Rørosfly Carvair LN-NAA 1:400

Re: Rørosfly Carvair LN-NAA 1:400

Spørsmålet hører kanskje heller hjemme under flyhistorisk, men hva og hvor var det denne skulle fly i Rørosfly? Var ikke også salig Tjøntveit inne i bildet med en Carvair en gang? Eller var det samme maskin?
 
Re: Rørosfly Carvair LN-NAA 1:400

Carvair LN-NAA ble registrert på Thor Tjøntveit 19.12.74, og var eks G-ASKD British Air Ferries.
Fargeskjemaet på modellen tilhørte unntatt bokstavene dette selskapet.

https://www.google.no/search?q=carv...hWHh6YKHYgcBOMQ9QEIMzAC#imgrc=eBd9zern6W8HUM:

I følge Kay Hagby ble flyet først operert av "Norwegian Overseas Airways", og senere Rørosfly Cargo.
Tror Tjøntveit kjøpte sistnevnte selskap da den tidligere eieren emigrerte til Thailand.
Flyet ble senere helt hvimalt med Røde Kors logoer for utleie til dem.
Så vidt jeg husker, så ble det ikke noe av denne kontrakten, og flyet ble etterlatt og hugd i Bangkok etter at
Luftdyktighetsbeviset gikk ut 31.12.75.
 
Re: Rørosfly Carvair LN-NAA 1:400

Takk for info! For mange år siden jobbet jeg med en kar på Kjevik som i sin tid fløy som Co-pilot for Tjøntveit på den maskinen. Han hadde en interessant historie om en høyst uautorisert take-off på tre motorer for å ferge maskinen til et sted det var billigere å få den reparert enn her hjemme. Mener å huske det var noe Biafra-flyging planlagt, men vet ikke om de kom seg dit ned.
 
Re: Rørosfly Carvair LN-NAA 1:400

Det finnes bilde på a-net av LN-NAA mens den mellomlander i Basel på vei fra Oslo til Bangkok i slutten av april 1975.

Jeg så avgangen fra Fornebu da den gikk, med hvitt skrog og Røde kors logo og titler, slik bildet fra Basel viser.

Det ligger også bilde av LN-NAA på Southend i desember 1974 som er slik som modellen er malt, i ex BAF nøytralisert skjema.

Spørs om den ble malt hvit hos FOF på FBU, eller om det ble gjort i Southend før levering til Oslo ?
 
Re: Rørosfly Carvair LN-NAA 1:400

Det ligger også bilde av LN-NAA på Southend i desember 1974 som er slik som modellen er malt, i ex BAF nøytralisert skjema.

Spørs om den ble malt hvit hos FOF på FBU, eller om det ble gjort i Southend før levering til Oslo ?
Kjeviksiden har i hvert fall et bilde fra Kjevik av denne, tatt da den ble stående der i flere måneder, før den ble hvitlakkert: http://www.kjevik.dk/OddvP.htm

zzCarvair_RFN.jpg
 
Re: Rørosfly Carvair LN-NAA 1:400

Takk for info! For mange år siden jobbet jeg med en kar på Kjevik som i sin tid fløy som Co-pilot for Tjøntveit på den maskinen. Han hadde en interessant historie om en høyst uautorisert take-off på tre motorer for å ferge maskinen til et sted det var billigere å få den reparert enn her hjemme. Mener å huske det var noe Biafra-flyging planlagt, men vet ikke om de kom seg dit ned.

Har litt interesse for Biafra vinkelen. Mener du at NAA skulle vært brukt til Biafra i Tjøntveit regi? Problemet med den tanken er at Tjøntveit jo kjøpte flyet i 1974 (muligens avtale gjort i 1973), og Biafra opphørte som utbryterstat i januar 1970.

Trygve
 
Re: Rørosfly Carvair LN-NAA 1:400

Det var aldri noe fra Tjøntveit i Biafra. Det var fra veldig mange andre, men ikke fra ham.
 
Re: Rørosfly Carvair LN-NAA 1:400

Som sagt er dette en gammel historie og detaljene høyst usikre. Avgang på tre motorer og mildt sagt lysskye Tjøntveit-operasjoner betviles ikke, men Biafra skal kanskje tas med store klyper salt.

Ordet "Biafra" ble jo også mye brukt i dagligtale som forstavelse på ting som var dårlige/ikke fungerende/ikke helt i henhold til... osv, så det er meget mulig at Biafra ble nevnt i den sammenhengen og ikke som nøyaktig geografisk referanse. Tjøntveit drev vel knapt med noe som helst på riktig side av regelverket, så det kan godt ha vært en omskriving for noe annet.
 
Re: Rørosfly Carvair LN-NAA 1:400

Det står ganske mye om dette flyet i boken om Tjøntveit. Kortversjonen er at det ble fløyet fra Gander til Southend, videre til Norge og endte etter mange viderverdigheter opp med å bli hensatt i Bangkok. I kjølvannet lå det mange ubetalte regninger...

I følge boken var ikke flyet i Biafra eller Afrika, men gikk noe for Røde Kors i Sørøst-Asia rett etter Vietnamkrigens slutt.
 
Last edited:
Back
Top