SAS DC-7C i hvilke farger ??

rhusberg

ScanFlyer Silver
Hei,

Jeg sitter ute på riggen uten tilgang til arkivet mitt. Så jeg
trenger litt hjelp med hvilke fageskjemaer SAS sine DC-7C
har vært i. Ble noen malt opp i det siste drageskjemaet ? og
hvor mange hadde det første med bare metal kropp ??

Jeg trenger også ett nærbilde av skriften som var i bue over
passajerdøren.

På forhånd tusen takk for hjelpen !!

Hilsen Ruben
rhusberg@online.no
 
Hei,

Jeg sitter ute på riggen uten tilgang til arkivet mitt. Så jeg
trenger litt hjelp med hvilke fageskjemaer SAS sine DC-7C
har vært i. Ble noen malt opp i det siste drageskjemaet ? og
hvor mange hadde det første med bare metal kropp ??

Jeg trenger også ett nærbilde av skriften som var i bue over
passajerdøren.

På forhånd tusen takk for hjelpen !!

Hilsen Ruben
rhusberg@online.no

Hei Ruben
DC-7C er vel den eneste flytypen i klassiske SAS som kun har operert i ett skjema.

Ingen av de ble malt om i det siste drageskjemaet som ble innført i 1966, da de siste DC-7C forlot flåten i slutten av 1967, (på et tidspunkt der de ikke var helt ferdige med å male om de flyene som skulle males om).

Når det gjelder den blanke varianten, så har jeg kun sett bilde av to forskjellige, men jeg tror ikke de fløy slik operativt. Mener at de bildene som finnes er fra Douglas, og at de ble malt hvite før levering.
(men jeg er ikke mer enn 90 % sikker...)

SAS DC-7C.... det er så en skulle begynne å bygge fly igjen (sukk..)
 
Som Fellowship skriver, så fløy DC-7'ene til SAS kun i ett skjema. De blanke flyene ble malt med hvit top enten før eller like etter levering, men før de fløy i tjeneste.
Når det gjelder teksten over døren, så mener jeg å huske at det sto "First over the Pole, first around the globe (eller world).
Fikk noen turer med SAS DC-7. Blant annet Athen-Khartoum-Nairobi og retur.
 
By tying together the southern route and the Polar route, SAS had earned
the right to put "FIRST OVER THE POLE AND AROUND THE WORLD" over the door on its DC-7C´s.

Hentet fra denne siden.

Mvh,
 
Her er et godt bilde funnet på LINJEFLYG.SE sitt bildegalleri
1234272939_resized.jpg
 
Flott, og tusen takk for hjelpen alle 4 !!

Jeg mener å ha sett bilde av SAS DC-7C med frakt titler. Stemmer
dette, eller er det jeg som begynner å bli litt "rusten i toppen" ??

Hilsen Ruben
 
Hei, jeg kan i farta ikke huske å ha sett bilde av 7'eren med Cargo titler. Eneste forskjell er vel at det står "7F" på toppen av halen og ikke "7C" . SAS hadde jo to fly i fraktutgave, OY-KNE og SE-CCI. Det finnes bilder av begge maskinene på airliners.net og begge har de vanlige fargene. Det ser ut som det er litt forskjeller når det gjelder plugging av vinduer mellom disse to flyene.:)
 
Jeg mener å ha sett bilde av SAS DC-7C med frakt titler. Stemmer
dette, eller er det jeg som begynner å bli litt "rusten i toppen" ??
Hilsen Ruben

SAS hadde jo en DC-8-55F OY-KTC "Gorm Viking" som hadde teksten "SAS SKY-FREIGHTER" over cheatline, der det vanligvis stod "scandinavian airlines system". Den var bare i flåten fra 66-70. På DC-7F ser jeg på et bilde nå at denne teksten med litt mindre skrift (like stor som vikingnavnet) stod på den bakre cargodøra på venstre siden. Det står i allefall "freighter" da vingen skjuler litt. Denne teksten stod også på en noget mindre synlig sted, på innsiden av cargodøren. Der var det også en pelikanlogo av pelikanen Minnie som på den tiden var en maskot for SAS Cargo.
 
DC-7C med äldre variant av drake.
 

Attachments

  • SAS DC-7C LN-MOB Torstein Viking (kopia).JPG
    SAS DC-7C LN-MOB Torstein Viking (kopia).JPG
    74 KB · Views: 62
DC-7C med äldre variant av drake.
Hei Hans

viktig bilde, dette ser jo ut som det er tatt i Skandiavia..
Kanskje på Bromma (?)...

