• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS i mars - passasjervekst 7,1%

LN-KGL

ScanFlyer Mile High Club
SAS traffic figures March 2014

· SAS carried 2.2 million scheduled passengers in March, up 7.1%.

· The scheduled traffic (RPK) increased by 3.3%.

· The scheduled capacity (ASK) was up by 8.4%.

· The scheduled load factor decreased by 3.4 p.u. to 69.5%.

· The yield and PASK were down 9.1% and 11.9% respectively in February and currency adjusted down 6.9% and 9.7%.

:
:

The growth in March 2014 was strongest in the Norwegian and the Swedish markets, with number of passengers increasing 13%. Intercontinental traffic was marginally down while capacity increased 2.9%. Traffic on European/Intrascandinavian routes increased 3.1% and capacity was up 7.4%. On domestic routes, traffic was up 9.5%.

SAS økte antall bevegelser på OSL med 18% og jeg regner med nesten tilsvarende økning på Arlanda. Årsaken til dette er påskeforskjellen fra i år til i fjor. Vanligvis har CPH en annen utvikling enn ARN og OSL når det gjelder påsker, og kommentarene til SAS bekrefter dette med + 13% i Norge og Sverige og +9,5% for totalt innelands.

Litt tall som dere ikke finner i månedsrapportene:
SAS siste 12 måneder 25,555 millioner passasjerer - en økning på 1,4% fra et år siden (+356 000 passajerer). Kabinfaktoren fortsetter å synke og er på 12 måneders basis 72,7%, en nedgang på 2,3 prosentpoeng fra et år siden. Den gjennomsnittige 12 måneders leg-lengde har vært utforandret de siste 8 måneder på 1133 km.

Igjen må jeg gjøre dere oppmerksom på at påsken ikke var i mars i år, og vi vil nok se negative tall i april slik at veksten totalt over de to måneder vil ligge rundt det normale (0-1% vekst).

http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/25/09/8D/wkr0006.pdf
 
Her er pressemeldingen:

Fler passagerare för SAS

2,2 miljoner kunder reste med SAS under mars 2014, en ökning med 7,1% jämfört med föregående år. På de viktiga marknaderna till, från och inom Norge och Sverige var passagerarväxten än starkare med över 13%.

Trots att konkurrensen fortsätter att intensifieras, ökade SAS återigen antalet passagerare under mars månad. Framför allt var tillväxten god till, från och inom de svenska och norska marknaderna där antalet reguljärpassagerare ökade med över 13%. Totalt ökade SAS den reguljära kapaciteten under månaden med 8,4%. Kabinfaktor sjönk med 3,4 procentenheter till 69,5%.

- Det är glädjande att vi växer på de viktiga norska och svenska marknaderna. I en marknad präglad av kraftig konkurrens, måste vi fortsätta ett ge våra kunder alla anledningar att välja SAS. Ett betydligt förbättrat EuroBonus-program är en sådan anledning. Vår förstärkning av trafiken till USA, med bland annat fler avgångar Stockholm-Chicago och Stockholm-New York, och introduktionen av Stavanger-Houston senare i år, är ytterligare ett exempel, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

Valutajusterade yielden var under februari 6,9% lägre än föregående år (rapporteras med en månads fördröjning) och PASK* var 9,7% lägre, svagt som förväntat. Under mars 2014 förväntas förändringen av yield och PASK också att bli negativ.
 
Back
Top