SAS Boarding by seatrows...

Prosedyren til SAS er at alle kan boarde etter eget ønske. Den eneste måten å få til en seriøs priority boarding er at man ruller ut skilt , lanes og ett memo til alle om boardingregler og nekte familien Jante som stormer til gaten først å boarde. Det tror jeg ikke den norske ukulturen er klar for. Nordmenn viser seg fra sin aller verste side under flyboarding. Ikke mye høflighet der, nei

Sant nok det. Men jeg tror det har litt mer med flyselskapets eller handlingselskapets informasjons- og håndhevingskultur å gjøre enn nordmenns eventuelle mangel på køkultur. Da jeg fløy fra OSL til EWR med SAS tidligere i sommer, gjorde alle som de ville. Noen dager senere, fløy jeg fra JFK til ARN med DY, og da gjorde alle som personalet i gaten bestemte. De satt opp sperrebånd på begge sider av skranken, informerte høyt og tydelig hvordan de ville ha det, og fulgte opp ved å sjekke boardingkortet til alle. Folk som hadde feil seterad eller ikke tilfredsstilte kriteriene for prioritert boarding, ble vennlig, men kontant avvist. Boarding gikk som en lek.

Last edited:
Folk som hadde feil seterad eller ikke tilfredsstilte kriteriene for prioritert boarding, ble vennlig, men kontant avvist.

Opplevde det samme på vei fra CPH til TRD med SK. Flere som fikk beskjed om å vente, men det gjør jo ikke akkurat boardingen lett som en lek når de som avvises blir stående midt i passasjen ved skranke...

Opplevde det samme på vei fra CPH til TRD med SK. Flere som fikk beskjed om å vente, men det gjør jo ikke akkurat boardingen lett som en lek når de som avvises blir stående midt i passasjen ved skranke...

Det løste de på JFK ved å sette opp to ganger to sperrebånd, sånn at det ble en "korridor" på hver side av skranken inn mot gaten. De som ble avvist, stilte seg mer eller mindre automatisk ut på en av sidene, utenfor (langs med) båndene, sånn at de ikke sto i veien. God organisering, rett og slett.

Det løste de på JFK ved å sette opp to ganger to sperrebånd, sånn at det ble en "korridor" på hver side av skranken inn mot gaten. De som ble avvist, stilte seg mer eller mindre automatisk ut på en av sidene, utenfor (langs med) båndene, sånn at de ikke sto i veien. God organisering, rett og slett.
Amerikansk handling er jo vant til akkurat det der, det praktiseres jo stort sett med stålkontroll og suksess der borte.

Ja, her går det mest i soner som printes på boardingkortet. Enkelt for alle å se og forstå.

I USA er det policy som er bestemt og rullet ut av selskapene. Dersom man skal innføre ett fornuftig/nytt boardingsystem, må man jo rulle det ut igjennom hele nettverket til SAS, ikke bare random. Seating area etc. er key og det er ikke vanskelig å gjøre dette skikkelig og få ned boardingtiden betraktelig.

På OSL boarder man jo på begge sidene av skrankene som ligger i midten. Man kan jo lett be priority gå på ene siden og andre på andre siden. Problemet er at folk a) ikke hører etter b) driter i hva som blir annonsert c) instruksjonene blir ikke håndhevet av gatepersonalet.

Man har mye å lære av ordninene her i USA og Lufthansa har begynt full utrulling av dette og det funker bra der det er plass ved gaten.

Tipper at det finnes instrukser allerede, men at SAS ansatte bare driter i det de får beskjed om, særlig på OSL. Vi vet jo at SAS ansatte på OSL har ignorert instrukser om prioritybagasje siden ordningen startet for lenge siden, så det forbauser meg ikke om at gateagentene følger samme eksemplet. (lol, hadde det vært min butikk, hadde det ikke tatt mange dagene før prioritybagasjeordningen hadde funket..)

Er nok litt blanding av manglende trening, ukomplett instruks og dårlige fasiliteter. Man trenger skilting og stantions, og på en common-use flyplass blir det fort surr.

Vi får se om Swissport klarer biffen bedre. Nå har SAS sjansen til å lage en skikkelig SLA og skvise handlingagenten litt ..

Problemet er at folk a) ikke hører etter b) driter i hva som blir annonsert c) instruksjonene blir ikke håndhevet av gatepersonalet.

Vil legge til d) gate og boardingområde er for lite. OSL, BGO og TRD oppleves alle som for små til å skyve folk ut av boadingkø.

Enig med CRJ900, infrastrukturen ved en del gater på OSL egner seg ikke alltid til å boarde på den måten man vil. Gate 51 er et godt eksempel, der du grunnet de relativt nye glassveggene, og sitteplasser, stort sett kun får én kø til gaten, selv om du boarder på begge sider.

Sequence boarding er ikke problem i seg selv, men SAS sine uendelige mengder med "smarte" løsninger, som smartpass, kun kort, bp med flere legg og selvbetjent turnstile har gjort at det ikke fungerer. Folk vet ofte ikke hvor de skal sitte, og sette restriksjon på turnstile var en stor fiasko. Alle selskaper som har passasjerer med eget boardingkort med setenummer går lett som bare det. En annen ting er fasiliteter, det er veldig trangt på OSL. Men det mest tragiske er jo at OSL ikke har systemer hvor man kan gi informasjon visuelt annet enn enkle plakater, og annonsering er så varierende siden kvalitet og lydnivå på PA er elendig. Skjermene som det står flynummer på kan kun brukes til "Go to gate" "Boarding" "Gate closing" Gate closed" i dag (før var det begrenset mulighet til å skrive egen kort tekst) (det at vi fikk logo og vær-informasjon inn på de skjermene, må regnes som revolusjon i Oslo Lufthavn AS IT avdelings-sammenheng (CSC er idyllbedrift i sammenligning), og jeg er sikker på at vedkommende som fikk til det fortsatt får en ekstra kakebit hver morgen han kommer på jobb og de andre kollegaene tilber han som en gud som fikk til noe så ekstraordinært.) Dermed kan vi ikke bruke soner, heller ikke oppgi visuelt hvilke seterader eller grupper på en måte som er lett synlig. Når SAS samtidig kun ønsker en person i gate, med mindre flyet er nesten fullt, så har man ikke tid til annet enn å få folk ombord.

Hmm, godt poeng. På JFK var det fem-seks stykker i gaten. To "dørvakter" ved inngangen til slusene, to i selve gaten (en på hver side av skranken) og en sjef bak skranken som organiserte det hele. Nei, det var flere. En i gul vest som løp ut og inn. De brukte nemlig sju innsjekkingsskranker. Og jeg tror samtlige møtte opp i gaten etterpå.

Last edited:
Back