med mindre jeg ser feil så reduseres ARN-LHR fra 5x til 4x (noen ganger mindre) daglig fra 31/3? SK1523/1524 virker forsvinne.
Det er 6 daglige nå, og i april er det 4 FRA og 5 TIL London, så mistenker noe ikke er 100% oppdatert
 
LHR-CPH er heller ikke i "balanse" (4 fra/5 til)

Er ikke dette relatert til om det er nattstopp eller ikke? Ser man eksempelvis mandag 29. og tirsdag 30. til sammen så er det 9 fra og 9 til. Det er da pt ingen sen avgang til LHR fra CPH på mandagen, og ingen morgenavgang fra LHR på tirsdagen.


Christer
 
CPH reduseres da med 0,5 og ARN 1,5, så da er det i teorien snakk om to slotpar.
OSL holder seg på 5.

CPH ændres ikke i forhold til forrige sommer.
Schedule ser sådan ud:
CPH-LHR:
SK501 Dx6
SK503 6
SK505 D
SK1517 Dx67
SK1507 Dx6
SK1501 Dx6

LHR-CPH:
SK500 Dx7
SK502 Dx6
SK504 6
SK506 D
SK1516 Dx67
SK1508 Dx6
 
Skal SAS fortsette på T2 på LHR? Vet de har andre ikke-Star selskaper der, feks Lingus, men siden T2 er såpass full hadde det gitt mening om de flyttet, men det er kanskje mange års byråkrati for å få til sånt?
 
Last edited:
Back
Top