SAS 330 - mistet winglet?

Blubird

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Går en tråd på A.net om en SAS-maskin som mistet en winglet underveis til IAD idag, er det noe hold i dette?


http://www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/2782797/
 
Replying to Topic 'SAS 330 - mistet winglet?'

Jeg saa ogsaa den, men det kan ikke ha vaert noen 'big deal'. Maskinen gikk paa rute tilbake ...
 
Replying to Topic 'SAS 330 - mistet winglet?'

Kan winglets dette av sånn uten videre?

Uansett skal det bli spennende og se om dette stemmer eller bare er en røverhistorie
 
Replying to Topic 'SAS 330 - mistet winglet?'

De hadde kanskje satt på winglets som hørte til en annen flytype? hehehe...
 
Replying to Topic 'SAS 330 - mistet winglet?'

Aa fly uten winglets paa en Airbus er visstnok ikke noen stor sak. Du faar noen tonn vektrestriksjoner, det er alt.
Naar det gjelder 737/757 er det visst litt strengere - tror ikke du kan fly med pax.
 
Replying to Topic 'SAS 330 - mistet winglet?'

Skjer av og til dette, her er et knippe bilder av andre maskiner som har mistet winglet tidligere:

Garuda 744:
http://www.airliners.net/open.file/1035732/L/

Air Atlanta Icelandic 744:
http://www.airliners.net/open.file/0943181/L/

RAM 744:
http://www.airliners.net/open.file/0908166/L/

BA 319:
http://www.airliners.net/open.file/0692435/L/
 
Replying to Topic 'SAS 330 - mistet winglet?'

sasnowinglet.jpg
 
Replying to Topic 'SAS 330 - mistet winglet?'

Litt ubehagelig for passasjerer kanskje, å se en del av vingen falle av.
 
Replying to Topic 'SAS 330 - mistet winglet?'

Ellers venter jeg nå bare på overskriften skal dukke opp på VGNett. "SAS fly mistet vingen"
 
Replying to Topic 'SAS 330 - mistet winglet?'

Det er vel VELDIG tvilsomt at disse vingetippene har falt av på alle bildene som er postet her. De er vel rett og slett tatt av, av en eller annen grunn. Leste et annet sted at det ikke er noe problem å fly med bare èn montert.
 
Replying to Topic 'SAS 330 - mistet winglet?'

Det er vel lite sansynlig at de er demontert også. Ihvertfall der det er en vinglet, og en som savnes. Det ville vel være naturlig å montere av begge i så fall, for å få lik "oppdrift" på begge sider. Eller hva?
 
Replying to Topic 'SAS 330 - mistet winglet?'

Som det står skrevet over her, så kan Airbusene, med flere, flys kurant med kun én winglet. Begge av derimot er no-go.


Edit: trykk
 
Replying to Topic 'SAS 330 - mistet winglet?'

Dette emne er vel et som FBU4Ever kan svare meget meget præcist på.
Kanske det endda var han som var med på den rute
Hilsen
Ole
 
Replying to Topic 'SAS 330 - mistet winglet?'

Skjønner ikke helt logikken: en 747-400 uten winglwes; Vil ikke det da ble en -300??

Evt. 757 med winglets: Samtlige av disse har jo opprinnelig flydd uten.. Hvorfor kan de ikke gjøre det igjen?
 
Replying to Topic 'SAS 330 - mistet winglet?'

Originally posted by sk931



Dette emne er vel et som FBU4Ever kan svare meget meget præcist på.
Kanske det endda var han som var med på den rute
Hilsen
Ole

Ikke meg,da jeg ennaa ikke er sjekket ut paa A330,men kun A340.Vi kan utmerket fly en A330/340 med en vinglet missing (samme vingen i utgangspunktet).Det fins noen restriksjoner mht. vekter,osv. Dessuten skal vingehulrommet etter vinglet'en dekkes med "high speed tape". Det er ikke gjort paa bildet,noe som tyder paa at den kan ha blitt slaatt av,f.eks. pga. en birdstrike etter avgang.
 
Replying to Topic 'SAS 330 - mistet winglet?'

På a.net forumet kan man lese følgende:

"It didn't fall off while inflight, there was a ground accident at CPH some days ago and the mechanics removed the winglet which caused a six hour delay for the departure to IAD."

Vist en går utfra at dette stemmer og siden det tydeligvis ikke er high-speed tape over WL festet, kan selve tapen ha blåst bort innflight?
 
Replying to Topic 'SAS 330 - mistet winglet?'

Originally posted by Martin
Skjønner ikke helt logikken: en 747-400 uten winglwes; Vil ikke det da ble en -300??
Vil være nærmere en 744D, da det er en hel del flere forskjeller mellom en -300 og en -400.

Originally posted by Martin
Evt. 757 med winglets: Samtlige av disse har jo opprinnelig flydd uten.. Hvorfor kan de ikke gjøre det igjen?

Kan ha med hva de er sertifisert for, det er ikke sikkert dette ble gjort.
 
Replying to Topic 'SAS 330 - mistet winglet?'

Wingletene paa Boeing er stoerre og krever stoerre inngripen i vingens form og stoerrelse for installering. Derfor er det stoerre utslag hvis winglet er borte.
 
Replying to Topic 'SAS 330 - mistet winglet?'

Originally posted by SK1399
"It didn't fall off while inflight, there was a ground accident at CPH some days ago and the mechanics removed the winglet which caused a six hour delay for the departure to IAD."

Det stod en belysningsstolpe ivägen under uttaxning för start SK925 19 maj.
 
Back
Top