RYKTE: Norwegian: Flesland - New York

  • Thread starter Thread starter BGO
  • Start date Start date

BGO

TurbopropFlyer
Norwegian vil ikke lenger fly direkte hele året fra Bergen til Roma, Barcelona, Paris, Praha og Warszawa. Flyselskapet har imidlertid konkrete planer om direkterute mellom Bergen og New York, etter det bt.no får opplyst.
Bergens Tidende
 
Last edited:
Re: Norwegian: Flesland - New York

Dette med BGO-JFK er bare en sommerspekulering fra BT.

Tvert imot kjenner bt.no til at selskapet planlegger transatlantiske flyvninger fra Flesland.

Flyselskapet vil ikke bekrefte opplysningene til bt.no, men avviser heller ikke at Bergen - New York kan bli en realitet.

Det å kjøre en slik sak uten å ha fått bekreftet eller avkreftet en sak fra Norwegian viser at BT ikke vet hvordan det fungerer i flybransjen.
 
Re: Norwegian: Flesland - New York

Sjeldent å se Norwegian priser som ender på 00. Hvorfor ikke pris fra NOK999.NOK787 hadde jo passet aller best !
 
Re: Norwegian: Flesland - New York

Sjeldent å se Norwegian priser som ender på 00. Hvorfor ikke pris fra NOK999.NOK787 hadde jo passet aller best !

De har ikke priset noen ting. Det luftes en prisantydning på "drøyt 1000 kroner".
 
Re: Norwegian: Flesland - New York

Dette med BGO-JFK er bare en sommerspekulering fra BT.



Det å kjøre en slik sak uten å ha fått bekreftet eller avkreftet en sak fra Norwegian viser at BT ikke vet hvordan det fungerer i flybransjen.

Ikke så overraskende, når de selv driver i avisbransjen. Og hva som gir "klikk", vet de meget godt. At det KAN skje at vi ser BGO-NYC får nok mange bergensere til å genrere flere reklameinntekter til bt.no....
 
Det har vel vært direkteflygninger til NY før. Mener å huske at i 1987 mellomlandet SAS på vei til New York, en dag i uken. Tror det var på torsdager, og da var det vel en DC 10 som stakk innom.

Dette begynner å bli noen år siden, så gjerne korriger meg her.
 
Re: Norwegian: Flesland - New York

New York via Bergen?! Nei takk.

Hvorfor ikke? Det er jo faktisk nærmere New York enn Oslo. Hovedproblemet er vel at BGO har mye mindre feed enn OSL. Det er vel for det meste OSL/SVG/TRD det er aktuelt å reise via BGO for.
 
Re: Norwegian: Flesland - New York

Hvorfor ikke?

Er jo ikke akkuratt store terminalen på BGO, og jeg kan tenke meg at det blir rimelig fullt i innsjekk, passkontroll og sikkerhetskontroll hvis en 787 går noe lunde samtidig som andre utenlandsflighter, eller charter.
 
Min erfaring med BT - som mangeårig leser - er at avisen er ganske etterrettelig på samferdselsstoff. At saken kjøres i nettutgaven taler imidlertid litt i retning av løse spekulasjoner.

Men det er markedsgrunnlaget som teller. Når man prater med folk her vest som har vært i USA, og gjerne på langhelg i NY, så later KLM til å være den store favoritten, og mot dem kan DY konkurrere både på tid og pris.

Og så er det kanskje slik at en ny direkterute vil lokke til seg en del reisende som plutselig vil prøve NY. Og på slike kan jo DY leve et par år, inntil interessen dabber, slik den nå åpenbart har gjort på et par av de destinasjonene som nå går over fra å være helårsruter til å bli sesongnerte.
 
Er vel aldri god å vite ang DY, men reagerer på at avisen slår opp dette pga av noen sjulte spekulasjoner. Vet meget godt hva en avis legger i ordet "velinformert kilde".

Lukter agurk lang vei siden sommeren ikke er slutt enda :)
 
For å svare indirekte på mange av innleggene over her; les den nederste delen i artikkelen!!

BT said:
En velinformert kilde forteller bt.no at Bergen-New York kan komme i gang før Oslo-New York.

- Bergen er tiltenkt en rolle som knutepunkt, der folk flys inn til Bergen for å komme til USA, hevder kilden.

