SAS klager over CPH's CPH Go-terminal - og får ret!

jefi99

ScanFlyer Gold
SAS klager over CPH's CPH Go-terminal - og får ret!

Konkurrencestyrelsen har i dag offentliggjort en afgørelse, der formentlig vil tvinge Københavns Lufthavn til at ændre væsentligt på betingelserne for at lade flyselskaber benytte lavprisfingeren CPH Go.

” Konkurrencerådet har afgjort, at kravene er diskriminerende og derved stiller visse flyselskaber dårligere end andre, når det gælder adgangen til CPH Go. Det forvrider konkurrencen mellem selskaberne. Rådet har også afgjort, at der ikke er objektive begrundelser for kravene. Kravene er derfor i strid med konkurrenceloven” hedder det blandt andet i en meddelelse fra Konkurrencestyrelsen.

Dermed kan Københavns Lufthavn blive tvunget til at lukke andre, og langt flere flyselskaber ind i den nye lavprisfinger, end det oprindeligt var planen. Lavprisfingeren blev bygget under den tidligere lufthavnsdirektør, Brian Petersen, som et forsøg på at undgå for meget luft under vingerne for det alternative lavpristerminal-projekt i København, Terminal A. Men trods den store investering har hidtil kun eet flyselskab, easyJet, valgt at benytte den nye terminal.

Betingelserne for at blive lukket ind i CPH Go er nemlig ganske stramme. Lufthavnsselskabet stiller krav om at bagagen ikke må håndteres som transferbagage, og flyselskaberne skal i øvrigt acceptere at bagagen håndteres på et gammelt bagageanlæg. Flyselskaberne, der vil benytte Go må heller ikke bruge containere når flyene skal lastes med bagage, Og lavprisfingeren må kun benyttes af fly med et vingespænd på mellem 24 og 36 meter.

Men kravene er altså udtryk for en ulovlig diskrimination, som stiller nogle flyselskaber dårligere end andre. Og Konkurrencestyrelsen har nu påbudt lufthavnsselskabet at ophøre med at stille de ulovlige krav i løbet af højest et halvt år. Og særligt muligheden for at fly med et vingespænd på mindre end 24 meter må bruge lavprisfingeren, åbner for nye selskaber, lyder vurderingen.

”De ulovlige betingelser udelukker en række flyselskaber fra at bruge CPH Go. I praksis er de henvist til at bruge andre og dyrere terminaler i lufthavnen. Konkurrencerådets påbud styrker konkurrencen om billige flybilletter blandt luftfartsselskaber, fordi flere luftfartsselskaber nu får mulighed for at benytte CPH Go. Det giver flypassagererne et større udvalg og bedre priser på flyrejser” siger direktør i Konkurrencestyrelsen, Agnete Gersing, i en kommentar.
http://www.tic.travel/news/21122011/cph-ulovlig-diskriminering-af-flyselskaber

Hvilke konsekvenser det vil have, kan jeg ikke umiddelbart gennemskue, men hvis man vil lempe på kravene for at benytte Go, hvad er pointen så med at have "terminalen"?
 
Re: SAS klager over CPH's CPH Go-terminal - og får ret!

Hva er begrunnelsen fra CPH om at flyene må ha vingespenn på mellom 24 og 36 meter? Jeg kan skjønne den øvre grensen, men hva med den nedre grensen?

Det kan neppe være det store problemet med å differensiere GO fra resten av CPH i forhold til krav, så lenge disse kravene ikke er ad hoc og vanskelig å rettferdiggjøre rent objektivt. Av de tingene som er nevnt i artikkelen så er det, slik jeg ser det, kun dette med nedre grense for vingespenn som virker litt tilfeldig.
 
Last edited:
Re: SAS klager over CPH's CPH Go-terminal - og får ret!

Da ekskluderer de kunder med mindre fly og færre passasjerer. De er sikkert avhengig av et betydelig volum for å tjene penger på Go.
 
Re: SAS klager over CPH's CPH Go-terminal - og får ret!

Dette ligner på Ruters (offentlig transport i Oslo) sine spesifikasjoner om busser som være mellom 18.73cm og 18.74cm.

-A
 
Re: SAS klager over CPH's CPH Go-terminal - og får ret!

Dette ligner på Ruters (offentlig transport i Oslo) sine spesifikasjoner om busser som være mellom 18.73cm og 18.74cm.

-A

Russland hadde i en periode krav til trailere som var slik at alle standard norske falt utenfor, mens russiske trailere passet helt fint...:) Hvis vingespennmålene her er i samme kategori så forstår jeg at noen reagerer.
 
Re: SAS klager over CPH's CPH Go-terminal - og får ret!

Russland hadde i en periode krav til trailere som var slik at alle standard norske falt utenfor, mens russiske trailere passet helt fint...:) Hvis vingespennmålene her er i samme kategori så forstår jeg at noen reagerer.

Ikke ulikt norsk laks som for tiden er underlagt vetrinærkontroll på vei inn i Kina, men det mangler kronisk folk for å prosessere forsendelsene på under to uker? ;)

-A
 
Re: SAS klager over CPH's CPH Go-terminal - og får ret!

CPH Go ligner mer og mer på et tullete prosjekt som aldri burde ha blitt bygget
 
Re: SAS klager over CPH's CPH Go-terminal - og får ret!

Dette ligner på Ruters (offentlig transport i Oslo) sine spesifikasjoner om busser som være mellom 18.73cm og 18.74cm.

-A

Fryktelig korte busser du ;)
(Forøvrig er kravet på Oslo Syd 18.75m, +/- 10mm (mao 18.74-18.76))

Sporer tilbake: hvordan kan "eldre bagasjeanlegg" være konkuransevridende?
Transfernekt og vingespennsminimum kan jeg skjønne.
 
Re: SAS klager over CPH's CPH Go-terminal - og får ret!

Sporer tilbake: hvordan kan "eldre bagasjeanlegg" være konkuransevridende?

Det er vel et av kravene for å være på terminalen, men det står vel ikke definert at akkurat det er konkurransevridende?
 
Back
Top