sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
Salget raser med over 20 prosent for juni måned.
Listen viser et ras i salget på hele 21,3 prosent for juni måned.
NA24
Listen viser et ras i salget på hele 21,3 prosent for juni måned.
Informasjonsdirektør i Norwegian, Anne Grethe Ellingsen, har ikke registrert noen nedgang i antall flyginger for juni, og synes dermed det er vanskelig å si noe om årsak til nedgangen.
- Hos oss har trafikken for juni vært som den pleier å være, men Norwegian har satt i gang tiltak for å fly smartere, noe som vil bidra med å senke forbruket av jetdrivstoff, sier Ellingsen til NA24.
- Vi har blant annen begynt å fly saktere og rettere ut og inn til Norge som tiltak for smartere flyging, nevner Ellingsen.
Da tiltakene først trådte i kraft i juni, ser hun at det er vanskelig å si hvor stor effekt dette har hatt. Ellingsen åpner også for andre forklaringer til den drastiske nedgangen.
- At flyene har tanket i utlandet er også en mulighet, men hvorvidt dette har gjort noen differanse for Norwegian har jeg ikke noe informasjon om.
Oljeanalytiker i DnB Nor Markets, Torbjørn Kjus, stiller seg uforstående til resultatet.
- Dette overrasket meg. Hvorfor dette skjer i Norge kan jeg ikke forklare da så vidt meg bekjent er ikke prisen dyttet over på forbrukerne enda, sier Kjus.
- En mulig årsak kan være at flyene velger å fylle i utlandet. Flybensinmarkedet er et globalt oljeproduktmarked og en kan fylle hvor som helst, påpeker Kjus.
NA24