SAS - Drage- sort nese

safir

ScanFlyer Blue
Alle (?) Sas drage har sort nese, men ikke retromodellene som er kommet i det siste, ( de to jeg har). Er det en forglemmelse ?

Ved aa gaa gjennom de eldste bildene av SAS DC-9 paa A.net, kan det se ut som at de opprinnelig ble malt blaa og endret til sort etterrhvert ....

For de som vil sammenligne her er tre tegninger - de to første tegnet jeg før den kom og den siste viser sånn noenlunde hvordan den ble

A319_SAS_retro_1956.jpg

Midten av 1950-tallet look

A319_SAS_retro_viking.jpg

Sent 1960-talls look

A319_SAS_ChristianWaldemar.jpg

Og symbiosen mellom disse ble slik Valdemar er i dag

A319 retro är ju i ett färgschema som fanns på DC-6 och liknande. Då var nosen inte svart.
Nei, A319 OY-KGO er som LN-KGL skriver en hybrid.
DC-6 som du skriver om hadde på slutten av slitt liv de fargene som er malt i LN-KGL sitt første forslag. Dette var fargene SAS valgte i 1957. Den andre valgte de i 1966. Symbisoen valgte de i 2006. Men det er rett at de ikke hadde svart nese på ´50-tallet.

Svart nese var fra 1966 til 1983/85 da de siste var malt om.

Ved aa gaa gjennom de eldste bildene av SAS DC-9 paa A.net, kan det se ut som at de opprinnelig ble malt blaa og endret til sort etterrhvert ....

Jeg synes ikke det ser ut som om noen har blå radom, den ser svart ut på de eldste bildene...

Men det er rett at de ikke hadde svart nese på ´50-tallet.
Svart nese var fra 1966 til 1983/85 da de siste var malt om.

Det stemmer ikke helt det du skriver der. DC-7C, DC-8-33, Convair Coronado og SE-210 Caravelle flyene hadde svart nese (radom) lenge før 1966-fargene kom på. De innleide Coronadoene ble jo levert tilbake til Swissair 1/2-1966 og fikk jo aldri de nye fargene.

Legger ved et bildet av OY-KBO A319 tatt 13.03.08 i CPH
Ikke helt det beste spotterværet, men men det får gå.

hurvert

Attachments

• OY-KBO.jpg
    OY-KBO.jpg
    26.9 KB · Views: 106
Back