Vet du mer, har du noen info om tid og sted?

Dette er det samme skjemaet som de første CV-440 ble levert med. De gikk i trafikk en kort stund, men kan du bekrefte eller avkrefte det som både Stein og jeg har skrevet, at DC-7C ble malt hvite med det neste drageskjemaet før de bel satt i trafikk for SAS ?
 
SAS hadde jo en DC-8-55F OY-KTC "Gorm Viking" som hadde teksten "SAS SKY-FREIGHTER" over cheatline, der det vanligvis stod "scandinavian airlines system". Den var bare i flåten fra 66-70. På DC-7F ser jeg på et bilde nå at denne teksten med litt mindre skrift (like stor som vikingnavnet) stod på den bakre cargodøra på venstre siden. Det står i allefall "freighter" da vingen skjuler litt. Denne teksten stod også på en noget mindre synlig sted, på innsiden av cargodøren. Der var det også en pelikanlogo av pelikanen Minnie som på den tiden var en maskot for SAS Cargo.

Dette stemmer. Det var bare OY-KTF som hadde disse "SAS SKY-FREIGHTER" titlene på utsiden av skroget.
her er et bilde av OY-KNE:
tatt av Lars Söderström i 1966

og her er et av Mel Lawrence´uvurderlige bilder, fra 1963 av SE-CCI på JFK
 
Last edited:
Off topic men kanske av intresse ändå: Så här såg SE-CCF ut första gången jag stötte på maskinen efter markkollisionen i Khartoum. Den reparerades i Tuscon där nossektionen från American Airlines DC-7 N317AA användes, den maskinen skadades i landningen i Norfolk, VA i september 1961. SE-CCF blev N9734Z och flög ett antal år för Facilities Management Corporation, jag tog bilden i Long Beach 18 november 1971.
 

Attachments

  • N9734Z.jpg
    N9734Z.jpg
    135.6 KB · Views: 245
Några fler bilder på metallblanka DC-7C med gamla draken från samlingen. OY-KNA ser ut att vara i Santa Monica före leverans (bild från SAS Flyvehistorisk Sektion). Färgbilden på LN-MOB är som synes tagen på Bromma.

Huruvida några bilder är fotoretuscherade kan jag inte på rak arm avgöra, jag har inte registerböcker och andra dokument inom räckhåll just nu. Den flygande LN-MOB heter Frede Viking på den bilden, men på Bromma heter den Torstein Viking, till exempel.

Varifrån jag fått dessa bilder kan jag inte heller säga, de är resultatet av 15 års surfande...
 

Attachments

  • dc-7_oy-kna_sasflyhis-2.jpg
    dc-7_oy-kna_sasflyhis-2.jpg
    77.5 KB · Views: 229
  • SAS DC-7C LN-MOB Frede Viking.JPG
    SAS DC-7C LN-MOB Frede Viking.JPG
    49.5 KB · Views: 12
  • SAS_DC-7C_LN-MOB.jpg
    SAS_DC-7C_LN-MOB.jpg
    75 KB · Views: 227
Jeg kan også legge til at min far var styrmann på DC-7 fra slutten av 50-tallet til 1964, og at han har en 8mm filmsnutt med feathering av ytre høyre motor under en tur til ANC. R-3350 var en temperamentfull motor med mange problemer.
 
Off topic men kanske av intresse ändå: Så här såg SE-CCF ut första gången jag stötte på maskinen efter markkollisionen i Khartoum. Den reparerades i Tuscon där nossektionen från American Airlines DC-7 N317AA användes, den maskinen skadades i landningen i Norfolk, VA i september 1961. SE-CCF blev N9734Z och flög ett antal år för Facilities Management Corporation, jag tog bilden i Long Beach 18 november 1971.

Og i dag står flyet i Cordoba i Spania mens mosen gror. Denne burde vært utstillt i SAS fargene her oppe i nord. Er ikke mange ex- SAS 7ere igjen!

http://www.airliners.net/photo/Basaer/Douglas-DC-7C-Seven/1369246/L/

Trygve
 
Jeg kan også legge til at min far var styrmann på DC-7 fra slutten av 50-tallet til 1964, og at han har en 8mm filmsnutt med feathering av ytre høyre motor under en tur til ANC. R-3350 var en temperamentfull motor med mange problemer.

Det er vel ikke for ingenting at 7'ern ble kalt verdens beste 3-motors flymaskin.....:D
 
Back
Top