Bergen hadde direkteflyvninger til USA også i en periode fra 1960- til 1980-årene. Hangaren for de store flyene står fortsatt på Flesland, klar til bruk.

Så får vi håpe at denne "velinformerte kilden" ikke er en i et eller annet flightcrew da.. ^_^

Uansett.. BGO før OSL tviler jeg på, men BGO-JFK i seg selv er sikkert ikke så dumt en/et par ganger i uken... dette med feed inn til BGO høres interessant ut.
Husk at det "straks" kommer en ny terminal på BGO..
 
Last edited:
Har prøvd å dra ut info fra en jeg kjenner , etter det jeg forstår der så vet de nesten ikke noe før ting skjer.
Sa også at det aldri godt å vite når det gjelder DY. Men har BGO kapasitet med tanke på terminal? Har jo vært endel tråden om den på forumet.
 
Har prøvd å dra ut info fra en jeg kjenner , etter det jeg forstår der så vet de nesten ikke noe før ting skjer.
Sa også at det aldri godt å vite når det gjelder DY. Men har BGO kapasitet med tanke på terminal? Har jo vært endel tråden om den på forumet.

USA flyene går jo normalt midt på dagen. Da er det omtrent folketomt på BGO, slik at plass i terminalen bør gå fint. Det er helt peak-hour som er krise. Ankomst på morgen er heller ikke noe problem.
 
Tror det godt kan være noe i dette jeg, som en sommerute iallfall. Vil ikke basene ligge i utlandet? Hjemmebasene vil vel være nyc, bkk, pek etc. Er slettes ikke så sikker på at DY vil prioritere OSL fremfor andre flyplasser rundt i Europa.
 
For å svare indirekte på mange av innleggene over her; les den nederste delen i artikkelen!!



Så får vi håpe at denne "velinformerte kilden" ikke er en i flightcrewet da.. ^_^

Uansett.. BGO før OSL tviler jeg på, men BGO-JFK i seg selv er sikkert ikke så dumt en/et par ganger i uken... dette med feed inn til BGO høres interessant ut.
Husk at det "straks" kommer en ny terminal på BGO..

Stavanger hadde jo vært et glimrende alternativ; vi har en flunkende ny, romslig, utenlandsterminal med egen passkontroll som bare står der og venter på å bli brukt :-)
Feed kan man få til hit også.
 
Min første tanke var, kanskje ikke så ulogisk, "haha" (eller noe deromkring)
Men når jeg nå har fått fordøyd det litt, så er vel kanskje ikke BGO-NYC så forbanna usansynlig.
Om man bare har feed på plass (for de lokale passasjerene er det nok ikke nok av) så tror jeg par tre ukentlige fra BGO (og nok også SVG og TRD) kan la seg gjøre.
Er også mange 'yanks' som kommer hit for å ta Hurtigruten, og klarer man å få en (ny) avtale med de så kan man nok sikre seg endel pax til både BGO og TRD.
 
Ja, hvorfor ikke ta en eller to ukentlige slinger fra NYC til BGO. På OSL er det hard konkurranse, og mange vestlendinger flyr via AMS eller CPH i stedet for OSL når de skal ut i verden. BGO er dessuten en grei kjøretur for relativt mange som bor utenfor selve Bergen. Det skal ikke forundre meg om Norwegian velger flyplasser (både i og utenfor Norge) uten den aller største konkurransen, og med 1-3 avganger ukentlig. Noen ensidig fokus på OSL kommer ikke til å skje, ei heller kun OSL, CPH og ARN. Blir ikke overrasket om Kjos velger byer i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Tyskland som i dag ikke har en eneste IC-rute, og bygger seg opp et marked som i dag er avhengig av en hub.
 
En tanke som slo meg;

Hvordan er det når en pax har følgende routing: Utland-BGO-Innland? Feks JFK-BGO-SVG.
I det legger jeg om det er like problematisk, som mange sier det er, når det gjelder fortolling, sende bag på nytt og så ny security... gjøres det like "tungvint" på BGO som på OSL?

Ot btw, sorry for det.

Hvis det er like "problematisk" løser det seg jo ikke for en fra Stavanger og reise hjem igjen via BGO hvis det blir det samme "styret" som på OSL.
 
Last edited:
Back
Top