Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps :(

http://www.abcnyheter.no/reise/2012/09/13/ryanair-matte-noedlande-pa-rygge
Dessuten så jeg at en av flyvertinnene begynte febrilsk å bla i instruksjonsboka like før vi skulle lande uten flaps, sier Roy Morten Andersen til avisen.
Han virker sikker i sin sak, men ville være interessant å høre fra de på forumet som jobber/har jobbet i kabinen om hva de mener her. Selv lurer jeg på om det muligens kunne være en sjekkliste? Hva mener forumets Cabin Crew at er sansynlig?

Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Så er da Ryanair pilotene litt mere ''redde'' også da, det er ikke noe mellomting, enten vanlig landing eller nødlanding med katastrofealarm.

Er de det? Eller er det media som framstiller det slik?

Så er da Ryanair pilotene litt mere ''redde'' også da, det er ikke noe mellomting, enten vanlig landing eller nødlanding med katastrofealarm.

Jo men når de ikke for ut flapsen hadde jeg også vært redd, å nødlandet. Det står jo at de måtte inta nødlandingsposisjon(passasjerene...)

Nå er det vel media som skaper overskriftene av katastrofe-alarm, og som vanlig så får de det dreid i en meget negativ retning som de alltid klarer når det gjelder fly og flybransjen, og kanskje spesielt Ryanair.
Pilotene melder mayday eller pan-pan etter situasjon, og er nok ikke noe større forskjellig bedømt enn i andre selskap.

Kabinen har igjen sine prosedyrer som gjelder ved evt. "nødlandinger", disse som blir utført, for så å sjekkes via sjekklister som finnes i kabinen. Instrukser om å innta nødstillinger er noe kapteinen vil kunne gi til kabin-personale om han mener dette er nødvendig.

En flap-up landing krever ca 1700 meter landingsdistanse fra en 738 med maks manuell bremsing og full reverse thrust (60t, standard dag), 1900 meter er FR-minimum i non-normal situasjon. Rygge har 2442 meter tilgjengelig.

Hva skjer med Ryanair???

Med en så stor flåte, vil det skje slike hendelser innimellom. Og når media er på tuppa. som de er nå, og Gud Å Hvermannsen har 1000-tipset på Speeddial, blir det mye oppmerksomhet.

Det skjer ikke mer tekniske uregelmessigheter med FR enn det gjør med andre operatører. Tilsvarende har vi sett også med andre selskaper.

Med en så stor flåte, vil det skje slike hendelser innimellom. Og når media er på tuppa. som de er nå, og Gud Å Hvermannsen har 1000-tipset på Speeddial, blir det mye oppmerksomhet.

Det skjer ikke mer tekniske uregelmessigheter med FR enn det gjør med andre operatører. Tilsvarende har vi sett også med andre selskaper.

De har jo hatt en stor flåte før også, men ikke på langt nær så mange på så kort tid...

Nei, jeg har ikke hadd noe problem med å reise med Ryanair med tanke på det tekniske.
Det verste er jo at du ikke får li med på flyet, av div grunner personalet har regler/finner på.

Forkjellen er at media nå skriver om alt.

Helt riktig MOW. Jeg har vært i bransjen i mange år nå og vært bort i mye rart. Nesten ikke noe av det har havnet i media. Men jeg et sikker på at mye kunne ha kommet i avisene nå i dag. Det er mange unormale men forholdsvis vanlige hendelser som raskt havner i media nå og blir blåst opp til noe mye større enn det faktisk er.
Et godt eksempel er sprekk i en frontrute. Det skjer en gang i blant. Det er en unormal situasjon men ikke uvanlig og ikke farlig. Allikevel har slikt blitt slått opp som noe veldig alvorlig noen ganger.
Uten å vite noe detaljert om de hendelser i FR så er det ikke noe jeg har blitt skremt av. Overskrifter er krisemaksimering og du finner ofte ikke dekning for dem i selve artikelen.

Nå er det vel media som skaper overskriftene av katastrofe-alarm, og som vanlig så får de det dreid i en meget negativ retning som de alltid klarer når det gjelder fly og flybransjen, og kanskje spesielt Ryanair.
Pilotene melder mayday eller pan-pan etter situasjon, og er nok ikke noe større forskjellig bedømt enn i andre selskap.
Mye negativt skrives riktignok om Ryanair, men når det kommer til "nødlandinger" i forskjellige varianter får de nok samme behandling som resten av "røkla", nemlig krisemaksimering. Det er i alle fall mitt intrykk. I skrivende stund har forresten NRK kjørt på med den "paniske" flyvertinnen og "instruksjonsboken" som hovedoverskrift på nettsiden (se vedlagt bilde) (link til artikkel).

