• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Romturisme - nye "first class"?

roger

Rakettforskar
Medlem
Tittelen er eit spel på kor mykje pengar somme folk kan komme til å bruke på nokre få minutt i fritt fall, utanfor den "definerte" atmosfæra. Så til saka: Virgin Galactic hadde prøvetur med Space ShipTwo i går! Dette er kult. Punktum.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10109665

Eg synst det er sabla spennande å sjå at det er "komersielle" krefter på gang som prøver å få til slike program, og eg håpar at innsatsen ikkje blir høg, på nokon anna måte enn at rike, eksentriske folk brukar mykje pengar. No har jo både Virgin og SXC (med Lynx) lova turar i løpet av eit års tid (i nokre år), men det er lov å håpe at slike turar snart ser dagens lys (eller heller at dei ser mørke rommet :))

200.000 USD per pers er litt dyrt. Derimot er vel en tur med "vomit comet" mere gjennomførbart til 5.000 USD per pers eller 165.000 USD for privat charter med opptil 36 personer.

Vomit comet er iallefall på bucket lista.
Grøss og gru... Kjenner folk som har vore med ifbm jobb, men eg står over :)

Ser for meg latteren framme på starten av kvar parabel...

Når det er sagt, så bli det spennande å sjå om "neste år" faktisk stemmer no då, for slike som Blue Origin og Virgin Galactic.

Romturisme, 0-G, og "Vomit Comet"? Er det ikke bare å booke en tur med Widerøe til Sandnessjøen og Svolvær i desember eller januar..?

Når det er sagt, så bli det spennande å sjå om "neste år" faktisk stemmer no då, for slike som Blue Origin og Virgin Galactic.
Tror nok det holder å sjekke tråden igjen om 5 år. De som tok imot bestillinger for 5 år siden gjør ikke det lengere...

PanAm og TWA tok vel sammen opp de første bestillingene for måneturer. De depositumene gikk nok tapt ...

Ha, ha,.. Dette har jeg vært med på. 1967-68-69 var jeg Pan Am fan, første flyselskap jeg fløy mye med.

De kom med et tilbud om å reservere billetter med PA til månen når den tid kom..

Selvfølgelig gjorde jeg det og fikk et lite kort i kredittkortstørrelse med et høyt nummer på. Har det faktisk et sted i huset fortsatt.

Merkelig, har ikke fått tilbud foreløpig ??:colgate:

Back