• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ryanair ønskes velkommen...

Re: Ryanair ønskes velkommen...

vanlige familier nå sparer 2 milliarder på flybilletter, sier Meyer.

Vel er det valgkamp i Norge - og tallene flyr høyt, men dette må da utgjøre langt mere enn det Høyre lover i skattelette...

:lol

Han burde holde kjeft... Han må nok innse at han ikke klarer det Victor D. Normann klarte med å få etablert en konkurrent til SAS. Trenger vi virkelig en tredje aktør på norsk innenriks???

Norsk innenriks er et interessant marked , men det er neppe plass til 3 store aktører.
Kommer Ryanair inn med den tyngde DY har idag må en av dem gi seg i løpet av et års tid.
Jeg tror Ryanair vil tenke seg grundig om før de gjør alvor av å etablere seg i fedrelandet.
Det mest sansynlige senarioet etter min oppfatning vil i så fall være at de legger inn bud på DY. Det ville være det eneste fornuftige dersom de er fast bestemt å komme inn på innenriksmarkedet.

Det har vært meget stor jubel over DY's overskudd. Men glem ikke at det var knøtt lite, og snart kommer to kvartal med vinter igjen. Uansett egenkapitalen minsker stadig.

Selv om jeg ønsker dem alt vel, er det ikke sikkert de er her om et eller to år. Samtidig antar jeg FR venter minst et år eller to for å se hva som skjer.

Hold Ryanair unna DY!!!

Jeg håper at FR holder seg vekk fra norsk innenriks. I lengden er ikke Norge tjent med et selskap som drives fra Irland på norsk innenriks.

Det største problemet til FR er sannsynligvis at de aldri får i havn slike avtaler de har med flyplassene nedover i Europa på Avinor sine for innenrikstrafikk uten at det blir oppstyr og baluba av en annen verden. Kan ikke i min villeste fantasi se for meg at SK og DY ville godtatt at konkurrenten fikk reduserte avgifter i alle ledd, slik det er der FR flyr i dag.

Det som derimot er mulig, er at de finner noen rike lokalpatrioter som er villig til å betale FR sine regninger.. Slik som her i HAU. Handling, og avgifter betales av et flyplassutviklings selskap, som eies 49% av det interkommunale selskapet Haugaland Kraft.... Og da kan vi jo diskutere om dette er ulovlig offentlig subsidiering...

Originally posted by EB
Trenger vi virkelig en tredje aktør på norsk innenriks???

Nå kan det hende at Coast Air blir litt fornærmet på deg. :spin:

Hvem tror egentlig Ryanair at de er? De fremhever seg selv som en slags messias, men stiller som vilkår at de skal få gunstige avtaler. Disse gunstige avtalene må i så fall også SK og DY få, ihvertfall på Avinors flyplasser, noe annet vil være ulovlig. Dessuten tror jeg ikke vi trenger noen flere aktører på inneriks så lenge vi har DY, og skulle de forsvinne vil neppe Sterling la seg be to ganger før de starter opp på de mest lukrative strekningene. (Og de har desverre lært litt for mye av Ryanair, vi trenger ikke originalen)

Flyr selv en del OSL-TRD, og jeg bruker ca. 4 timer hjemmefra til jeg kommer frem til Trondheim sentrum. Toget bruker 6:15. Skulle jeg tatt bussen fra Oslo til TRF, og fly derfra, ville sannsynligvis toget fra Oslo til Trondheim bli raskere! (og mindre stressende)

Pluss at Ryanair sikkert hadde flydd fra oslo(torp) til trondheim(ørlandet)

Nå går det jo hurtigbåt fra Ørlandet til Trondheim...synes jeg å huske fra min tid i Luftforsvaret der på 80-tallet! :nor

Originally posted by Trety
Originally posted by EB
Trenger vi virkelig en tredje aktør på norsk innenriks???

Nå kan det hende at Coast Air blir litt fornærmet på deg. :spin:

Hvem er det??? :cool2

Coast er skriver på sine sider: "Vi er norges 3. störste flyselskap etter SAS-konsernet og Norwegian, og vi beregner å frakte ca. 130.000 passasjerer i innværende år."

Norwegian kan fortelle at: "Norwegian fraktet i juli 300.536 passasjerer"

Men det er vel ikke størrelsen som teller...?!

Men jeg er enig med EB, jeg tror ikke vi trenger en 3. aktør (med jetfly) i Norge. Det er begrenset hvor mye folk kan reise. Flere selskap tror jeg fort vil gå ut over tilbudet.

Laurenz

Back