• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAR-operasjoner med fixed wing aircraft. (Search and Rescue)

Twin Otter

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Under tvil legges denne under flyhistorisk forum. Dersom den passer bedre i flyteknisk forum får noen eventuelt flytte den.

Maritime overvåkingsfly brukes jo til litt av hvert. Før Orion-flyene kom her hjemme ble var det amfibiefly som hhv Catalina og Albatross som stod for disse oppgavene. Kjerneoppgavene til disse flyene er jo gjerne "ubåt-jakt" og maritim overvåking. Men maritime overvåkingsfly kan også benyttes i leteaksjoner.

Spørsmålet mitt gjelder de tidligere amfibiøse flyene som kunne lande på sjøen. Kunne disse lande på sjøen (i bra vær) og plukke opp nødstedte? Eller ble/bllir de primært brukt til å lokalisere de savnede/nødstedte?
 
Det var begrensninger på bølgehøyde, men ellers er det ingenting i veien for å lande i åpen sjø.

Dette var riktignok ikke i fredstid, men det illustrerer hva man kunne gjøre med en Catalina hvis man virkelig ville:

https://pacificwrecks.com/people/veterans/gordon/

Det finnes også en del historier om fly som Supermarine Walrus som plukket opp nedskutte piloter rundt UK, men måtte taxe til land fordi sjøen var for grov til å ta av igjen.
 
Back
Top