SAS ikke helt fornøyd med DY sin deicing

Re: SAS ikke helg fornoyd med DY's sin deicing.

Heisann!

Snakket faktisk med Knut Morten Johannesen i SAS på TRD tidlig i formiddag og han var svært lite fornøyd med de-icingen til Norwegian på Gardermoen ja!

Mente at Norwegian burde ha et eget felt med egen ventetid der, så de andre selskapene med bedre og mer utstyr kunne få gjort unna sitt uten å måtte vente på Norwegian som tydeligvis bruker mye lengre tid på jobben..

Ikke vet jeg, men noe er vel tydeligvis galt et sted..

Kim

Hehe, dette slår vel begge veier:

Han legger til at det ikke er noe nytt at SAS beskylder Norwegian for ting.
- Enten er det at flybilletter er for billige, at de har dårlig lønnsomhet, eller så er det vår feil at de er forsinket.

Hehe, joda gjør selvsagt det!

Skal ikke ta noen side eller standpunkt her jeg nei... Snørydding og de-icing tilhører ikke de tingene jeg er sterkest på.. hehehe. :)

Ha en fin dag i snøen!

Kim

Har absolutt ingen kompetanse på dette området, men det høres umiddelbart ikke feil ut at flyselskapene deles inn i kø avhengig av hvilket handlingselskap de bruker.

Har absolutt ingen kompetanse på dette området, men det høres umiddelbart ikke feil ut at flyselskapene deles inn i kø avhengig av hvilket handlingselskap de bruker.

Uten å ha greie på hvordan det er på Gardermoen vil jeg tippe at det ikke er tilgjengelige taksebaner for det

Uten å ha greie på hvordan det er på Gardermoen vil jeg tippe at det ikke er tilgjengelige taksebaner for det

Hvis man ikke har kapacitet til det, så kan man jo derimod stille krav til flyselskaberne/handlingselskaber om bedre effektivitet og stille udstyr/mandskab nok til rådighed for at opnå en hastighed alle kan leve med.

Hvis det er tilfældet som SAS siger, at DY forsinker dem pga. mangel på udstyr, så kan jeg så sandelig godt forstå de er irriterede og så burde OSL tage action på det omgående. Men som på andre områder, så er det vel igen laveste fællesnævner der får lov at sætte standarden ;)

Hvis man ikke har kapacitet til det, så kan man jo derimod stille krav til flyselskaberne/handlingselskaber om bedre effektivitet og stille udstyr/mandskab nok til rådighed for at opnå en hastighed alle kan leve med.

Hvis det er tilfældet som SAS siger, at DY forsinker dem pga. mangel på udstyr, så kan jeg så sandelig godt forstå de er irriterede og så burde OSL tage action på det omgående. Men som på andre områder, så er det vel igen laveste fællesnævner der får lov at sætte standarden ;)

Nå sier vel DY noe annet enn SAS sier (SAS sier at det tar opp mot 30 minutter for DY å de-ice, mens DY sier 10-15 minutter; DY sier at de bruker i gjennomsnitt 2 biler per fly, SAS sier at DY bruker 1 bil per fly), så hvem vet hva som er det korrekte.

Hvis det er slik som SAS sier at DY er årsaken til forsinkelsene deres så er det forståelig at de er litt misfornøyde, men jeg antar at kun en rullebane i bruk også forklarer noe av dette.

Uansett, om nax bruker da 2-3 ganger så lang tid som sas er det jo veldig forståelig at de er frustrerte

Jeg har opplevd i TOS at DY fikk beskjed om å fjerne seg fra deice-plattformen og takse tilbake til gate i kraftig snøvær. De klarte aldri få flyet rent med 1 bil før snøen la seg igjen, og skapte kø. Deretter fikk SAS og WF plass som begge stakk avgårde etter noen minutter.

Bruker DY fortsatt mann i kurv under deice?

Det där problemet inträffar aldrig på Arlanda. Där sker de-ice på gate. När det är klart blir det omedelbart push-back och direkt efter kommmer en slamsugarbil och duger up de-ice vätskan från plattan. Systemet funkar bra.

Problemet på GM er at det er strenge regler ang miljø pga et grunnvannsnivå som ligger svært høyt :) Derfor må det være designated areas som er spesialtilpassede for å samle opp avrenn.

Heisann!

Snakket faktisk med Knut Morten Johannesen i SAS på TRD tidlig i formiddag og han var svært lite fornøyd med de-icingen til Norwegian på Gardermoen ja!

Mente at Norwegian burde ha et eget felt med egen ventetid der, så de andre selskapene med bedre og mer utstyr kunne få gjort unna sitt uten å måtte vente på Norwegian som tydeligvis bruker mye lengre tid på jobben..

Ikke vet jeg, men noe er vel tydeligvis galt et sted..

Kim

Høres jo ut som en rimelig løsning. Er jo tullete hvis et selskap taper penger på at et annet har kjøpt for dårlige tjenester av underleverandør.

Var jo sånn i fjor også at SAS brukte minst 2 de ice maskiner, mens Norwegian stort sett opererte med 1.

Men man skulle tro at man i 2012 kunne bruke noe annet enn kjemikalier i denne omfang for å bli kvitt litt snø og is!
Finnes det ikke noe mer fancy på markedet?

Men man skulle tro at man i 2012 kunne bruke noe annet enn kjemikalier i denne omfang for å bli kvitt litt snø og is!
Finnes det ikke noe mer fancy på markedet?
De har prøvd med diverse løsninger, som et overbygg med infravrmere, men ingen av tingene ser ut til å ha fungert, så da blir det å holde seg til det gammle vellprøvde.

Det där problemet inträffar aldrig på Arlanda. Där sker de-ice på gate. När det är klart blir det omedelbart push-back och direkt efter kommmer en slamsugarbil och duger up de-ice vätskan från plattan. Systemet funkar bra.

Det händer ibland (ytterst sällan) när man startar på 19L/01R och måste de-ica på ramp M.

Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Observerte 1 de-ice bil fra Nordic Aero på hvert DY fly, mens SAS hadde 3 biler som sprøytet på 1 fly. Ser egentlig poenget til SAS at det da kan bli lengre kø en nødvendig inn til de-ice plattformen.

Hvis det er så galt som det påstås, så tipper jeg Norwegian er minst like irriterte som SAS på dette. For Norwegian er jo heller ikke interesserte i å bruke en halv time på de-icing. Og de er vel heller ikke interesserte i å la flyene sine stå på bakken når de skal være i lufta.

Observerte 1 de-ice bil fra Nordic Aero på hvert DY fly, mens SAS hadde 3 biler som sprøytet på 1 fly. Ser egentlig poenget til SAS at det da kan bli lengre kø en nødvendig inn til de-ice plattformen.

Skulle akurat til og si det, Røros/Aviator har en betydelig mindre de-ice park enn SGS.

Er det ikke Nordic Aero som de-icer DY da eller har det blitt en endring som jeg ikke har fått med meg?

Back