Savipix
ScanFlyer Rusty
Ryanair vill Satsa på Trondheim Nordöst (Östersund)
- Det skulle vara intressant att öppna en vinterlinje mellan Östersund och London, menar Ryanair. Foto: Scanpix
Ny flygskatt hindrar Ryanair från att satsa på Östersund
ÖSTERSUND LT
Ryanairs Nordeuropa- chef, Wilhelm Hamilton, ser mycket god potential i att flyga på Östersunds flygplats. Men det är under förutsättning att riksdagens beslut om den nya flygskatten av någon anledning inte genomförs.
- Som det ser ut nu är Sverigemarknaden iskall på grund av den planerade flygskatten. Vi skulle få höja biljettpriserna med i genomsnitt 33 procent, och det går inte att hålla vår verksamhet lönsam under sådana förutsättningar.
- Men om det inte var för skatten så skulle det absolut vara mycket intressant att till exempel öppna en vinterlinje mellan London och Östersund, säger Wilhelm Hamilton, som tror att intresset från engelska skidturister mot till exempel Åre och Vemdalen skulle vara stort.
Som ny Nordeuropachef vill han expandera Ryanairs verksamhet i norra Europa, bland annat genom fler flygbaser. Innevarande år har Ryanair skrivit avtal om 60 nya rutter i Europa - men ingen i Sverige.
- Det verkar inte som om beslutsfattarna förstår vilket slag flygskatten blir mot turismen. 40 procent av våra resenärer är turister som flyger till Sverige. Nu kommer de att välja andra resmål i stället om det inte finns billiga flygresor, säger Wilhelm Hamilton, och jämför Ryanair med ett transportföretag som Swebus.
- Destinationen måste kunna bära så att det lönar sig att flyga på den. Personligen så tror jag absolut på Östersundsregionen, flyg till London finns det säkert underlag för åt båda hållen.
- Det skulle vara intressant att öppna en vinterlinje mellan Östersund och London, menar Ryanair. Foto: Scanpix
Ny flygskatt hindrar Ryanair från att satsa på Östersund
ÖSTERSUND LT
Ryanairs Nordeuropa- chef, Wilhelm Hamilton, ser mycket god potential i att flyga på Östersunds flygplats. Men det är under förutsättning att riksdagens beslut om den nya flygskatten av någon anledning inte genomförs.
- Som det ser ut nu är Sverigemarknaden iskall på grund av den planerade flygskatten. Vi skulle få höja biljettpriserna med i genomsnitt 33 procent, och det går inte att hålla vår verksamhet lönsam under sådana förutsättningar.
- Men om det inte var för skatten så skulle det absolut vara mycket intressant att till exempel öppna en vinterlinje mellan London och Östersund, säger Wilhelm Hamilton, som tror att intresset från engelska skidturister mot till exempel Åre och Vemdalen skulle vara stort.
Som ny Nordeuropachef vill han expandera Ryanairs verksamhet i norra Europa, bland annat genom fler flygbaser. Innevarande år har Ryanair skrivit avtal om 60 nya rutter i Europa - men ingen i Sverige.
- Det verkar inte som om beslutsfattarna förstår vilket slag flygskatten blir mot turismen. 40 procent av våra resenärer är turister som flyger till Sverige. Nu kommer de att välja andra resmål i stället om det inte finns billiga flygresor, säger Wilhelm Hamilton, och jämför Ryanair med ett transportföretag som Swebus.
- Destinationen måste kunna bära så att det lönar sig att flyga på den. Personligen så tror jag absolut på Östersundsregionen, flyg till London finns det säkert underlag för åt båda hållen.