SAS DC-9 historie

oy-viv

ScanFlyer Silver
Kanskje de skulle tilbudt å kjøpe tur-retur istedet for enveis? ;)

Hahaha! Andreas, det er godt at se, at din humoristiske sans ikke er
gået på pension!
Forresten: I 1970’erne fløj jeg ofte med den “ lille 9’er” mellem CPH og
BLL. Hvis man kan elske et fly, så elskede jeg DC9-21:) !

Re: DC-9-21 lyfter med 80 personer ombord, landar med 3!

Jeg har fløyet med DC9-21, men akk dessverre var jeg bare 1-2 år den gangen og husker ikke noe som helst av det. Litt kjedelig å ikke ha fått den med seg. Ellers har jeg mange turer med slektningene hos SAS (DC-9-41, MD80 variantente samt MD90)

SAS opererte jo også DC-9-51 i en periode (ikke bare innleie fra Inex Adria), så den må man jo også ha i loggboka. Min siste tur med DC-9-21 var CPH-FBU i april 1991. OY-KID hvis jeg ikke husker feil.

SAS opererte jo også DC-9-51 i en periode (ikke bare innleie fra Inex Adria), så den må man jo også ha i loggboka. Min siste tur med DC-9-21 var CPH-FBU i april 1991. OY-KID hvis jeg ikke husker feil.

-51 innleien var i to perioder. Første gang var det to maskiner fra Jugoslaviske Inex Adria, YU-AJU/T fra oktober 1984 til mai 1985. Disse fløy på jugoslavisk registrering, men ble malt i drageskjemaet.
Neste periode var det tre maskiner fra Swissair, de kom litt spredt mellom april 1987 og mars 1988. Den siste var ute av flåten igjen i oktober 1990. Disse ble omregistrert til OY-CTA/B/D og malt i Landor-fargene.

SAS har også fløjet DC9-32 en overgang! De blev leaset af Swissair
henimod slutningen af 1960’erne. Det var mens SAS ventede på levering
af 9-41, hvis jeg husker rigtigt.
Da jeg blev ansat i stationen hos SK på CPH, var de ude af SAS’ flåde.

Ikke glem de to frakterne, som var -33F. Begge disse er faktisk fortsatt flyvedyktige, selv om den ene er trukket fra tjeneste (står i Fairbanks og sturer). Den andre flyr bildeler rundt i Mexico og USA.

SAS har også fløjet DC9-32 en overgang! De blev leaset af Swissair
henimod slutningen af 1960’erne. Det var mens SAS ventede på levering
af 9-41, hvis jeg husker rigtigt.
Da jeg blev ansat i stationen hos SK på CPH, var de ude af SAS’ flåde.

Du husker riktig. SAS’ første DC-9 var en Swissair -32 serie og ble leid/leaset av SAS fra 13. september 1967 til mai 1968. SAS leide fem DC-9-32 fra Swissair høsten 67 til sommeren 68 da SAS’ egne -41 serier begynte å komme.

Ikke glem de to frakterne, som var -33F. Begge disse er faktisk fortsatt flyvedyktige, selv om den ene er trukket fra tjeneste (står i Fairbanks og sturer). Den andre flyr bildeler rundt i Mexico og USA.

og den i Fairbanks står hos noen venner av Flyprat :) Everts - her ute på Bainbridge ble det presentert noen tanker om hva som kan skje (tm) i forrige måned - det er her ting skjer ;)

-51 innleien var i to perioder. Første gang var det to maskiner fra Jugoslaviske Inex Adria, YU-AJU/T fra oktober 1984 til mai 1985. Disse fløy på jugoslavisk registrering, men ble malt i drageskjemaet.
Neste periode var det tre maskiner fra Swissair, de kom litt spredt mellom april 1987 og mars 1988. Den siste var ute av flåten igjen i oktober 1990. Disse ble omregistrert til OY-CTA/B/D og malt i Landor-fargene.

Og noen av disse -51 endte opp hos Hawaiian - fløy Maui - Honolulu med SAS Euroclass vegg i front og SAS Safety OnBoard.

Var ikke en eller flere av de -51 involvert i Tailstrike på FBU etter at Pier C var på plass ?

Var ikke en eller flere av de -51 involvert i Tailstrike på FBU etter at Pier C var på plass ?

Jo, den fikk windshear rett etter threshold ved landing på 24 (SK705 var det vel?). Etter det kom det en advarsel om å være obs når vinden kom over enden av piren.
Det var samme dag som Oslo ble rammet av en solid oversvømmelse.

Back