Sandefjords lufthavns leder Alf-Reidar Fjeld slutter på dagen

Re: Sandefjords lufthavns leder Alf-Reidar Fjeld slutter på dagen

Her lukter det mildt sagt muffins. Spørsmålet er hva har han gjort galt? Styret på Torp hadde ikke sparket Alf Reidar enstemmig uten at noe skikkelig galt har skjedd.

Her lukter det mildt sagt muffins. Spørsmålet er hva har han gjort galt? Styret på Torp hadde ikke sparket Alf Reidar enstemmig uten at noe skikkelig galt har skjedd.

Livet til en direktør en "enkelt": Den dager styret ikke lenger har tillit til deg eller du er uenig i veien videre så ryker man ut. Brutalt enkelt!

Til NRK Vestfold sin nettside sier Alf-Reidar Fjeld:

Daglig leder Alf-Reidar Fjeld ønsker ikke å kommentere om han godtar oppsigelsen.

– Vi får se hva morgendagen bringer, sier Alf-Reidar Fjeld til NRK.

– Vil du godta oppsigelsen?

– Det ønsker jeg ikke å kommentere, sier Fjeld.

Har også styrelderen blitt kastet?
I alle aviser står det styreleder Bjørn Ole Gleditsch. Men Svein G. Eskedal ble jo valgt til styreleder ifjor.

Skal bli spennende å få høre årsaken(e) etterhvert. Tipper at det går på kontroverser ifbm:
a) uenighet om finansiering/utbyggingsplaner
b) uenighet DY-glorifiseringen på TRF

...men det vil tiden vise!

Sandefjord lufthavn As hadde generalforsamling 18. juni og et punkt på sakskartet var valg av ny styreleder.

Fra innkallingen:

ENDRING AV TIDSPUNKT FOR ARETS GENERALFORSAMLING
Viser til eiernes beslutning om ny dato for generalforsamling.
Generalforsamlingen flyttes fra 10. mai til 18. juni k1.09.00,se ny innkalling vedlagt.
Ny post på agendaen er valg av ny styreleder, se punkt 9.
Det er på grunn av denne endringen laget nytt notat om valgsituasjonen, se vedlegg
5 som følger vedlagt.

I ordinær generalforsamling 9. juni 2011 ble det fattet følgende vedtak/valg til styret:
Følgende styremedlemmer ble iht. vedtektenes § 6 valgt for 2 år, deres
varamedlemmer ble valgt for 1 år, således:

Svein G. Eskedal (generalforsamlingsvalgt)
Bjørn Ole Gleditsch (Sandefjord kommune)

Svein G. Eskedal har meddelt eierne at han ikke ønsker å fortsette i styret og er
derfor på valg.

http://sak.vfk.no/PolitiskAgendaDocs/Vedlegg\2012_05\249566_1_1.PDF

Re: Daglig leder på Torp oppsagt, måtte gå på dagen

Noen spekulerer i om den oppsagte lederen gikk litt vel langt med med å tilfredsstille lavprisselskaper.

Fjeld var jo kompanjongen til Kjos da de startet NAS sammen... Så jo hvor raskt ting skjedde mtp utbygging på Torp med én gang DY startet innenriksruter fra TRF.
Og deriblandt "subsidier" til DY, dvs reduserte flyplassavgifter til de ny rutene.

Jeg jobber jo ikke i flybransjen, sikkert derfor jeg ikke forstår dette her heller.
Men i alle andre bransjer jeg kjenner til så er det jo slik at man forsøker å prise seg best mulig for å få nye kunder. Spesielt dersom man tror kundene man sikter seg inn på kan gi vesentlig økning for bedriften på litt sikt.

Så at en lufthavn reduserer avgifter som et salgsstunt for å gjøre seg attraktiv for kretti eller pletti. Hva i alle videste verden er egentlig galt med det ?
Er det ikke til syvende og sist flyplassens problem at de vil komme til å tjene for lite til slutt dersom de har gitt for gode betingelser ?

Eller er greia her at det gis bedre betingelser til DY enn for eksempel WF og KL og at de lager rabalder i kulissene her ?

Beklager men jeg skjønner ikke helt dette her jeg :)

Fjeld var jo kompanjongen til Kjos da de startet NAS sammen...

Er det virkelig sant?:wow:
Har aldri hørt det før, og Fjeld kom jo til Torp fra en lederstilling i en bedrift tilhørende landbrukssamvirket (eller noe sånt).

