SAS: Høy kabinfaktor i juni, men forventet lavere yield

Dash

ScanFlyer Gold
SAS: Høy kabinfaktor i juni, men forventet lavere yield

En halv million flere reiste med SAS første halvår 2012
6 jul, 2012 11:01 CET

Til tross for hard konkurranse har SAS konsernet en fortsatt positiv trafikkvekst med en økning på 5,8 % i juni. Antall passasjerer økte med 3,6 % og steg til 2,6 millioner. Siden årsskiftet har SAS transportert over en halv million flere passasjerer enn tilsvarende periode i fjor.

Trafikken fortsatte å øke sterkt i juni, først og fremst på de internasjonale rutene der trafikken økte med 11,1 %. På de asiatiske rutene økte trafikken med over 30 %, sammenlignet med 2011. Dette er delvis grunnet den nye ruten til Shanghai som ble åpnet i mars. SAS har også i disse dager annonsert åpningen av en ny rute til San Francisco fra april 2013. SAS kommer til å håndtere den nye produksjonen med eksisterende ressurser gjennom å sesongtilpasse langruteprogrammet.

Den totale kabinfaktoren sank noe fra et høyt nivå, først og fremst på grunn av effekter fra streiken i Norge blant sikkerhetspersonalet på norske flyplasser.

- Det er beklagelig at streiken bland sikkerhetspersonalet i Norge rammer våre kunder, men jeg noterer at vi til tross for hadde gleden av å ønske 92 000 flere passasjerer om bord i juni måned. Det er også gledelig at vårt trafikkprogram med mange nye destinasjoner har fått gjennomslag i markedet, sier Rickard Gustafson, konsernsjef i SAS.

Enhetsinntekten, RASK var 2,6 % høyere i mai (rapporteres med en måneds forsinkelse), samtidig som yielden sank med 2,5 %, delvis påvirket av Shanghai-destinasjonen. I juni forventes forandringen av yielden og RASK til å bli svakt negativ.

For ytterligere informasjon kontakt:

Sture Stølen, VP Head of SAS Group Investor Relations +46 8 797 1451

SAS-konsernets trafikktall publiseres kl. 11.00 den femte arbeidsdag påfølgende måned. Måling av inntekter (RASK og yield) publiseres samtidig, men med én måneds forsinkelse. For ytterligere opplysninger og definisjoner av SAS konsernets trafikkutvikling, besøk www.sasgroup.net.

SAS er Skandinavias ledende flyselskap med daglige avganger til destinasjoner i Europa, USA og Asia. SAS er med i Star Alliance™ og kan sammen med 27 partnere tilby over 1100 reisemål verden over i 185 land. Se også www.sas.no.

http://www.cisionwire.no/sas/r/en-halv-million-flere-reiste-med-sas-forste-halvar-2012,c9281548

En kabinfaktor på over 80 % høres jo helt villt ut, med tanke på at Norwegian kun har en kabinfaktor på 77 % i juni. Det må jo være bra i disse streiketider.
 
Last edited:
http://www.cisionwire.no/sas/r/en-halv-million-flere-reiste-med-sas-forste-halvar-2012,c9281548

En kabinfaktor på over 80 % høres jo helt villt ut, med tanke på at Norwegian kun har en kabinfaktor på 77 % i juni. Det må jo være bra i disse streiketider.

Hjelper jo lite om kabinfaktor hadde vært 100%, om yield er lav. Nå har vel SK satt opp prisen litt, så får vi se utpå høsten om det bedrer Yielden.
Bemerker at SFO rute skal betjenes med eksisterende materiell, så da er det nok en rute som ryker....
 
Re: SAS: Høy kabinfaktor i juni, men forventet lavere Yield

Det er jo slett ikke verst med 80% kabinfaktor, og enhetsinntekten (RASK'en) er jo på bedringens vei etter mange måneder med negativ utvikling (den forventes riktignok ned i juni igjen, men det er kanskje vanlig?). RASK er positiv pga at den høye kabinfaktoren oppveier redusert yield.
 
Last edited:
Re: SAS: Høy kabinfaktor i juni, men forventet lavere Yield

Etter at Norwegian rapporterte om kraftig fall i kabinfaktor til 77% pga streik hos tredjepart, så er dette sterkt.

Egentlig så skjønner jeg godt at mange velger SAS når det er fare for at ikke alt går på skinner, basert på egen erfaring med begge.
 
