Sammanbrott SAS-CAU igen....

Boarding er også på saken og melder at SAS har trukket seg fra forhandlingene med CAU.

SAS har brutt forhandlingene med det danske kabinpersonalets fagforening CAU. Foreningen mener det er fullstendig ubegripelig at SAS valgte å trekke seg. CAU har tilbudt et lønnskutt på 15 prosent i ett år samt en toårig avtale uten lønnsøkning og en fleksibelt deltidsavtale

http://www.boarding.no/art.asp?id=38530

15 % er jo en kraftig lønnsedgang men tydeligvis ikke nok for SAS. Hva skjer der nede??
 
Og her en lidt mere detaljeret udmelding:

Tilbuddet indeholder

• Lønnedgang, som samlet vil betyde at Cabin Crew er sænket med 15 % på et år
• En 2 årig overenskomst uden lønstigninger
• Fleksibel deltidsaftale

Det betyder, at gennemsnitslønnen ender på et niveau, der ligger ca. 2.000 kr. (inkl. tillæg) per måned, under hvad der i øvrigt gælder på funktionærområdet. Hertil en aftale om en fleksibel deltid som ville betyde, at SAS kan justere efter det aktuelle behov for personale.

http://cau.dk/flora/flora.asp?page=13882
 
OK, for å være kynisk. Er det noen som kjenner til diskusjonene som vil skrive det som CAU ikke har skrevet? Noe må det jo være her...

-A
 
Uten å ha alt av materiale på bordet, vil jeg tro SAS ledelsen har krevd at CAU må komme ned på samme nivå som de kabinansatte i Norge og Sverige. Kanskje CAU har hatt de beste avtalene og lønnsnivået er så høyt at 15% blir for lite i forhold til å komme ned på samme nivå som de Norske og Svenske SAS CA'ene.

Tidligere har jo CAU krevd at SAS ledelsen måtte garantere at all flyvning ut av DK, ble gjort av DK/CAU ansatte. Noe SAS ledelsen nektet å godta. Vet ikke om denne problemstillingen fortsatt er tilstede.
 
OK, for å være kynisk. Er det noen som kjenner til diskusjonene som vil skrive det som CAU ikke har skrevet? Noe må det jo være her... -A

Good point. Dette er i beste fall halve historien, og troverdigheten fra den kanten er vel diskutabel. Tradisjonelt har slike "løfter" hatt forutsetninger som er helt umulig å gå med på, og som dermed gjør at de er lite verdt i praksis.
 
Good point. Dette er i beste fall halve historien, og troverdigheten fra den kanten er vel diskutabel. Tradisjonelt har slike "løfter" hatt forutsetninger som er helt umulig å gå med på, og som dermed gjør at de er lite verdt i praksis.

Troværdigheden fra den anden side (SAS) er vel ikke meget bedre. Der er da ihvertfald set utallige eksempler på at de udmeldinger de er kommet med ifm overenskomst forhandlinger langt fra altid er korrekte.

Seneste ifm. sammenligingen af lønniveauer hos hhv. SK og DY. Her har SAS ledelsen hårdnakket påstået at SK er langt dyrere end de reelt er - fordi de ikke har sammenligner overenskomsterne, men blot regnskabstallene. Man kan ikke sammenligne pærer og bananer.

Men ja, det er nok ikke hele sandheden der er kommet frem, men den kommer nok desværre heller ikke fra den anden part heller. Lige mht. troværdighed, så har ingen af partnerne ret meget af den i min bog.

Jeg har dog ingen grund til at betvivle de tal som CAU har sendt ud nu. Det ville være meget mærkeligt, hvis det ikke var korrekt at de havde tilbudt det de skriver - hvilket jeg faktisk synes er en ganske stor lønnedgang.

Kabinen arbejder idag mange timer og hård - og så fantastisk høje er deres lønninger faktisk ikke.

Og at skulle have samme lønniveau i DK, SE og NO er ikke realistisk. Der er store forskelle på skattevilkår og leveomkostninger i disse lande - og ikke mindst sammenligning med det øvrige arejdsmarkeds lønniveau, som skal tages med i betragtning.
 
