BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
SAS fikk avslag på One-Stop Security
SAS fikk avslag på One-Stop Security
http://www.hangar.no/?p=1059
SAS fikk avslag på One-Stop Security
http://www.hangar.no/?p=1059
Er vel neppe første eller siste gode ide som stanser på et skrivebord i byrakratiet......
Det er ikke byrakratiet som stanser planene, det er först og fremst bagasje-situasjonen ved OSL. Dersom man vil forandre dette, sa ma en annen bagasje-handling ved retur til OSL pa plass.
Ja, det er EØS-avtalen som setter skranker for planene. Dette er ikke opp til OSL/Tollvesenet hvorvidt tiltaket skal innføres.Det vises til at dette ikke er en del av EØS-avtalen som styrer en del av vårt forhold til andre europeiske land. Om dette stemmer så antar jeg at Norge ikke kan, unilateralt, innføre en ordning som gjør at passasjerer kan fly via Norge til andre EU land uten ekstra sikkerhetssjekk. Det vil sannsynligvis ikke EU like så godt.
Det vises til at dette ikke er en del av EØS-avtalen som styrer en del av vårt forhold til andre europeiske land. Om dette stemmer så antar jeg at Norge ikke kan, unilateralt, innføre en ordning som gjør at passasjerer kan fly via Norge til andre EU land uten ekstra sikkerhetssjekk. Det vil sannsynligvis ikke EU like så godt.
Altså jeg kan ikke fly EWR-OSL-CDG uten ny sikkerhetskontroll i Oslo - men jeg kan fly SEA-CDG-OSL uten ny sikkerhetskontroll i Paris.
Det blir gjerne slik når fokuset er på å lete etter paragrafer som sier et IKKE er mulig, fremfor å prøve å gjøre noe for at dette faktisk kan la seg gjøre.
Pussig påstandDe paragrafene gjelder jo uansett om man leter eller ikke
![]()
Altså jeg kan ikke fly EWR-OSL-CDG uten ny sikkerhetskontroll i Oslo - men jeg kan fly SEA-CDG-OSL uten ny sikkerhetskontroll i Paris.
One Stop Security har uansett lite å si på OSL, all den tid terminalen er designet på den måten at ankommende passasjerer havner i samme område uavhengig av hvilket land de kom fra. Alle som ankommer fra utlandet må derfor gjennom en ny sikkerhetskontroll når de skal bytte fly.
Gate 39-46 er vel "rene" gater der du slipper security ved transfer innen Schengen? Dog, for non-Schengen er det security uansett, og ikke mulig å sile ut USA-flighter f.eks.
One Stop Security har uansett lite å si på OSL, all den tid terminalen er designet på den måten at ankommende passasjerer havner i samme område uavhengig av hvilket land de kom fra. Alle som ankommer fra utlandet må derfor gjennom en ny sikkerhetskontroll når de skal bytte fly.
Det er noen gater på internasjonal side som er designet slik at man kan ta internasjonal transfer uten å gå igjennom security på OSL. Er vel snakk om noen oddetallsgater. Kommer man fra innland er det bare en trapp ned til avgang innland og der kan man gå igjennom til avgang utland.
Hvordan skilles "rene" og "urene" passasjerer i praksiss? Hver gang jeg har ankommet OSL har jeg blitt sluset inn i den samme gangen, uavhengig om jeg kommer fra Schengen eller ikke.
Gate 39-46 er vel "rene" gater der du slipper security ved transfer innen Schengen? Dog, for non-Schengen er det security uansett, og ikke mulig å sile ut USA-flighter f.eks.
Hvordan skilles "rene" og "urene" passasjerer i praksiss? Hver gang jeg har ankommet OSL har jeg blitt sluset inn i den samme gangen, uavhengig om jeg kommer fra Schengen eller ikke.
Dette var jeg ikke klar over. Virker uansett som en svakhet ved designet at noen gater er "rene" og andre er "urene". Vil dette bli rettet på når T2 åpner?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.