SAS Braathens kritiserer Avinor

Replying to Topic 'SAS Braathens kritiserer Avinor'

Word, ANX, word... :cheers:

Jfr siste ansettelsespolitikk i Avinor høres det faktisk ut som om du er mer enn nok kvalifisert som sjef på kontrollsentralen på Røyken. Hvis du følger opp politikken din vil du nok også få gehør nedover, til tross for at du er en kasteløs (les: Ikke flygeleder:spin: ) . Men oppover? I think not. Dessverre.

:up:

Originally posted by TOS

mens man i jernbanesektoren måtte gå til det skritt å renasjonalisere kontrollen med infrastrukturen etter mange års manglende vedlikehold av jernbanenettet (fra Railtrack som hadde kontrollen til Nationalrail

Mye av problemet var, så vidt jeg vet, at konsesjonene ble gitt på så korte tidsrom at de oppfordret til å gå inn for en periode, skvise mest mulig profitt ut og satse på å overlate investeringene til nestemann. Nå har de begynt med lengre konsesjoner for at det skal være lønnsomt å investere. Jeg har bare tatt tog der borte noen få ganger. Noen av togene virket litt nedslitte, særlig på sidebaner, men Virgin Trains Birmongham-London var et stilig romskip.

Originally posted by Isbamse

Originally posted by TOS

mens man i jernbanesektoren måtte gå til det skritt å renasjonalisere kontrollen med infrastrukturen etter mange års manglende vedlikehold av jernbanenettet (fra Railtrack som hadde kontrollen til Nationalrail

Mye av problemet var, så vidt jeg vet, at konsesjonene ble gitt på så korte tidsrom at de oppfordret til å gå inn for en periode, skvise mest mulig profitt ut og satse på å overlate investeringene til nestemann. Nå har de begynt med lengre konsesjoner for at det skal være lønnsomt å investere. Jeg har bare tatt tog der borte noen få ganger. Noen av togene virket litt nedslitte, særlig på sidebaner, men Virgin Trains Birmongham-London var et stilig romskip.

Dette er kanskje ikke direkte luftfartsrelevant, men man kan nok dra lærdom av slike ting også for en evt. restrukturering av luftfarten i fx Norge:

Jeg tenkte nå mest på selve jernbanenettet - og ikke driften av togene. Jeg tror ikke det du nevner er/var et problem for driften av infrastrukturen, siden selskapet Railtrack plc overtok alt av stasjoner, nettverk og signalsystem når man restrukturerte gamle British Rail. Det er riktig at det er konsesjoner knyttet til driften av togene, men selv om disse kanskje har vært av (for?) kort varighet så er det sannsynligvis ikke det som er det største problemet (nå er det ikke noen vesentlig endring i lengden på franchiseavtalene - på den viktige forbindelsen mellom London og Skottland er kontraktslengden på 10 år nå, og var på 7 og/eller 9 avhengig av hvordan man ser på det).

Det største problemet mener mange har vært manglende vedlikehold av jernbanenettet, og ikke togmateriellet (selv om mye der nok er slitt - spesielt i lokaltrafikken). Dette resultatet tror jeg ikke vi ønsker duplisert i luftfarten (dsv. manglende investering i fx. lufttrafikktjenesten osv.)....

Originally posted by captaink

Hva man enn gjør og ikke gjør: Ikke se på hva de gjør i England, jeg nevner i fleng 1 en av verdens dårligste radiokommunikasjonssystemer (elendig transmisjonskvalitet) 2 Vanvittig sektoroppdeling (man får ikke gjort annet en å skifte frekvens) 3 Utrolig lite smidige kontrollere.....................o.s.v

Litt flisespikking: pkt nummer 3, du tenker kanskje generelt i hele Great B...men, jeg vil påstå at ATC inn og ut av LHR er noe av det beste i Europa ,set med en pilots øyne.

Back