SAS kunder önsker å fly direkte.

Re: SAS kunder önsker å fly direkte.

Jeg vet ikke helt hvem som argumenterer med unntak. Meg kjent er det svärt få business destinasjoner Norwegian flyr til, hvor det kun er to avganger pr uke!

Men hvor mange lar dem fly frem og tilbake samme dag?

Hvor mange flyr egentlig frem og tilbake samme dag (til utlandet)? Med mindre møtet tilfeldigvis er lagt til en flyplass (hvilket jeg jo vet skjer), fremstår dette som relativt meningsløst.

SAS Norge og Ola Strand. I tillegg til å være en trivelig trønder har han hatt en bunnlinje på 2,5 MRD NOK de siste 5 årene, og klarte også å sitte igjen med 130 MNOK i katastrofeåret 2008. Jeg synes det er bra. Jeg snakker virkelig bra! Det er bare penger i kassa som måler suksess til syvende og sist. :lol:

*teste ut om det vil være en brannfakkel å hevde at dette er en arv fra Braathens*

Hvor mange flyr egentlig frem og tilbake samme dag (til utlandet)? Med mindre møtet tilfeldigvis er lagt til en flyplass (hvilket jeg jo vet skjer), fremstår dette som relativt meningsløst.

,men det gir deg mulighet til å komme til / fra møte uten å måtte vente opp til +25 timer ....

*teste ut om det vil være en brannfakkel å hevde at dette er en arv fra Braathens*

..slukker med en gang, men vi kan gjerne diskutere hva intergrasjon/eget AOC kostet, og hva gymlærer'n og CO (ikke) har fått til.

Ikke rart punktligheten er så god. Er jo ingen pax ombord i flyene til SAS i disse dager. Lite pax og lite bag ombord. Slike fly kan snus på 5 min.

Takk for en innsiktsfull kommentar. Og så litt fakta: SAS NO hadde over 7 millioner innenrikspassasjerer i fjor, rundt dobbelt så mange som DY. Så heelt tomt er det ikke. Dessuten har vel som flere har påpekt SAS slått DY på punktlighet de siste 30 månedene, så det er vel kanskje ikke bare et blaff :D

Kan jo også legge til at hvert fjerde DY-sete sto tomt i mars etter en nedgang i CF på 6%, og for et selskap som Norwegian er ikke det spesielt lystig. Når kommer kapasitetsjusteringene...?

Det sier seg selv at det går mye raskere å snu en maskin som har få passasjerer kontra enn som er full. OG DY's kabinfaktor i Norge er som kjent meget høyere enn SAS Norge som har vært langt nede på 50 tallet....klart det er med på å påvirke punktligheten som alt annet. OG jeg tør påstå at jeg har god kjennskap til det og ha turnaround på en 737....

Men hverken selskap A eller B skal selge et produkt de ikke klarer å levere.
Altså skal man ikke legge opp til slinger som ikke lar seg produsere med 100% CF og angitt TO tid, det er nesten svindel av kundene..., da får man heller si at TO tar 30 eller 35 minutter.

,men det gir deg mulighet til å komme til / fra møte uten å måtte vente opp til +25 timer ....

Det er lite som er så viktig at det ikke kan tilpasses flyruter om det må til. Fleksibilitet er naturligvis utrolig greit, men ikke for å fly frem og tilbake samme dag. Og går det bare ett fly om dagen, innebærer det uansett ikke venting i mer enn et døgn i noen ende...

..slukker med en gang, men vi kan gjerne diskutere hva intergrasjon/eget AOC kostet, og hva gymlærer'n og CO (ikke) har fått til.

For å helle på litt mer bensin: Jeg har naturligvis ingen anelse om hvorvidt det faktisk er noe i det jeg sa, men jeg husker Braathens gjorde det noenlunde på samme måte: Tjente penger i Norge, og sløste vekk alt og mer til i Sverige. Det er litt påfallende.

Det er lite som er så viktig at det ikke kan tilpasses flyruter om det må til. Fleksibilitet er naturligvis utrolig greit, men ikke for å fly frem og tilbake samme dag. Og går det bare ett fly om dagen, innebærer det uansett ikke venting i mer enn et døgn i noen ende...