Selvfølgelig skal de have samme løn - de laver samme arbejde. - skatten er ikke SAS' problem. Ellers må svenskerne jo til at flyve ud af CPH
 
Troværdigheden fra den anden side (SAS) er vel ikke meget bedre. Der er da ihvertfald set utallige eksempler på at de udmeldinger de er kommet med ifm overenskomst forhandlinger langt fra altid er korrekte.

Seneste ifm. sammenligingen af lønniveauer hos hhv. SK og DY. Her har SAS ledelsen hårdnakket påstået at SK er langt dyrere end de reelt er - fordi de ikke har sammenligner overenskomsterne, men blot regnskabstallene. Man kan ikke sammenligne pærer og bananer.

Men ja, det er nok ikke hele sandheden der er kommet frem, men den kommer nok desværre heller ikke fra den anden part heller. Lige mht. troværdighed, så har ingen af partnerne ret meget af den i min bog.

Jeg har dog ingen grund til at betvivle de tal som CAU har sendt ud nu. Det ville være meget mærkeligt, hvis det ikke var korrekt at de havde tilbudt det de skriver - hvilket jeg faktisk synes er en ganske stor lønnedgang.

Kabinen arbejder idag mange timer og hård - og så fantastisk høje er deres lønninger faktisk ikke.

Og at skulle have samme lønniveau i DK, SE og NO er ikke realistisk. Der er store forskelle på skattevilkår og leveomkostninger i disse lande - og ikke mindst sammenligning med det øvrige arejdsmarkeds lønniveau, som skal tages med i betragtning.

FlyHi,
Jeg oppfatter innlegget ditt som et partsinnlegg her.
Siste setning i ditt innlegg stemmer jo ikke. Her må du gjøre bedre research før du kommer med en slik påstand!
Det er bare å ta for seg offisiell statestikk i DK,NO så finner du ut at denne påstand holder ikke til troende.
 
Troværdigheden fra den anden side (SAS) er vel ikke meget bedre. Der er da ihvertfald set utallige eksempler på at de udmeldinger de er kommet med ifm overenskomst forhandlinger langt fra altid er korrekte.

Jeg har ikke sagt at troverdigheten til SAS' ledelse er noe bedre. De som har vært på forumet her vet at jeg kan være rimelig morgengretten hva angår SAS sin ledelse, og jeg har ikke tenkt å påstå de er skyldfri her.

Det jeg reagerte på er at CAU presentere tre enkle fakta som om de var gitt helt frivillig, uforbeholdent og at SAS' ledelse har gått fra dette uten noe videre diskusjon. Den fremstillingen av saken er bare litt for lettvindt, for begge parter sin del.

Så skal vi ha en tråd her om hvor fæl CAU er og hvor vonde SAS' ledelse er, så la oss i det minste ha komplette fakta å forholde seg til.

-A
 
HAR SAS LANDET? Torsdag klokken 16.00 skulle SAS-ledelsen ha vært i mål med forhandlingene med de ansatte
SAS-ledelsen vil ikke kommentere dagens kriseforhandlinger med fagforeningene.
Kommunikasjonsdirektør Claus Sonberg i SAS vil ikke en gang bekrefte at SAS og fagforeningene har hatt en selvpålagt frist til torsdag ettermiddag med å komme i mål med en plan om nye kutt.

- Det er åpenbart at noen i fagforeningene ser seg tjent med å spre disse opplysningene, for du er ikke den første som ringer om dette, sier Sonberg.

http://e24.no/boers-og-finans/article3310692.ece
 
Pilotene i NO, SE og DK har i denne runden gått med på ca 250 mill i besparelser, eller ca 1 milliard totalt i år. Ikke dårlig!

http://www.boarding.no/art.asp?id=38591
Noen lever tydeligvis i en fantasiverden:

"SAS- pilotforeningene skriver i en presemelding at de forventer at selskapet omsetter disse besparelsene til økt konkurransekraft i markedet, med påfølgende ekspansjon og utvikling av SAS sitt rutenett."

Ekspansjon er et fremmedord i Core-SAS, selv om ryktene sier at SFO er planlagt på rutekartet ;)
 
Jobbet med en danske som var på høyeste lønnstrinn som styrmann i mitt forrige selskap. Han tjente greit nok, i underkant av £4000, ikke så mye nå, men det var i 2003/2004. Kona hans var CA i SAS DK og tjente mer enn han.
Greit nok å lønne kabinen OK, men det får da være grenser!

Low and slow
 
Back
Top