Og her har jeg gått rundt og trodd at jorunalister ofte sjekker flyprat. Men det er vel heller slik at de titter innom for å se om de finner noe de kan lage en skandale ut av dersom de ikke har noe annet å gjøre... :headbang

Attachments

• nrkRYRoverskrift.JPG
    nrkRYRoverskrift.JPG
    22.1 KB · Views: 1,014

Landing med flaps retracted betyr vel litt høyere landingshastighet, og derav lengere nedbremsing.

Støtter også det som er skrevet ovenfor om C/A's "febrilske" blaing i bruksanvisningen. Det var nok sjekklisten for denne type feil hun bladde i. Det vil nok være i seneste laget å starte lesingen av bruksanvisningen når du er midt oppe i situasjonen.

Vet noen forresten om det er standard prosedyre hos Ryanair å innta "posisjon for nødlanding" ved ffeil på flaps?

Vidar

Ser ikke ut som at det var snakk om en nød/sikkerhetslanding en gang:
http://www.moss-avis.no/nyheter/pilotene-i-ryanair-fly-fikk-beskjed-om-teknisk-feil-1.7538945

Storm i vannglass...

Ikke nødlanding, ikke sikkerhetslanding, men likevel måtte passasjerene innta nødlandingsposisjonen.

Forøvrig imponerende artikkel, rart de klarte å stoppe på tilgjengelig rullebane når de ikke hadde bremser på hjulene:

Pilotene måtte lande flyet bare med hjelp av bremsen på motorene

Landing med flaps retracted betyr vel litt høyere landingshastighet, og derav lengere nedbremsing.

Litt høyrere? Mange titalls knop. Vref40+70 (mener jeg å huske) Men med tørr og lang bane bør det være helt overkommelig.

Skal bruk av flaps regnes med når stoppdistanse skal beregnes? Motor-revers skal ikke.

Piper; ja, vi beregner normalt stoppdistanse for enten flap 30 eller flap 40. Uten at jeg kjenner denne saken spesifikt, så har vi non-normal checklister og tabeller som hjelper oss hvis vi f.eks. må lande med flaps 0 (up).

Flap 0 landing distance regner vi ut på følgende måte for tørr bane med max manuell brems og max reverse thrust på fungerende motorer. 305 meter air distance (50ft screen height inkl.):

* Vref 40+55 gir en Vfly over threshold på 196 knots (363 km/t) for 65 tonn (nær max landingweight)
* 60 tonn referansedistance: 1225 meter
* pr 5 tonn +/-, +170/-70: (worst case 65 tonn landing weight) +170 meter
* pr 1000 ft airport elev i forhold til msa +45 meter: (Rygge tilsvarer msl) +0 meter
* Windcorrection 10kt tw / hw +205/-45 meter: (worst case tillatt for Ryanair ops. 15 kt tw på Rygge) + 310 meter
* slope correction +/- 1%, -20 / 20 meter: 0 meter
* approach speed above vref, 105 meter: + 578 meter

= worst worst case til full stopp med 15kt tailwind: 2283 meter
Evt. = 0 wind: 1973 meter (I Ryanair regner vi aldri kredit på f.eks headwind)

Håper det besvarte det noen lurte på om hastigheter, stopplengder og om det finnes håndfaste regler og tabeller å forholde seg til... :)

Piper; ja, vi beregner normalt stoppdistanse for enten flap 30 eller flap 40. Uten at jeg kjenner denne saken spesifikt, så har vi non-normal checklister og tabeller som hjelper oss hvis vi f.eks. må lande med flaps 0 (up).

Flap 0 landing distance regner vi ut på følgende måte for tørr bane med max manuell brems og max reverse thrust på fungerende motorer. 305 meter air distance (50ft screen height inkl.):

* Vref 40+55 gir en Vfly over threshold på 196 knots (363 km/t) for 65 tonn (nær max landingweight)
* 60 tonn referansedistance: 1225 meter
* pr 5 tonn +/-, +170/-70: (worst case 65 tonn landing weight) +170 meter
* pr 1000 ft airport elev i forhold til msa +45 meter: (Rygge tilsvarer msl) +0 meter
* Windcorrection 10kt tw / hw +205/-45 meter: (worst case tillatt for Ryanair ops. 15 kt tw på Rygge) + 310 meter
* slope correction +/- 1%, -20 / 20 meter: 0 meter
* approach speed above vref, 105 meter: + 578 meter

= worst worst case til full stopp med 15kt tailwind: 2283 meter
Evt. = 0 wind: 1973 meter (I Ryanair regner vi aldri kredit på f.eks headwind)

Håper det besvarte det noen lurte på om hastigheter, stopplengder og om det finnes håndfaste regler og tabeller å forholde seg til... :)

Altså 159 meter igjen av banen med tailwind. Kanskje derfor nødlandingsposisjon ble brukt?

Vidar

Back