Re: SAS: Høy kabinfaktor i juni, men forventet lavere Yield

Det er jo slett ikke verst med 80% kabinfaktor, og enhetsinntekten (RASK'en) er jo på bedringens vei etter mange måneder med negativ utvikling (den forventes riktignok ned i juni igjen, men det er kanskje vanlig?). RASK er positiv pga at den høye kabinfaktoren oppveier redusert yield.

Med den kabinfaktoren selger SAS billettene sine for billig:old
 
Re: SAS: Høy kabinfaktor i juni, men forventet lavere Yield

Hvorfor holdes Blue1 utenfor?
 
Re: SAS: Høy kabinfaktor i juni, men forventet lavere Yield

Dette er gode tall - streiken tatt i betraktning. Synd at Blue1 ikke nevnes med et ord - hadde vært interessant å vite hvordan den nye strategien deres går.

Her er hele rapporten: http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/1A/6A/D6/wkr0006.pdf

www.dn.no velger en negativ vinkling og overskrift. Økning i RASK nevnes ikke med et ord, og økning i både trafikk og antall passasjerer tillegges liten interesse.

http://www.dn.no/forsiden/article2430593.ece

Negative juni-tall for SAS
Mens trafikkveksten fortsatte å være sterk på de fleste ruter i juni, ble volumene og kabinfaktoren imidlertid negativt påvirket av en streik i Norge.

Den såkalte yielden, som måler inntjening per passasjerkilometer, sank med 2,5 prosent i mai. Og den ventes å bli «lettere negativ» i juni, ifølge SAS. Yielden regnes alltid ut en måned etter de øvrige tallene.
 
Re: SAS: Høy kabinfaktor i juni, men forventet lavere yield

Bra tall, spesielt loadfactor!

Vil anta at DY som selskap har litt større konsentrasjon av trafikken sin i Norge, og dermed ble rammet hardere av streiken enn SAS som er litt mer diversifisert?

Lurer også på om SAS har et høyere antall kunder som må reise uansett streik enn de mer fritidsreisende kundene til DY. I tillegg til at sas har bedre service ved streik.

Ellers selger sas seg for billig, men det er nok bevisst. Bedre det enn at konkurrentene får flere kunder.
 
Re: SAS: Høy kabinfaktor i juni, men forventet lavere yield

Som vanlig kommer jeg med malurten. Mange merkelige konklusjoner i dag, for å ta den siste først:

1. Det har vært en nedgang i kabinfaktor fra juni i fjor til i år fra 81,2% til 80,9% for SAS (som nå også innbefatter også Blue1).

2. Nedgangen i årslig passasjervekst fortsetter for fjerde måned på rad og er nå 841 000 mot 1 605 000 passasjerer ved utgangen av mars. Sammenliget med konkurrenten er veksten hos Norwegian over 3,2 ganger høyere nå (for et år siden var denne faktoren bare 1,3 - 2 491 633 mot 1 887 000 passasjerer).

3. Hvis vi ser på gjennomsnittlig utflydd distanse pr. flytur så har den øket med rundt 3,6% hvis en ser på tiden fra Shanghai startet opp og til nå sammenlignet med samme tid i fjor. Siden utflydd distanse er proporsjonal med RPK, er et godt estimat at opp mot 3,6 prosentpoeng av økningen i RPK kan sies kommer fra denne ene nye ruten. Dermed er trafikkøkningen i realiteten hvis IC holdes utenfor en økning som er mindre enn passasjerøkningen og enkelt kan forklare nedgangen i kabinfaktor. Hvor dette skjedde forklares i månedrapporten "In total domestic traffic grew 2.6% in June but the load factor was down 3.3 p.u."
 
Lurer også på om SAS har et høyere antall kunder som må reise uansett streik enn de mer fritidsreisende kundene til DY.

Motsatt. Ved streik og andre ting som forkludrer jobbreiser så utsetter og avlyser man mest mulig. Så det tydelig på jobben hos meg hvor vi nærmest halverte reisingen under streiken
 
Re: SAS: Høy kabinfaktor i juni, men forventet lavere yield

Motsatt. Ved streik og andre ting som forkludrer jobbreiser så utsetter og avlyser man mest mulig. Så det tydelig på jobben hos meg hvor vi nærmest halverte reisingen under streiken

Ja, det sitter nok mye lenger inne for folk å avlyse ferien enn et møte. Så det tydelig på OSL, terminalen var fullpakket av turister.
 