For å helle på litt mer bensin: Jeg har naturligvis ingen anelse om hvorvidt det faktisk er noe i det jeg sa, men jeg husker Braathens gjorde det noenlunde på samme måte: Tjente penger i Norge, og sløste vekk alt og mer til i Sverige. Det er litt påfallende.
På samme måte som Norwegian idag mener du?

Hvor mange flyr egentlig frem og tilbake samme dag (til utlandet)?

Mange. Og jo bedre tilbudet er, jo flere blir det. Det kan være en kontrakt som skal underskrives. En bryter som skal skiftes. En kundedemo eller presentasjon. En opptreden. En pressekonferanse. osv osv. Ting som krever fysisk tilstedeværelse, men som ikke nødvendigvis tar mer enn en time elelr to ..

En unødvendig overnatting koster minst en halv arbeidsdag, og dermed penger for arbeidsgiver.

Se på reisemønsteret til Tommy777 - han reiser på dagsturer der han kan, og fra Chicago lar dette seg gjøre til veldig mange steder. Og jeg skal love deg at han ikke er alene. Dette er store penger for flyselskapene.

Mange. Og jo bedre tilbudet er, jo flere blir det. Det kan være en kontrakt som skal underskrives. En bryter som skal skiftes. En kundedemo eller presentasjon. En opptreden. En pressekonferanse. osv osv. Ting som krever fysisk tilstedeværelse, men som ikke nødvendigvis tar mer enn en time elelr to ..

En unødvendig overnatting koster minst en halv arbeidsdag, og dermed penger for arbeidsgiver.

Se på reisemønsteret til Tommy777 - han reiser på dagsturer der han kan, og fra Chicago lar dette seg gjøre til veldig mange steder. Og jeg skal love deg at han ikke er alene. Dette er store penger for flyselskapene.

Dette er ganske vanlig, selv har jeg hatt mer enn nok av mine spontan-turer til SIN hvor jeg har vært ønsket på kort varsel, og tidligere når jeg jobbet i Glasgow var det helt vanlig uke å pendle rundtom i Europa enten på faste kontrakter eller for møter der man var spesielt ønsket for dagen.

Og for de som bor utenfor Oslo og jobber i en bedrift med overkontor borti der så vet vi alle effekten av at "alle" møter skjer i Oslo og at man dit for dagen. Har jobbet to runder i Telenor og kan bekrefte at det er mange i Oslo som har virkelig vondt for å ta en tur selv ut av Oslo og inviterer heller to eller flere til Oslo...

-A

Det har ingen ting med undersökelsen å gjöre. Dette handler om at et overveiende flertall av SAS sine reisende önsker å fly direkte! Den interessen klarer SAS i svärt liten grad å ivareta. Ser du rutene SAS har med höye frekvenser så er det også värdt å merke seg en annen ting. Disse destinasjonene er primärt större nav som mater inn trafikk til andre destinasjoner (Med unntak av Brussel og Zurich)Tror du virkelig at noen her vil utfordre SAS på at de har dårligere frekvenser via CPH og ARN enn Norwegian til destinasjoner i europa?

Ja, de også. Så spørsmålet er vel muligens: Tjente SAS noe særlig med penger i Norge før? (Underskudd er vel ikke noe nytt der i gården, mener jeg å huske.)

SAS har alltid tjent gode penger i Norge, men oppdelingen i egne selskaper gjorde dette veldig tydelig, siden SAS Norge fikk egen offentlig bunnlinje. De siste 5 årene har vært veldig gode, med unntak av 2008 selvfølgelig. Med som sagt hadde SAS Norge en bunnlinje på 130 MNOK i fjor også, og det er sterkt - og viser hvilken kompetanse som sitter i selskapet.

SAS Sverige har også tjent penger de siste årene forøvrig, så likheten mellom Braathens og Norwegian er nok større, som Someone påpeker: God butikk i Norge, og full katastrofe i Sverige. Som sagt før, hadde Norwegian nøyd seg med norwegian.no hadde de vært en pengemaskin med mange lykkelige aksjonærer. I stedet må nok aksjonærene snart betale for ekspansjonen i Sverige og Danmark (var det noen som snakket om brannfakler?)

