SAS kan ende opp som lavprisselskap

imm

ScanFlyer Crusty
DN er ute men nok en artikkel om SAS.
Artiklen baseres på en annen artikkel, i danske Børsen http://borsen.dk/investor/nyhed/159567/#

Det dreier seg om endrede reisevaner, og businessklasse passasjerer som velger billigere løsninger. Kommer disse tilbake når det blir bedre tider, eller vil de fortsatt reise billigere?

Bjørn Kjos kommenterer, og sier at han ikke frykter SAS som lavprisselskap, da de aldri vil klare å komme ned på Norwegians kostnadsnivå. Han viser da bl.a. til at Norwegian om kort tid vil ha en svært moderne flyflåte med lave kostnader.

Hele artiklen fra dn.no er å finne her:
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1689162.ece

Er det ikke det SAS Norge drev på og var ganske lenge, inntil de plutselig "Relanserte service" igjen?

Passer ikke helt bra med Core SAS-strategien - og SAS vil nok teste denne først. Tror aldri de ville komme så "langt" at de blir et lavprisselskap, innen den til er SAS konkurs eller kjøpt opp.

Passer ikke helt bra med Core SAS-strategien - og SAS vil nok teste denne først.

Enig at de vil det. Men jeg har problemer med å få tak i hva som ligger i dette snedige, fancy, men akk så vage begrepet. Jeg har ikke oppfattet noe særlig fra dem ennå på dette området.:rolleyes:

Ikke jeg heller. Eneste jeg har skjønt av core sas, er nedbemanning og rutekutt. Enten skjønner jeg (og mange andre) lite, eller så er ikke SAS flinke nok til å nå fram med budskapet om hva det "Nye SAS" er.

Lavprisselskap blir de aldri ihvertfall. SAS er ikke bygd opp sånn. Ikke har de administrasjon som er tilpasset det, ei heller flyflåte. Forsøker de å bli lavprisaktør så er de dømt til å tape.

Enig at de vil det. Men jeg har problemer med å få tak i hva som ligger i dette snedige, fancy, men akk så vage begrepet. Jeg har ikke oppfattet noe særlig fra dem ennå på dette området.:rolleyes:

Du kan så si. SAS er alltid veldig konkrete når det gjelder kutt i ruter, fly og ansatte - men når det gjelder satsninger er det som regel bare svada. Presentasjonen på sasgroup.net av Core SAS er betegnende:

Focus on Nordic home market

1. Divestment of Spanair, airBaltic, Spirit, Air Greenland, BMI, Estonian Airways, Skyways, Cubic and Trust (of which Spanair is already signed and airBaltic is already signed and closed)

2. Certain operations of SAS Ground Services, SAS Technical Services and SAS Cargo are expected to be discontinued and/or outsourced to third parties

Focus on business travellers and a strengthened commercial offering

1. Downsizing of the network by reducing capacity to focus more on profitable business routes which the company, based on 2008 accounts, estimates would have had an pre-tax earnings effect of approximately MSEK 800; fleet reduction within Scandinavian Airlines of about 10 percent in short-haul and 18 percent in long-haul
2. "Service and Simplicity" concept to be introduced with expanded customer offering

Improved cost base

1. Cost reduction program of approximately SEK 2.7 billion (excl. collective agreements) running 2009-2011
2. Breakthrough in collective agreement negotiations expected to lead to annual savings of approximately SEK 1.3 billion

Streamlined organization and customer oriented culture

1. Operations of national subsidiaries to be transferred into new organization
2. Efficiency enhancement of all operations

Strengthened capital structure

Kanskje de ikke vet det selv enda heller - hva Core SAS er? Håper ikke det blir Bore SAS...

Hadde forøvrig gleden av å sitte på setet foran Kristin Halvorsen på en tur med SK til BGO her for noen uker siden. Da flyvertinnen stolt kunne by på gratis kaffe, kom det tørt fra finansministeren: "Vi har jo forsåvidt betalt for'n allerede..."

Kanskje de ikke vet det selv enda heller - hva Core SAS er? Håper ikke det blir Bore SAS...

Hadde forøvrig gleden av å sitte på setet foran Kristin Halvorsen på en tur med SK til BGO her for noen uker siden. Da flyvertinnen stolt kunne by på gratis kaffe, kom det tørt fra finansministeren: "Vi har jo forsåvidt betalt for'n allerede..."

Komentaren var jo for så vidt artig den, men synes nå hun kunne spart seg overfor ansatte. Dette er noe hun kunne sagt til en toppleder i SAS istedenfor å være en av de hundrevis av menneskene som skal spy ut "vittigheter" til de ansatte. Er jo ikke "de på gulvet" som har bestemt dette, og kaffen er JO gratis ombord i Norge. Hun burde vite bedre, i sin stilling.....mener nå i hvertfall jeg. Må man kanskje si " ...vil du ha en kaffe som er inkludert i billetten din?"

Uten å være fan av Kristin Halvorsen så er jo dette godt sagt.

Uten å være fan av Kristin Halvorsen så er jo dette godt sagt.

Njaaaaaa........ man kunne jo svart tilbake noe sånt som at " nå har vel ikke DU (Kristin Halvorsen) betalt noe som helst, siden du reiser gratis på skattebetalernes regning......" ;)

Back