Rygte: JT overtager SAS's CRJ operationer

  • Thread starter Thread starter Jan
  • Start date Start date

Jan

ScanFlyer Gold
Som overskriften lyder siger, går der et rygte på PPrune,
at Jettime skal overtage SAS's CRJ (900 formoder jeg) operationer.
Spændende om der noget er hold i dette ?
 
Tanken har jeg tænkt længe, meget længe...
SAS og JTG laver et selskab som flyver mange af de ruter som SAS opererer med CRJ ...dvs Polen, Baltikum, Nordtyskland visse norske og svenske ruter...Virker som en naturlig udvikling af de 2 selskaber
Hilsen Ole
 
Ja, det ligger vist i kortene, at CRJ900 ikke i fremtiden er en del af SAS' mainline flåde.
 
Blir det ATR til Køben frå Trondheim no då...


Hvordan kom du til den konklusjonen?

Som trådstarter skriver er ryktet på at de skal overta CRJ900 operasjonene, inkludert flyene. Dvs forskjellen blir vel trolig hvem som betaler lønnen til de ombord og det blir et klistremerket på døren med "operated by JetTime"
 
Fordi at JT no flyg ATR for sas. Sidan det i første post står CRJ-operasjoner så tenkte eg på rutene, ikkje flya. Litt kjapp antagelse, er med på det. :)
 
Det gir mening, det er få andre nettverkselskaper i Europa av betydelig størrelse som har regionalfly slik som CRJ-900, som en del av 'mainline-flåten'.
 
Last edited:
Ser vi comeback for SAS Commuter her? JT som en operatør på "små" feederruter til CPH på vegne av SK
 
Her er det vel lønnsbesparelser å hente. Men CRJ900, er vel ikke den mest økonomiske maskinen på markedet. Skal SK selge/leie de ut til JT, ellers blir vel besparelsen minimal.
 
Ro på...Det er rygte på Pprune, som jan skriver....nu ikke noget med at konkludere noget før tid er ....
Hilsen Ole
 
En slags reintroduksjon av SAS Commuter? Har tenkt tanken nå som stadig flere regionalruter opereres av JetTime, Braathens og Cimber.
 
Tror ikke at Braathens og Cimber kunne komme med...Ser kun JTG og SK som en del af dette....men lad os nu se...det er jo kun rygter og ikke andet
Hilsen Ole
 
En slik flate-overföring vil iallefall bety for SAS enda en flytype mindre i flate, noko som reduserer kompleksitaet og dermed kostnader. Klarer man a kvitte seg med de restende 5 B717, sa er flaten relativ streamlined, selv om det vil vaere nödvendig a konsentrere seg pa en type i short/medium pa sikt.
 
ATR avtalen er jo veldig fleksibel. Bl.a flyr jo JT nå i NO, SE og DK. Så kanskje man også vil se enkelte CRJ på norsk og svensk innenriks med tiden. Vist det er hold i rykte vel og merke.
 
En annen mulighet er at ryktet er unøyaktig og at dette dreier seg om Cimber's operasjoner. Siden disse ble skilt ut av konkursboet var det vel aldri meningen å drive disse lenger enn at man fikk solgt virksomheten? Og konseptmessig passer det jo ikke så dårlig.
 
Unektelig en fornuftig utvikling. Samtidig i tidligere debatters hete om tilsvarende utvikling hos andre selskap blir det jo her noen paraleller. Redder man fremtidige arbeidsplasser i SAS ved å sette ut noe av driften til billigere drifts modeller eller er det ren dumping av sosiale vilkår? Hva med sikkerhets aspektet ved SAS sine avganger operert av betydelig billigere tilbydere? Det har jo her blitt fremlagt særdeles tydelig at denne typen operasjoner er en utfordring for den generelle fly sikkerheten.
 
Last edited:
Back
Top