• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS Business til SAS Plus - involuntary downgrade?

Peppep

ScanFlyer Gold
Jeg booket JFK-FRA-OSL-BGO med SQ/SK i business for over et halvt år siden. I mellomtiden kom jo Plus - regnes dette som en involuntary downgrade? Hva har jeg i så fall krav på, og hvor skal kravet sendes? Mener å ha lest 60% av billettprisen tidligere, hvordan kalkuleres det når det er en bonusbillett?

Hilsen en som har en anti-SAS-dag.

Så lenge du får Business på IC-flighten er det ingen forskjell på uttakssatsen, så det er neppe noe å hente. Jeg reiste selv SAS Plus på bonusbillett FRAOSL med UA Award og det var ingen forskjell.

Nei, SAS regner ikke det med som en downgrade. Om du er uenig i det, eller mener at endringen ikke tilsvarer forventningene, så må du skrive til customer relations og argumentere for det, så må de vurdere det. Om du fortsatt er uenig så må du eventuelt ta det videre til flyklagenemnda.

Så lenge du får Business på IC-flighten er det ingen forskjell på uttakssatsen, så det er neppe noe å hente. Jeg reiste selv SAS Plus på bonusbillett FRAOSL med UA Award og det var ingen forskjell.
Men hvorfor har uttakssatsen noe å si? Hvis det var en kjøpt billett kunne A-B-C ha vært billigere enn kun A-B-C, skulle det ha betydning for eventuell kompensasjon? To av tre flighter ble etter min oppfatning nedgradert fra business til economy extra.

Jeg booket JFK-FRA-OSL-BGO med SQ/SK i business for over et halvt år siden. I mellomtiden kom jo Plus - regnes dette som en involuntary downgrade? Hva har jeg i så fall krav på, og hvor skal kravet sendes? Mener å ha lest 60% av billettprisen tidligere, hvordan kalkuleres det når det er en bonusbillett?

Nesten enkelt og greit:
If a passenger is placed in a lower class than that for which a ticket was purchased, the airline must refund 30/50/75% of the cost of the ticket for type 1/2/3 flights (see notes).
...
It is unclear whether the refund relates to the price of the entire ticket, or the segment on which the passenger was downgraded.
https://en.wikipedia.org/wiki/European_Commission_Regulation_261/2004#Upgrades_and_downgrades

Det er FRA-OSL det er snakk om, altså en type 1 flight dersom det er en nedgradering.

SAS skriver:
If you are involuntarily placed in a lower class than that for which your ticket was purchased, you can receive a certain percentage of the fare paid as reimbursement.
You are offered a fixed amount as compensation or are able to receive compensation within seven days as follows:
a) 30% of the price of the ticket for flights of 1,500kilometres or less.
http://www.sas.no/Alt-om-reisen/Reisevilkar/

Så da bør du kontakte dem før det går syv dager om du mener du er nedgradert. Dertter evt. ta klagen videre.

Uansett vil de nok evt. forsøke å kompensere kun den legen, så da blir det neppe mye å hente.

Takker! Er det Customer Care (http://www.sas.no/Customer-Care/Feedback-form/) som blir rette adressat? Spurte på chat, som var like bortkastet som alltid.

SAS Customer Contact Center: Hello and welcome to SAS - what can I help you with?
You said: Hi.
You said: Who should I contact about an involuntary downgrade compensation claim (EU 261/2004)?
SAS Customer Contact Center: please call +4705400
You said: I suppose the claim will have to be in writing? Is there no email or contact form that I can use?
SAS Customer Contact Center: no email
You said: Ok, I'll try 05400 then
SAS Customer Contact Center: you are welcome!

Neste gang SAS trenger å kutte kostnader kan de starte med chatfunksjonen. Den er totalt ubrukelig og har aldri løst noe som helst.

SAS Business til SAS Plus er en åpenbar downgrade, men dette ville jeg forsøkt å løse før avreise (ombooking til LH).

Back