• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS fly 18 cm fra bakken

  • Thread starter Thread starter DY
  • Start date Start date

DY

ScanFlyer Dusty
Den fullastede SAS-maskinen på vei mot København var fattige 18 centimeter fra å slå halen i bakken under avgang fra Gardermoen.

KRISTIANSAND (Dagbladet): Årsaken til nestenulykken var at Airbus-flyet var mye tyngre enn flygerne hadde lagt inn i dataanlegget.

Havarikommisjonen kritiserer SAS fordi selskapet ikke hadde gode nok rutiner for å fange opp feilen. Flygerne plottet inn at flyet bare veide 60 tonn, mens den riktige vekta var hele 76,4 tonn. Det førte til at flygerne dro i stikka da farten var ca. 60 km/t lavere enn den skulle vært ved en korrekt avgang.

Ferske flygere

Mer her:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/11/26/415739.html
 
Replying to Topic 'SAS fly 18 cm fra bakken'

Hvordan vet de at det var akkurat 18 cm? Er det en sensor/"ekkolodd" under halen på flyet, eller sitter det en liten gnom med målebånd der? :spin:
 
Replying to Topic 'SAS fly 18 cm fra bakken'

Originally posted by Isbamse


Hvordan vet de at det var akkurat 18 cm? Er det en sensor/"ekkolodd" under halen på flyet, eller sitter det en liten gnom med målebånd der? :spin:

SAS-flyene er spesialutystyrt med en liten fransktalende gnom. Jeg har sett det selv, og på omvisning hos Airbus i Toulouse så gjorde de et stort nummer ut av nettopp denne (på alle måter) lille detaljen.... Sertifiseringen av disse gnomene er faktisk en nokså lang prosess..

:D

jy
 
Replying to Topic 'SAS fly 18 cm fra bakken'

Rart de ikke skrev 10 cm, eller 8, eller aller helst 1 CM FRA KATASTROFEN!!! i feite typer over hele forsiden...., det må vel juornalistisk sett være ganske leit at det ikke ble noen blodsutgytelser ved 18 cm klaring :sarc

Og hvis det en vakker dag tilfeldigvis bare skulle være en klaring på f.eks. 1.10 meter, moooot norrmalt 1.22 (ref. Dagbladet), så har vi altså en hendelse?

Og som toppen av kransekaka, skjedde denne "nær-døden-opplevelsen" for OVER et helt år siden......., du store verden:spin:
 
Replying to Topic 'SAS fly 18 cm fra bakken'

Synes faktisk dette ikke er særlig overdramitisert av VG. Faktisk er de helt nøyaktige når de skriver 18 cm. At flyet veide 16,5 tonn mer enn dem trodde syne sjeg er mest skremmende. Enkelte ganger virker det nesten som man veier flyet på grammet når man f.eks nekter en siste passasjer å bli med en avgang pga vekt....når man faktisk kan tillate seg å ta av med 16,5 tonn mer last enn hva man trodde. Vet at man har max-vekter å forholde seg til....og det er ikke det jeg tenker på.
 
Replying to Topic 'SAS fly 18 cm fra bakken'

feil vekt er IKKE bra! Feillasting kan være svært farlig. Å slå halen nedi er derimot ikke så dramatisk. Tailscrape skjer "hele tiden" - 777-300 har bl.a. et lite "hjul" der bak som skal ta av støtet om det skjer.
 
Replying to Topic 'SAS fly 18 cm fra bakken'

Skjønner hva du skriver, det er ikke det, men flyet kom seg i lufta og flygerene har sikkert fått seg en aldri så liten intern lærepenge, og et par rutiner ble nok også gjennomgått og repetert skal du se. Pax'en merket sikkert ikke den helt store forskjellen. Hadde de derimot skrapt ræva nedi, ikke kommet seg av og havnet på E6 eller noen steder der omkring, kunne man jo selvsagt ha begynt å skrive noen ord i blekkene rundt omkring.
Om det er VG, Dagbladet, Dagsavisen, DN, BT, Adresseavisen, NRK, eller hvilket som helst annet medium, er uinteressant i sammenhengen. Like blodtørstige er de hele gjengen...
 
Replying to Topic 'SAS fly 18 cm fra bakken'

En hastig genomläsning av tidningsartikeln och utan att veta mer exakt vad som hänt så ser det ju ut att vara stora likheter med 767:an i CPH för ett par år sedan, d.v.s. ingen fellastning utan fel vikt i computern.
 
