For en gangs skyld har SAS Flightops feil, siden det var tre forskjellige BAC 1-11-301AG fra British Eagle.
4. august 1967 - 29. februar 1968 G-ATPL MSN 035 "Arnold Viking" i fulle SAS-farger. Første flytur med Arnold var fra Kastrup til Zürich Kloten som SK601 den 5. august. Denne strekningen ble fløyet de tre første dagene, og fra den 8. august ble den benyttet i følgende ruter:
SK221/222 Kastrup-Århus-Kastrup
SK601/602 Kastrup-Zürich-Kastrup
SK603/604 Kastrup-Zürich-Kastrup
1. oktober skulle Arnold til vedlikehold i London og ble fløyet til London rett etter landing som SK604 på kvelden den 1. oktober.
Samme kveld ble British Eagles BAC 1-11-301AG G-ATPJ (msn 035) fløyet inn som erstatter (ikke i SAS-farger). SAS valgte å ikke sette inn dette flyet på den vante plassen til Arnold, så derfor fløy den den 2. oktober følgende slinge:
SK557/558 Kastrup-Brussel-Kastrup
SK603/604 Kastrup-Zürich-Kastrup
3. oktober ble slingen slik:
SK221/222 Kastrup-Århus-Kastrup
SK601/602 Kastrup-Zürich-Kastrup
SK603/604 Kastrup-Zürich-Kastrup
4. oktober ble slingen litt amputert siden Arnold kom tilbake slik at den rakk siste Zürich-turen. G-ATPJ returnerte til London etter 14 flygninger for SAS på kvelden den 4. oktober.
Så fortsatte Arnold sin vante tralt med en til Århus og to til Zürich frem til 17. oktober da den på returen fra Zürich til Kastrup måtte sikkerhetslande i Hamburg. Arnold ble stående i Hamburg med snag, og British Eagle sendte inn nye forsterkninger i form av BAC 1-11-301AG G-ATPK (msn 034) på kvelden 18. oktober for å ta opp hansken der Arnold slapp fra morgenen den 19. oktober. Det ble ikke de seks vante flightene for G-ATPK, siden den ble sendt på bare en tur/retur til Fornebu den dagen. Den 20. oktober fløy G-ATPK SK221/222, og ble på nytt sendt til Fornebu en tur. Samtidig hadde Arnold blitt fikset i HAM og tok opp de vanlige to turer til ZRH. Med andre ord hadde SAS denne dagen to samtidige BAC 1-11 i luften, men etter at G-ATPK hadde returnert fra FBU - ble den sendt hjem til London etter bare seks flighter for SAS. Arnold fikk så de seks vante flightene fra den 21. oktober til vinterplanen ble satt i verk den 2. november. Fra denne dag ble Arnolds slinge:
SK400/405 Kastrup-Arlanda-Kastrup
SK641/642 Kastrup-Hamburg-Kastrup
SK603/604 Kastrup-Zürich-Kastrup
Dette programmet ble fløyet frem til og med 1. desember, og tidlig neste dag fløy Arnold til London for planlagt vedlikehold. I motsatt retning kom G-ATPJ for å avløse på kvelden den 1. desember, og fra 2. desember fløy den Arnolds rute. G-ATPJ fløy til og med SK641/642 (CPH-HAM-CPH) den 6. desember, og da var Arnold klar igjen for å ta siste tur/retur til ZRH. G-ATPJ returnerte til London rett etter å ha landet fra Hamburg.
Arnold Viking fortsatte å fly til ARN/HAM/ZRH frem til og med 29. februar 1968. Denne dagen ankom første DC-9-41 til SAS, og Arnold returnerte til British Eagle. Da hadde den fløyet rundt 1100 timer for SAS.
Kortformen av denne historien finner dere på toppen av side 5 på
denne
Informasjonen til denne historien er hentet fra danske Flyvehistorisk Tidsskrift nr. 1 1989 og artikkelen er skrevet av Tom Weihe. Jeg vil også rette en stor takk til vår flyhistoriker Fellowship som gav meg en kopi av denne artikkelen under siste Fly & Vin på Kirkeristen slik at jeg kunne dele den med dere.:thumbup