SAS har codeshare, men vil ikke selge billettene?..

Edricson

ScanFlyer Blue
Dette er kanskje et dumt spørsmål egentlig, men jeg må bare spørre. Jeg har nettopp kjøpt billetter SVO-CPH-OSL-TOS i WIAS, og det hele går med SK-flightnummer. SVO-CPH drives av SU, det er altså codeshare some gjelder. Men man får ikke denne ruten hvis man prøver å kjøpe billettene fra Moskva til Tromsø på sas.no, der gjelder det bare å ta SAS sin retuflight fra SVO til CPH som går om ettermiddagen. Jeg hadde den samme opplevelsen for et par år siden da jeg kunne booke SVO-ARN-TOS (med SVO-ARN på SU) på telefon i SAS-byrået i Moskva, men ikke på sas.no.

Altså, hvorfor? Er det for å få kabinfaktor høyere på egne ruter?

Dette har SAS drevet med på de rutene der de har codeshare med LH også, men har vel nylig begynt å selge disse. Det går nok mest på at SAS kun vil selge billetter der de flyr selv.

Dette har SAS drevet med på de rutene der de har codeshare med LH også, men har vel nylig begynt å selge disse. Det går nok mest på at SAS kun vil selge billetter der de flyr selv.

SAS og Lufthansa har joint venture mellom Skandinavia og Tyskland, så det ville vært meningsløst om SAS ikke ville selge billetter på Lufthansa-ruter. Utfordringen har vært at Lufthansa ikke har villet selge enveisbilletter til og fra Skandinavia, mens SAS har villet det.

Back