Replying to Topic 'SAS fly 18 cm fra bakken'

Originally posted by CK


feil vekt er IKKE bra! Feillasting kan være svært farlig. Å slå halen nedi er derimot ikke så dramatisk. Tailscrape skjer "hele tiden" - 777-300 har bl.a. et lite "hjul" der bak som skal ta av støtet om det skjer.
Concorde også-
 
Replying to Topic 'SAS fly 18 cm fra bakken'

Originally posted by LN-SSL


Rart de ikke skrev 10 cm, eller 8, eller aller helst 1 CM FRA KATASTROFEN!!!

Du har ikke vurdert muligheten av at de skrev 18 cm fordi de faktisk VAR 18 cm?
 
Replying to Topic 'SAS fly 18 cm fra bakken'

Originally posted by Concorde


Originally posted by CK


feil vekt er IKKE bra! Feillasting kan være svært farlig. Å slå halen nedi er derimot ikke så dramatisk. Tailscrape skjer "hele tiden" - 777-300 har bl.a. et lite "hjul" der bak som skal ta av støtet om det skjer.
Concorde også-

Her:
G-BOAC5.jpg


Og litt lenger i fra:
G-BOAC4.jpg
 
Replying to Topic 'SAS fly 18 cm fra bakken'

Originally posted by LCH


Originally posted by LN-SSL


Rart de ikke skrev 10 cm, eller 8, eller aller helst 1 CM FRA KATASTROFEN!!!

Du har ikke vurdert muligheten av at de skrev 18 cm fordi de faktisk VAR 18 cm?

Mitt poeng også....først er det ille om VG ikek er nøyaktig no....så er de plutselig alt for nøyaktig. Blir visst aldri bra nok i noen øyner.
 
Replying to Topic 'SAS fly 18 cm fra bakken'

Noen lar det åpenbart gå sport i det å forsøke å "ta" avisene. Er det ikke det ene som er feil, så er det det andre. Ofte ender det med pinlige magaplask, - som nå!:spin:
 
Replying to Topic 'SAS fly 18 cm fra bakken'

Det skyldes nok at SAS-fansen ligger nede for telling om dagen, etter at VG har pepet ut SAS i det siste :D

Men det er ikke bare VG som tar SAS i nakkeskinnet, la meg minne om at når det gjelder det norske folks kåring av landets mest upopulære bedrift så har SAS tronet på toppen i en årrekke sammen med Telenor. SAS-fansen burde heller svare på hva som er årsaken til dette, jeg har ventet lenge på et godt svar derfra...

Mvh
HB
 
Replying to Topic 'SAS fly 18 cm fra bakken'

Originally posted by Airwolf


Det skyldes nok at SAS-fansen ligger nede for telling om dagen, etter at VG har pepet ut SAS i det siste :D

Men det er ikke bare VG som tar SAS i nakkeskinnet, la meg minne om at når det gjelder det norske folks kåring av landets mest upopulære bedrift så har SAS tronet på toppen i en årrekke sammen med Telenor. SAS-fansen burde heller svare på hva som er årsaken til dette, jeg har ventet lenge på et godt svar derfra...

Mvh
HB

Opplagt. Det skyldes bl.a. VGs holdning til SAS. Folk tar alt i avisene for god fisk.
 
Replying to Topic 'SAS fly 18 cm fra bakken'

VG må ikke få skylda for alt... Feil/gal vekt kan få katastrofale følger...
 
Replying to Topic 'SAS fly 18 cm fra bakken'

Originally posted by EB


VG må ikke få skylda for alt... Feil/gal vekt kan få katastrofale følger...

Nei, men nå snakket jeg på et generelt grunnlag.
Denne episoden isolert sett, er selvfølgeligt ikke bra av SAS.
 
Replying to Topic 'SAS fly 18 cm fra bakken'

M.h.t VG blir det nesten litt vanskelig. De roper ulv ulv litt for ofte. Så når det er på sin plass med kritikk så hopper man kanskje over reportasjen?

Media er jo faktisk det eneste i verden man ikke skal kritisere...da er andre aviser, radio/tv ute å forsvarer det som ellers kanskje er en konkurrent. Ingen motsier en journalist...(...og de er i allefall ikke særlig villig til å gå i seg selv!!)
 
Back
Top