SAS fly i nesten ulykke på ARN
http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article747697.ece
Et SAS-fly med 83 personer om bord var nær med å dundre inn i to bremseklosser mens det var i ferd med å ta av på Arlanda flyplass
– Det ligger noe i rullebanen, skal de to pilotene ha skreket til kontrolltårnet da de i 150 kilometer i timen kjørte mot to bremseklosser i rullebanen uten sjanse til å stanse.
Hendelsen beskrives som den mest alvorlige på Arlanda på flere år og skal ha funnet sted 12. mars. Saken etterforskes ifølge Expressen nå av svenske luftfartsmyndigheter.
– Pilotene oppdaget det for sent og ble tvunget til å fortsette, sier Anders Ledin i det svenske luftfartsverket.
SAS-flyet klarte å lette, og katastrofen ble dermed avverget. Hadde flyet truffet de 15 centimeter høye klossene, hadde flyet mest sannsynlig punktert. Det var det som skjedde da et Concorde-fly krasjet i Paris og 113 personer døde i 2000.
SAS legger vekt på sikkerheten på flyplassen er Arlanda-ledelsens ansvar.
– Dette er naturligvis helt uakseptabelt og noe som må etterforskes ordentlig, sier Andris Zvejnieks, kommunikasjonsdirektør i SAS Sverige. (©NTB)
*Hvordan kan ett fly egentlig miste 2 bremseklosser? Trodde de satt fast? Og vil ikke ett fly med ett sett mindre bremseklosser bruke lang tid på å stoppe under landing?
http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article747697.ece
Et SAS-fly med 83 personer om bord var nær med å dundre inn i to bremseklosser mens det var i ferd med å ta av på Arlanda flyplass
– Det ligger noe i rullebanen, skal de to pilotene ha skreket til kontrolltårnet da de i 150 kilometer i timen kjørte mot to bremseklosser i rullebanen uten sjanse til å stanse.
Hendelsen beskrives som den mest alvorlige på Arlanda på flere år og skal ha funnet sted 12. mars. Saken etterforskes ifølge Expressen nå av svenske luftfartsmyndigheter.
– Pilotene oppdaget det for sent og ble tvunget til å fortsette, sier Anders Ledin i det svenske luftfartsverket.
SAS-flyet klarte å lette, og katastrofen ble dermed avverget. Hadde flyet truffet de 15 centimeter høye klossene, hadde flyet mest sannsynlig punktert. Det var det som skjedde da et Concorde-fly krasjet i Paris og 113 personer døde i 2000.
SAS legger vekt på sikkerheten på flyplassen er Arlanda-ledelsens ansvar.
– Dette er naturligvis helt uakseptabelt og noe som må etterforskes ordentlig, sier Andris Zvejnieks, kommunikasjonsdirektør i SAS Sverige. (©NTB)
*Hvordan kan ett fly egentlig miste 2 bremseklosser? Trodde de satt fast? Og vil ikke ett fly med ett sett mindre bremseklosser bruke lang tid på å stoppe under landing?