Re: SAS: Høy kabinfaktor i juni, men forventet lavere yield

Som vanlig kommer jeg med malurten. Mange merkelige konklusjoner i dag, for å ta den siste først:

1. Det har vært en nedgang i kabinfaktor fra juni i fjor til i år fra 81,2% til 80,9% for SAS (som nå også innbefatter også Blue1).

2. Nedgangen i årslig passasjervekst fortsetter for fjerde måned på rad og er nå 841 000 mot 1 605 000 passasjerer ved utgangen av mars. Sammenliget med konkurrenten er veksten hos Norwegian over 3,2 ganger høyere nå (for et år siden var denne faktoren bare 1,3 - 2 491 633 mot 1 887 000 passasjerer).

3. Hvis vi ser på gjennomsnittlig utflydd distanse pr. flytur så har den øket med rundt 3,6% hvis en ser på tiden fra Shanghai startet opp og til nå sammenlignet med samme tid i fjor. Siden utflydd distanse er proporsjonal med RPK, er et godt estimat at opp mot 3,6 prosentpoeng av økningen i RPK kan sies kommer fra denne ene nye ruten. Dermed er trafikkøkningen i realiteten hvis IC holdes utenfor en økning som er mindre enn passasjerøkningen og enkelt kan forklare nedgangen i kabinfaktor. Hvor dette skjedde forklares i månedrapporten "In total domestic traffic grew 2.6% in June but the load factor was down 3.3 p.u."

Det hva man lett kan overse er denne:

SK har ikke bare ökt sine RASK, men ogsa sine ASK, som i konsekvens betyr lavere load-factors. Ökning i ASK skjer via nye lange ruter + utbytting av gamle fly med mindre kapasitaet mot nyere - delvis brukte - fly med större kapasitaet.

Det hva teller under streken om man har klart a tjene penger pa dette. Derfor ma CASK med i bildet. Har denne synked tilstrekklig nok, sa har SK kanskje tjent noe eller i minst tapt mindre enn för.

A betrakte loadfactor og RASK isolert sett gir ingen vinst, siden man ikke ser kostnader. Det hva teller er resultat til slutt. Tap eller gevinst. Og erfaringen viser jo mere sprakbruken blomstrer, jo darligere er egentlig de respektive resultater. Da blir det bare viset til rekordhoy kabinfaktor, eller andre ting som kan anses positiv, fordi man vil skjule at man har tapt nok en gang en betydelig summ.

Sa - eneste man kan gjöre er a vente spent pa kvartals-resultat. Da far vi vite om SAS har tjent eller tapt penger...
 
Re: SAS: Høy kabinfaktor i juni, men forventet lavere yield

Jeg lar de som kan bønnetellingen stå for den, men jeg ser mer på passasjerflyten. Men for oss passasjertellere så er det et par jukselapper plassert utenfor tallene som SAS levererer, og en av disse er statistikken på OSL. Den forteller følgende om juni:

SAS øket antall avganger med 10,1% fra i fjor til i år (fra 3416 flydde avganger i juni 2011 til 3764 i juni 2012). Hvis det hadde vært med samme størrelse materiell ville det også betydd tilsvarende økning i ASK, hvilket resultatet til SAS ikke antyder. Dermed kan vi vel konstatere at på OSL er mindre fly blitt benyttet i større grad enn for et år siden. Av det følger vel også høyre kostnader - am I right?

En annen god indikator er trafikktallene fra UK - og da spesielt de rutene som SAS er alene på. Disse preliminære tallene slippes ikke før mot slutten av neste uke, så jeg venter i spenning på dem :)
 
Re: SAS: Høy kabinfaktor i juni, men forventet lavere yield

Når SAS sammenlikner kabinfaktor fra i fjor til i år, inkluderer fjorårets tall også Blue1? Eller er det SAS i 2011 (uten Blue1) mot SAS/Blue1 i 2012?
 
Last edited:
Re: SAS: Høy kabinfaktor i juni, men forventet lavere yield

SAS sammenligner epler med epler, ikke epler med pærer. Dette har de gjort siden "sammenslåingen". Hvis du lurer på de separate kabinfaktorene i juni 2011 så var de henholdsvis SAS = 81,7% og Blue1 = 74,2% i følge min database.
 
Back
Top