SAS åpner Toronto fra ARN og CPH

Someone

Moderator
Medlem
Re: SAS åpner Toronto fra ARN og CPH

Den ruten okkuperer vel da én av de maskinene hele uken gjennom?

Nå fikk jeg e-post fra SAS der de skriver følgende:
THE PREMIERE OF OUR NEW A321LR
Til våren introduserer vi vår nye Airbus A321LR på en rekke ruter til USA fra København: Washington, Boston og New York.

Og det er 3 stk. A321LR fly de har bestilt.

Så ikke akkurat den komme.

Har SAS flydd til Toronto før?

Så ikke akkurat den komme.

Har SAS flydd til Toronto før?

Ikke i nyere tid. AC har som bekendt betjent CPH før corona kom til. Mener AC havde ok success på ruten - særligt på sommeren. AC er fortsat sat op i S22 med 4xukentlig 789 i Maj og 7x ukentlig 333 fra Juni.

Last edited:

Her blir det vel gode muligheter for connections videre i Canada gjennom Star Alliance partnerskapet med Air Canada.

Personligt er jeg irriteret over SAS valgte Toronto og ikke Montreal, dette stunt af SAS gør at vi i CPH meget vel mister AirCanada som operatør.

Personligt er jeg irriteret over SAS valgte Toronto og ikke Montreal, dette stunt af SAS gør at vi i CPH meget vel mister AirCanada som operatør.

En A321LR med 157 stolar och 3 avgångar per vecka och 0 kg cargo.
Pre covid 19 flög Air Canada en 777-300ER med 470 stolar daily och massor av cargo.
Det finns plats för bägge på YYZ-CPH
. AC 787/A330 +SAS A321LR har färre stolar tillsammans än AC 777-300ER.

Jeg var med SAS 747 til Montreal i 73 ish. Mellomlanding på vei til Chicago. SAS fløy Toronto på slutten av 80 tallet og innpå 90 med 767.

AC skal nok blive i CPH. De har alle aftalerne omkring fragt og alle aftalerne med diverse turoperatører særligt krydstogtgæster.
Det er et supplement, fordi SAS' A321 passer bedre end noget af det AC har. Det er heller ikke for sjov, at ARN får 4 ugentlige og CPH kun 3.

AC skal nok blive i CPH. De har alle aftalerne omkring fragt og alle aftalerne med diverse turoperatører særligt krydstogtgæster.
Det er et supplement, fordi SAS' A321 passer bedre end noget af det AC har. Det er heller ikke for sjov, at ARN får 4 ugentlige og CPH kun 3.

Ville det så ikke have været en bedre løsning af lade de 3 ugentlige CPH afgange gå fra OSL i stedet for?

Så havde flest muligt fået adgang til direkte flights.

Evt. kunne der være lavet en joint venture aftale med AC på ruterne?

Ville det så ikke have været en bedre løsning af lade de 3 ugentlige CPH afgange gå fra OSL i stedet for?

Så havde flest muligt fået adgang til direkte flights.

Evt. kunne der være lavet en joint venture aftale med AC på ruterne?

Air Canada sin CPH rute er endel av Atlantic++ JV, med United, Lufthansa og noen flere. Der er ikke SAS med, da de ikke er så gode venner med den gjengen i Star Alliance. Så det er ikke bare å inngå en JV her

Jeg vet ikke fasiten, men de anslår det tydeligvis er mere lønnsomt med 3x ukentlig fra CPH enn OSL

Air Canada sin CPH rute er endel av Atlantic++ JV, med United, Lufthansa og noen flere. Der er ikke SAS med, da de ikke er så gode venner med den gjengen i Star Alliance. Så det er ikke bare å inngå en JV her

Jeg vet ikke fasiten, men de anslår det tydeligvis er mere lønnsomt med 3x ukentlig fra CPH enn OSL

Har SK ikke codeshare med AC på CPH-YYZ-ruten?

YYZ-CPH / AC828 har SK3802
CPH-YYZ / AC829 har SK3803

Har SK ikke codeshare med AC på CPH-YYZ-ruten?

YYZ-CPH / AC828 har SK3802
CPH-YYZ / AC829 har SK3803

Jo, tror det. Men de er ikke endel av JV til Star-selskapene på transatlantisk for det

YYZ har noen av de mest korte seasonality som jeg har sett tidligere da vi gjorde marked-analyser. Egentlig bare sommerferie.

Faktum at SAS velger å "brenne opp" en 321LR på dette viser at alternativet er å la flyet stående på bakken... Man skulle mene at de ville klare å finne ruter som har langt mindre seasonality hvor en 321LR kan brukes year-round...

Såvidt jeg klarer se gikk SK947 (948 på returen) CPH-YYZ fra slutten av 1989 til våren 1991?

SK940, 941, 942 og 949 med DC 8 på begynnelsen av 70 tallet til Chicago via Montreal, 747 tok over 941 og 942. 4 til 2 ganger i uka. SK 943 gikk Bergen Montreal en gang i uka i 1968, sommer rute. Så leter man ser det ut som SAS har historie i Canada.

Back