Det har ingen ting med undersökelsen å gjöre. Dette handler om at et overveiende flertall av SAS sine reisende önsker å fly direkte!

Det har ALT med undersøkelsen å gjøre. Kort reisetid gir bedre utnyttelse av abeidstid og dette henger nøye sammen med høy frekvens.

Det sier seg selv at det går mye raskere å snu en maskin som har få passasjerer kontra enn som er full. OG DY's kabinfaktor i Norge er som kjent meget høyere enn SAS Norge som har vært langt nede på 50 tallet....klart det er med på å påvirke punktligheten som alt annet. OG jeg tør påstå at jeg har god kjennskap til det og ha turnaround på en 737....

Det stemmer nok det, men i følge selskapenes årsrapporter hadde SAS en kabinfaktor på 71,9% i 2008 (s.49) mens DY hadde 77% (s. 1) i 2008. Det er en differanse på 5 prosentpoeng mellom de to konsernene. På en B737 skulle det utgjøre noe slikt som ca. 8 passasjerer og 4 bag.

Mener du at årsaken til at SAS har enorm mye bedre punktlighet enn Norwegian er at det ene selskapet skal håndtere en turn-around med 8 passasjerer / 4 bags mer enn det andre i snitt?

Vi som flyr en del i peak sitter sjelden alene når vi flyr med SAS, så det blir litt flåsete å hele tiden komme trekkende med at "det er lett å snu et tomt fly raskt". Punktlighet handler om ekspertise, gode rutiner og som flere har påpekt at man ikke selger noe mer enn man klarer å levere.

Det stemmer nok det, men i følge selskapenes årsrapporter hadde SAS en kabinfaktor på 71,9% i 2008 (s.49) mens DY hadde 77% (s. 1) i 2008. Det er en differanse på 5 prosentpoeng mellom de to konsernene. På en B737 skulle det utgjøre noe slikt som ca. 8 passasjerer og 4 bag.

Mener du at årsaken til at SAS har enorm mye bedre punktlighet enn Norwegian er at det ene selskapet skal håndtere en turn-around med 8 passasjerer / 4 bags mer enn det andre i snitt?

Vi som flyr en del i peak sitter sjelden alene når vi flyr med SAS, så det blir litt flåsete å hele tiden komme trekkende med at "det er lett å snu et tomt fly raskt". Punktlighet handler om ekspertise, gode rutiner og som flere har påpekt at man ikke selger noe mer enn man klarer å levere.

Henviser du til SAS totalt eller SAS Norge når det gjelder kabinfaktor i 2008?
Og hvis du leser innlegget mitt så ser du at antall pax pr. avgang er med på å påvirke punktligheten, jeg skrev ikke at det betyr alt. I følge deg så høres det ut som om ethvert DY fly er forsinket. Noe som er langt fra sannheten. Selskapet selger heller ikke noe man ikke klarer og levere. Langt de fleste avganger går på tid og det takket være høymotiverte ansatte både ombord og på bakken. Hvis det blir delays så kommer det som regel ikke av at snutiden ikke overholdes men andre årsaker som f eks vær, teknisk etc.

Men bevares, SAS har gjort store grep for å bedre sin punktlighet og det vises på statistikken, godt jobbet.

For en diskusjon... SAS og Norwegian lever i et godt ekteskap, men det er liten tvil om at Norwegian har hatt overtaket de siste årene. Det kan imidlertid fort snu om SAS innser at det er kundene de lever av, og ikke seg selv.

Det interesante er jo også at dette er en dansk undersøkelse.....hvilke viktige europeiske destinasjoner mangler direkteforbindelse med SAS fra CPH

....itillegg kan man også spørre seg hvilke store forretningsdestinasjoner som mangler direkteruter med SAS fra OSL? Det er kun endel mindre og mellomstore som mangler. At SAS ikke flyr direkte til Split og Montepellier tror jeg de færreste SAS-kunder plages spesielt av

Split og Montepellier tror jeg de færreste SAS-kunder plages spesielt av

Hvem nevner dette som viktige direkte destinasjoner?

Jeg foreslår at tråden stenges av moderator. Dette blir bare tull!

Last edited:
Back