• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS innfører Formel 1-teknikk...

Re: SAS innfører Formel 1-teknikk .....

Vem var det som kom på å kalle dette for "Formel 1-teknikk"? Trodde det var raske dekkskifter tråden handlet om. :-)

Romerikets Blad har kommet med den betegnelsen.

TAC kalles det i SAS, Turnaround Conference
 
Re: SAS innfører Formel 1-teknikk .....

Bruker mobil som walkietalkie
Ny teknologi og gammeldags bruksmåte reduserer tiden et SAS-fly må være på bakken


TAC, Turn Around Conference, er et system for å effektivisere arbeidsoppgavene som foregår etter at flyet har ankommet gate. TAC bidrar derfor til at avgangen skal skje raskest mulig. Punktlighet måles riktignok ved ankomst, men avgangstid påvirker ankomst.

http://www.idg.no/computerworld/article108626.ece
 
Re: SAS innfører Formel 1-teknikk .....

Kan vel iallfall si jeg er meget fornøyd med dette, særlig etterhvert nå som enkelte har lært seg å trykke FØR man begynner å prate ;)
 
Re: SAS innfører Formel 1-teknikk .....

Noe for DY å innføre?

Hadde dere ikke noe likt dette da du jobbet i Norport Vede?
Mener bestemt at de i gaten snakker med flightdeck over radioen rett som det er.

Er noe av det samme som vi i SAS gjør med TAC, bare at her er gate, cabin, flightdeck og loadmaster koblet opp på samme kanal, og kan kommunisere med hverandre.
 
Re: SAS innfører Formel 1-teknikk .....

Som du sier er det noe lignende ja. Radioene Norport har, har egen kanal for å snakke med flyene. Dette høres også på sturerne sine radioer. Så ramp kommuniserer med gate om load og andre ting, og omvendt. Mens gate snakker med flyene på radioen. Fungerer ganske bra, men her har du ikke kabin involvert. Og cockpit kan ikke høre hva som blir sagt mellom gate og ramp.
 
Re: SAS innfører Formel 1-teknikk .....

Og noen av oss har måttet gå ned i flyet og cockpit for å snakke personlig med purser og piloter. Jeg kan absolutt se for meg hvor det kan kuttes litt tid, ihvertfall.
 
Re: SAS innfører Formel 1-teknikk .....

Man sparer mye unødvendig tid for å fa tak i cockpit, purser, lagleder eller gate, så det er veldig fint. Men det er fortsatt dårlig kvalitet på de htc telefonene til crew, men det hjelper likevel. Om det blir F1 at alle kan kommunisere med hverandre, så kan vel masse problemer rundt i verden løses ved å se på formel 1... ;) Det er forøvrig snart ett år siden dette ble rullet ut.
 
Re: SAS innfører Formel 1-teknikk .....

dette ble vel innført av SAS Sverige for noen år siden, og fungerte bra der

Ja, jeg var faktisk med fra begynnelsen da jeg floey MD. Fungerte utmerket. Det var riktignok en laerekurve som skulle mesters, men det egentlige problemet var eldre kvinnelige A/H'er som hadde teknologiskrekk. De turte ikke engang aa slaa paa mobilen, og da var man nesten like langt. Men nu fungerer det aldeles utmerket. "Way to go, SAS/SGS:up:"!
 
Re: SAS innfører Formel 1-teknikk .....

Ja, jeg var faktisk med fra begynnelsen da jeg floey MD. Fungerte utmerket. Det var riktignok en laerekurve som skulle mesters, men det egentlige problemet var eldre kvinnelige A/H'er som hadde teknologiskrekk. De turte ikke engang aa slaa paa mobilen, og da var man nesten like langt. Men nu fungerer det aldeles utmerket. "Way to go, SAS/SGS:up:"!

Kansje vi skal gi deg en sånn og se om man får 30 mins turnaround i BKK? ;)

-A
 
Re: SAS innfører Formel 1-teknikk .....

(VG Nett) Med McLaren og Ferrari som inspirasjon gikk det i racerfart for SAS: Onsdag var 356 av 360 fly i rute. Det betyr at formidable 98,9 prosent av flyene til SAS Norge lettet eller landet nøyaktig da de skulle.

- Vi har diskutert det her på kontoret, og har aldri hørt om noe tilsvarende hos noen andre flyselskap av en viss størrelse. Selv mener vi at det må være ny verdensrekord, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS Norge til VG Nett.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=540285
 
Re: SAS innfører Formel 1-teknikk .....

Måste säga att TAC fungerar till största delen utmärkt bara folk kommer ihåg att använda den eller ställa radion på rätt gate ;)
 
Re: SAS innfører Formel 1-teknikk .....

Tallene taler fortsatt for seg - SAS leverer jo til tid - ulikt mange andre!!!
 
Re: SAS innfører Formel 1-teknikk .....

Det er flott at SAS har fått dette systemet til å fungere og det er tid spart på å lette kommuniksjonsbiten!
Færre passasjerer og mange stanby fly gjør nok også sitt for å trekke opp punktligheten, selv om det ikke er positivt i seg selv.
Synes faktisk det er bedre å sende avgårde et fullt fly 5 min forsinket en et halv-tomt fly 5 min før rute.
 
Re: SAS innfører Formel 1-teknikk...

Så lenge flyselskapene måles på punktlighet, og det er viktig overfor visse/alle kundegrupper, så er det viktig at selskapene går når de skal gå. Og hvis det er slik at selskaper med fulle fly har dårlig punktlig nettopp fordi flyene er fulle, da er det rett og slett dårlig håndtverk.

....og det imponerer meg stadig mer og mer her inne at selv positive nyheter om SAS blir plukket fra hverandre og omgjort til noe negative. Men skjønner det kan være vanskelig å være åpen nok til sinns til å glede seg på andre vegne. Lykke til!
 
Re: SAS innfører Formel 1-teknikk .....

Det er flott at SAS har fått dette systemet til å fungere og det er tid spart på å lette kommuniksjonsbiten!
Færre passasjerer og mange stanby fly gjør nok også sitt for å trekke opp punktligheten, selv om det ikke er positivt i seg selv.
Synes faktisk det er bedre å sende avgårde et fullt fly 5 min forsinket en et halv-tomt fly 5 min før rute.


Ja vel , så da er Norwegians fly på RYG halvtomme, siden de der veldig ofte kommer seg avgårde på rute, eller gjerne noen minutter før ?
 
Re: SAS innfører Formel 1-teknikk .....

Det er flott at SAS har fått dette systemet til å fungere og det er tid spart på å lette kommuniksjonsbiten!
Færre passasjerer og mange stanby fly gjør nok også sitt for å trekke opp punktligheten, selv om det ikke er positivt i seg selv.
Synes faktisk det er bedre å sende avgårde et fullt fly 5 min forsinket en et halv-tomt fly 5 min før rute.

Bare til din opplysning klarte vi dette i hele 2008, og da var det ikke bare halvfulle fly, men til tider helt fult med pax, bag og frakt. Og 25 min. turnaround med fulle fly er ingen problem, du trenger bare medarbeidere som kan jobben sin (erfaring over mange år), og gjør det som må gjøres uten ordre fra LM/lagleder. Du får si hva du vil, men det tar nok mange år før MA og RF er oppe på samme kompetanse- og erfaringsnivå som SGS på OSL. Og med TAC er vi blitt enda bedre.
 
Back
Top