Jeg jobber jo ikke i flybransjen, sikkert derfor jeg ikke forstår dette her heller.
Men i alle andre bransjer jeg kjenner til så er det jo slik at man forsøker å prise seg best mulig for å få nye kunder. Spesielt dersom man tror kundene man sikter seg inn på kan gi vesentlig økning for bedriften på litt sikt.

Så at en lufthavn reduserer avgifter som et salgsstunt for å gjøre seg attraktiv for kretti eller pletti. Hva i alle videste verden er egentlig galt med det ?
Er det ikke til syvende og sist flyplassens problem at de vil komme til å tjene for lite til slutt dersom de har gitt for gode betingelser ?

Eller er greia her at det gis bedre betingelser til DY enn for eksempel WF og KL og at de lager rabalder i kulissene her ?

Beklager men jeg skjønner ikke helt dette her jeg :)

Dersom eieren av en virksomhet, ved styret, mener en samarbeidspartner gjennom over 20 år med vekst, ikke skal få hardere og dårligere betingelser enn lederens "flavor of the month" så gjør styret det de må, inkludert å bytte til en leder som vil følge styret. Ikke noe galt i det i det hele tatt.

I motsetning til hva mange tror så er det billigere å holde på en kunde enn å skaffe en ny. Det er ikke spesiellt for luftfart.

Skjønner jo at det er mange WF-supportere her.

Men kanskje noen burde grave litt i WF-Norsk Hydro-Geiteryggen-Torp-forholdet
etter at Norsk Air ble oppkjøpt ?

Dersom eieren av en virksomhet, ved styret, mener en samarbeidspartner gjennom over 20 år med vekst, ikke skal få hardere og dårligere betingelser enn lederens "flavor of the month" så gjør styret det de må, inkludert å bytte til en leder som vil følge styret. Ikke noe galt i det i det hele tatt.

I motsetning til hva mange tror så er det billigere å holde på en kunde enn å skaffe en ny. Det er ikke spesiellt for luftfart.

Ser poenget ditt.
Men samtidig så er det vel slik at jo større kunden er jo større fordeler får man ?
Dersom ikke dette er tilfellet så er det definitivt spesielt for luftfart.
Og bare så det er klart. Jeg aner IKKE om DY er større enn WF på Torp, men det kunne i så fall vært en grei forklaring i mine øyne på forskjellsbehandlingen.

Fjeld var jo kompanjongen til Kjos da de startet NAS sammen... Så jo hvor raskt ting skjedde mtp utbygging på Torp med én gang DY startet innenriksruter fra TRF.
Og deriblandt "subsidier" til DY, dvs reduserte flyplassavgifter til de ny rutene.

Det var tidligere styreleder, Svein Eskedal, som var involvert i Norwegian.
http://touch.sb.no/nyheter/onsket-arvtakeren-lykke-til-1.6294768

Et rykte sier at Alf-Reidar Fjeld ville at WF skulle slutte å ha ruter til og fra Bergen og Trondheim rundt de to tidene på døgnet som Norwegian har begynt å fly der.

Hvis det mot formodning skulle være noe i det, så er det temmelig drøyt....

Gleditsch og Alf-Reidar Fjeld har kommet til enighet

Det betyr at Gleditsch har forstått at det ble gjort en stor feil når de ga Alf-Reidar Fjeld sparken på dagen. Det er faktisk heler ikke lov om personen ikke har gjort store feil. Når Gleditsch fryktet en rettssak så er det nå bevist at det var han og ikke Fjeld som har gjort store feil. Fjeld sin oppsigelsestiden går ut 31.12.2012.

Som jeg forstår så er han tilbake på jobb og jobber ut desember.

http://www.sb.no/nyheter/vi-har-shaket-hands-1.7550048

Re: Gleditsch og Alf-Reidar Fjeld har kommet til enighet

Det betyr at Gleditsch har forstått at det ble gjort en stor feil når de ga Alf-Reidar Fjeld sparken på dagen. Det er faktisk heler ikke lov om personen ikke har gjort store feil. Når Gleditsch fryktet en rettssak så er det nå bevist at det var han og ikke Fjeld som har gjort store feil. Fjeld sin oppsigelsestiden går ut 31.12.2012.

Som jeg forstår så er han tilbake på jobb og jobber ut desember.

http://www.sb.no/nyheter/vi-har-shaket-hands-1.7550048

Nei. Det betyr bare at de betaler han ut året for å bli ferdige med han. Han skal ha betalt, men ikke jobbe der.

Ryktene jeg hørte rundt dette var at han måtte gå pga en gråsone avtale med DY... men dette er kun ryktebasert...

Back