SAS fly ude af service

sk931

ScanFlyer Rusty
SAS MD87 LNRMU går den 05.april sin sidste tur....gik som SK9101 til ARN..
--
Hvad er så skal ske med den ved jeg ikke, men den sættes vel til salg

Hilsen
Ole

Ja, det er synd at de forsvinner. Å fly en MD er bestandig en veldig hyggelig opplevelse.

Tror neppe det blir så mange salg for SAS. De fleste MD'ene som tas ut skal hugges for å gi komponeneter til å holde en flåte på 20 i luften noen år til. Men nå må museene komme på banen: Det er snart over 40 års skandinavisk flyhistorie som går mot solnedgangen ettersom DC-9/MD-80 ble introdusert for det skandinaviske publikum i 1967-68.

Rart med det, MD-utfasingen har vi sett komme i flere år allerede - men når SAS først begynner å fase dem ut så får man likevel følelsen av at det kommer brått på.

Hva innebærer denne sluttflåten på 20 fly, bare MD-82? Skal alle MD-87 ut, dette er vel de minst drivstoffeffektive?

Ifølge denne tråden skal alle (6) MD-87 være ute av SAS-flåten innen utgangen av oktober

LN-ROR (MD-82) skal vel også parkeres i disse dager?

Tror neppe det blir så mange salg for SAS. De fleste MD'ene som tas ut skal hugges for å gi komponeneter til å holde en flåte på 20 i luften noen år til. Men nå må museene komme på banen: Det er snart over 40 års skandinavisk flyhistorie som går mot solnedgangen ettersom DC-9/MD-80 ble introdusert for det skandinaviske publikum i 1967-68.

Jeg tar hintet , som nestleder i Stiftelsen Flyhistorisk Museum Sola skal jeg gjøre noen forpost fektninger her.

Hadde jo vært 'tøft' med en MD på museet i Stavanger :colgate:

Javisst en MD bør så absolutt taes vare på for ettertiden! Gjerne på museet på Sola, alt trenger ikke å havne i Oslo eller Bodø. Nå har vi jo her i landet greid å ta vare på både F-27, CV-440, Caravelle og F-28. En MD eller helst en DC-9-21 eller evnt. en -41 burde helt klart vært bevart på et museum. Det er fly som har betydd mye for samferdselen i hele landet.:up:

Har någon data på följande flyg:

LN-ROR
OY-KGY
OY-KGZ
OY-KHR

LN-BRR

Alla verkar vara på väg ut!

Har någon data på följande flyg:

LN-ROR
OY-KGY
OY-KGZ
OY-KHR

LN-BRR

Alla verkar vara på väg ut!

LN-ROR fløy t.o.m igår 6/4 siste rute da var SK634 FRA-CPH, har ingen planlagte flyvninger i dag.
OY-KGY er leid ut til Spanair.
OY-KGZ er ute å flyr noen turer i dag inkl. en tur til HEL SK708/709.
OY-KHR hadde siste tur 31/3 SK638 FRA-ARN
LN-BRR dro til SNN 15/3 som SK9125.

Jeg syns ikke det er noen behagelig opplevelse å fly MD, så jeg er glad dem blir borte. det står en uten motorer på osl har jeg sett. OY-Something

OY-KGZ fløy jeg første gang på en rundflyging fra CPH 23.august 1986.
Det var min første SK MD-flight.
Siden har det blitt mange flyginger med denne og andre MD'er opp gjennom årene.
Mener at -KGZ var den første SAS fikk i 1986.

Den kom i oktober 1985 - ikke 1986 - og var kanskje den første, ja? LN-ROR, som gikk ut i går, ble levert i desember 1985.

Nei, Hagbard Viking var nr. 2 Det var OY-KGT som var først.

Back