RWY 24
Legal Eagle
Prosedyren til SAS er at alle kan boarde etter eget ønske. Den eneste måten å få til en seriøs priority boarding er at man ruller ut skilt , lanes og ett memo til alle om boardingregler og nekte familien Jante som stormer til gaten først å boarde. Det tror jeg ikke den norske ukulturen er klar for. Nordmenn viser seg fra sin aller verste side under flyboarding. Ikke mye høflighet der, nei
Sant nok det. Men jeg tror det har litt mer med flyselskapets eller handlingselskapets informasjons- og håndhevingskultur å gjøre enn nordmenns eventuelle mangel på køkultur. Da jeg fløy fra OSL til EWR med SAS tidligere i sommer, gjorde alle som de ville. Noen dager senere, fløy jeg fra JFK til ARN med DY, og da gjorde alle som personalet i gaten bestemte. De satt opp sperrebånd på begge sider av skranken, informerte høyt og tydelig hvordan de ville ha det, og fulgte opp ved å sjekke boardingkortet til alle. Folk som hadde feil seterad eller ikke tilfredsstilte kriteriene for prioritert boarding, ble vennlig, men kontant avvist. Boarding gikk som en lek.
Last edited: