SAS legger ned Ålesund - Bergen

Re: SAS gir seg på AES-BGO

Virker litt merkelig at SAS virker å legge ned ruter en og en — hadde vel vært bedre å annonsere alle på en gang? Om de fortsetter slik så blir det jo et veldig inntrykk av at fet står ille til med selskapet som stadig legger ned ruter…

Virker litt merkelig at SAS virker å legge ned ruter en og en — hadde vel vært bedre å annonsere alle på en gang? Om de fortsetter slik så blir det jo et veldig inntrykk av at fet står ille til med selskapet som stadig legger ned ruter…

Det er vel mer snakk om kanskje at det blir plukket opp, også må de uttale seg, enn at det, nødvendigvis annonseres.

Dog, men snakk om potensielt nye avgifter og Norwegian potensielle oppkjøpt av Widerøe, har jo kanskje alle selskapene et insentiv å vise det står dårligst mulig til i norsk luftfart :stir

Har denne blitt flydd med A320? Kanskje den kommer tilbake med Embraer når SAS får fylt på med dem.

Ellers, kanskje en konsekvens av færre dagsreiser for forretningsreisende.

Denne ruten gikk vel også videre til SVG. Blir interessant å se om WF gjør noe for å plukke opp den trafikken når SAS er borte.

Ett stort grattis till WF då! Har haft nöjet atyt åka TRD-AES och AES-BGO med halvtomma CRJ så förstår att de ryker.

Skulle ikke SK etablere en Embraer base på BGO? Når ble AES-TRD lagt ned egentlig?

Har denne blitt flydd med A320? Kanskje den kommer tilbake med Embraer når SAS får fylt på med dem.

Med unntak av noen morgenavganger enkelte dager BGO-SVG/SVG-BGO så flyes vel alt langs kysten med CRJ/E195 og har vel gjort det siden 736 ble parkert.

WF har hatt langt hyppigere avganger (5-6) med bedre tider for dagsreisende.

WF startet på ruten under pandemien (da SAS ikke flydde på ruten) og startet også litt senere på TRD. Det er nok etterspørsel for WF så dette er vel så enkelt at SAS har blitt utkonkurrert.

Og det var nok i stor grad på grunn av håpløse avgangstider hos SAS, de hadde vel avganger 10 og 15 eller noe til TRD om jeg ikke husker feil, på BGO har WF tilbud hele dagens mens SAS har hatt lavfrekvente ruter ofte uten kombo tidlig ut/sent hjem tilgjengelig

Ruten var tradisjonelt (fra BU-tider) kjørt med 737 og med de fleste frekvenser (SVG-)BGO-AES-TRD. SAS prøvde seg med 5xATR for å få hyppigere frekvens men så trakk de jo ATR fra den ruten etter nestenulykken. Siden det har det vært 737, CRJ og nylig E195.

Gratulasjoner til WF er på sin plass! Med tanke på at de ikke engang flydde på flyplassen for få år siden er dette imponerende.

Last edited:

Jeg ser forøvrig heller ingen ruter AES-CPH fra november. De pleide å være E195 så antar de følger med i dragsluket?

I så tilfelle er det nærmest styrt avvikling. Ned fra 4 til 1 rute på rundt et år.

Last edited:

Det er selvfølgelig trist og leit at ruter legges ned, men jeg ser det som en styrke at et selskap legger ned ruter som ikke er økonomisk levedyktige.

Espen

Jeg ser forøvrig heller ingen ruter AES-CPH fra november. De pleide å være E195 så antar de følger med i dragsluket?

I så tilfelle er det nærmest styrt avvikling. Ned fra 4 til 1 rute på rundt et år.

Vanskelig å konkurrere med KLM som også flyr på AES om de oversjøiske rutene. Her kommer CPH til kort.

Vanskelig å konkurrere med KLM som også flyr på AES om de oversjøiske rutene. Her kommer CPH til kort.

Vel, nå som nederlenderne gjør sitt beste for å ødelegge for dem ...

Det er selvfølgelig trist og leit at ruter legges ned, men jeg ser det som en styrke at et selskap legger ned ruter som ikke er økonomisk levedyktige.

Espen

Selvsagt, men det handler om å være konkurransedyktig også. Og det er ikke noe godt tegn når man blir utkonkurrert av andre som fyller sine fly.

Som eksempel på hvorfor ruten ikke blir benyttet, ta dagens rutetider fra AES:

WF : 8.55 12.05 15.25 18.20 21.10
SK : 15.30 19.55

Ser ut til at disse har flydd CPH-AES-BGO så det gir i såfall mening.

Har SAS fløyet CPH-AES i vinterprogrammet da?

Har SAS fløyet CPH-AES i vinterprogrammet da?
Mitt minne skal ha det til at det har vært en sommerrute.

At en av de to BGO-AES går til/kommer fra CPH denne sesongen har nok en sammenheng med at de samtidig droppet TRD-AES.

Ruten har blitt flydd med CRJ'er en god stund. Og med Embraer siden før sommern.

Ruten har blitt nedprioritert siden 2016. Så seint som i 2015 var det i alle fall 3 daglige avganger med 737-600 (også en av de siste faste rutene med 737-500). Plutselig var det ATR fra slutten av 2015, før CRJ og cityjet tok over i 2016/17.

Mens Widerøe på sin side har klart å øke jevnt og trutt siden 2014 da de startet med 1x daglig midt på dagen.

Back